RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Piers Fawkes (PSFK): “Als je een merk bent, zijn er heel wat mooie kansen”

icon
In bleed22 april, 2014

Op 23 april zal Piers Fawkes The Loop, het baanbrekende retail experience center van RetailDetail, persoonlijk voorstellen aan de internationale pers en op 24 april is hij key-note spreker op het RetailDetail Congress ‘The future of retail’.


Wat zijn vandaag de grootste uitdagingen voor retailers?

P.F.: “Dat zijn er natuurlijk wel meerdere. Maar de grootste vraag is volgens mij wat de rol van de winkel in de toekomst wordt. Waar in het aankoopproces heeft de winkel zijn plek? Vroeger was het zowel het begin- als het eindpunt, nu is het helemaal niet meer evident om te weten hoe de klant de winkel nog ziet en wenst te gebruiken. Sommigen oriënteren zich in de shop, andere beslissen al online maar kopen toch nog liefst in de winkel, … Wat is nu de ideale rol voor het winkelpunt? Dat zijn we nog volop aan het ontdekken.

Een andere belangrijke uitdaging is op de juiste manier met technologie omgaan. Er zijn heel wat technologische mogelijkheden vandaag, maar er zijn jammer genoeg ook evenveel voorbeelden van slecht of lui gebruik van die technologieën. Het is niet omdat je iPads op de winkelvloer kan inzetten, dat het ook sowieso een goed idee is om dat te doen. Zo geloof ik niet dat het een goed idee was  van Gucci om een virtuele passpiegel in zijn winkel in Florence te installeren. Dat soort luxeklanten wil geen kleren  opgeplakt krijgen via een spiegel, het wil persoonlijk pasadvies.

Het mag niet de bedoeling zijn om door middel van technologische snufjes het menselijk contact te verminderen. Wel integendeel, gebruik het om net een betere menselijke ervaring te creëren. De bedoeling is dat technologie het contact ondersteunt, niet om medewerkers te vervangen. Een goed voorbeeld daarvan is Burberry, dat in zijn flagshipstore in Londen niet alleen indrukwekkende interactieve schermen heeft geïnstalleerd, maar ook RFID-tags in de kleding heeft verwerkt zodat medewerkers onmiddellijk toegang hebben tot de koopgeschiedenis van de klant voor hun neus en die meteen nog beter en persoonlijker kunnen helpen.”


Denkt u dat er überhaupt nog een toekomst is voor de  winkelier, met de groei van e-commerce en van ook steeds meer M2C- en C2C-handel via online platformen als eBay en Alibaba?

P.F.: “Er zal altijd een plaats zijn voor de winkel. Mensen gaan niet enkel winkelen om spullen te kopen, het heeft ook een sociale en ontspannende functie. Ze shoppen om te ontdekken, om zich te amuseren, om iets te beleven. Vooral dat ontdekken is erg belangrijk: succesvolle retailers zijn zij die iets extra kunnen bieden. Als je vandaag enkel ‘commodities’ biedt, gewoon een verdeler bent van producten, word je ernstig bedreigd. Tot enkele jaren geleden had elke winkelstraat bijvoorbeeld nog meerdere reisbureaus, ondertussen zijn die uit het straatbeeld verdwenen.

Al moet je dan wel weer oppassen dat je niet in ‘gimmicks’ vervalt. Hier in de Verenigde Staten zie je bijvoorbeeld steeds vaker hologrammen opduiken in etalages en winkels. Die zijn misschien even leuk, maar ik noem dat toch maar technologie om de technologie. Daarmee ga je het verschil niet maken.

Zoals ik in mijn presentaties ook altijd zeg: als je een merk bent, brengt de toekomst heel wat mooie kansen, als je daarentegen slechts een retailer ben, brengt de toekomst serieuze uitdagingen. En die uitdagingen komen dan niet eens zozeer van concurrenten, als wel van technologiebedrijven. Denk maar aan Google met zijn Google Shopping; hoe lang zal het denk je nog duren vooraleer een consument enkel hoeft in te tikken wat hij wil en het met één klik besteld en geleverd wordt?

Wat echter die groei van M2C (manufacturer-to-consumer) betreft: ik geloof niet dat dat echt een gevaar wordt. Akkoord, sommige producenten openen al flagshipstores en webshops, maar dat blijft toch erg beperkt. Mensen gaan heus niet hun appelen op één plek kopen en hun peren op een andere.”


Nu je het over appelen hebt, ziet u mensen die wel online kopen?  Hoe ziet u de toekomst van e-commerce in de voedingssector?

P.F.: “Online voeding bestellen en thuis laten leveren, wordt volgens mij heel gewoon. AmazonFresh heeft laten weten dat het na uitgebreid testen klaar is om de dienst in de Verenigde Staten op grote schaal uit te gaan rollen, dus dat zal de sector zeker in beweging zetten. Als mensen het niet leuk vinden om tussen de winkelrekken te lopen en hun karretje te vullen, waarom zouden ze dat dan nog doen?

Of er dan nog een toekomst is voor de fysieke supermarkt? Vast wel, maar waar vroeger de retailer de macht in handen had, is het nu de consument die de regels bepaalt. Hij wil merkbeleving, dus dat moet ook doorgetrokken worden naar de supermarkt. Er kan bijvoorbeeld gewerkt worden met applicaties of schermpjes die klanten in contact brengen met de boeren en meer leren over de omstandigheden waarin hun voeding wordt geproduceerd. Zolang er maar aan het merk wordt gebouwd, heeft de winkel nog waarde.

Ik weet dat er vandaag nog veel gewerkt wordt met afhaalpunten, maar steeds meer verwachten consumenten toch dat hun aankopen thuis worden afgezet. Ze leren dat immers uit de non-food, waar thuislevering ook een groot aandeel zal krijgen – niet alleen voor online bestellingen, ook gewoon onder de vorm van ‘ga rustig winkelen en tegen de tijd dat je thuis bent, zijn je aankopen dat ook’.”


‘Big data’ wordt volgens u een cruciaal element in de handel van de toekomst. Tegelijk worden consumenten weliswaar ook meer weigerachtig om hun persoonlijke gegevens te delen. Hoe kunnen retailers dat oplossen?

P.F.: “Mensen zijn zich inderdaad zeer bewust geworden van de informatie die ze over zichzelf vrijgeven op het internet. Terwijl men daar vroeger niet bij stilstond, beseffen ze nu maar al te goed dat hun persoonlijke data veel waarde heeft voor bedrijven en marketeers. Dat zorgt ervoor dat er nu ook effectief sprake is van ‘handel in data’: het is geen eenrichtingsverkeer meer, de gebruiker wil wel degelijk iets in de plaats krijgen voor wat hij over zichzelf prijsgeeft.

Dat teken van waardering kan in vele vormen komen, gaande van bepaalde kortingen voor klanten over persoonlijke service tot zelfs gepersonaliseerde producten. Slimme merken gaan bovendien nog een stap verder en gaan op zoek naar extra diensten die ze op basis van de beschikbare consumentendata kunnen leveren.

Nike biedt daar een heel sterk voorbeeld van met zijn elektronische polsband FuelBand, die wordt gedragen door sporters om hun inspanningen en activiteiten te meten. Alle informatie wordt daarbij rechtstreeks doorgestuurd naar de iPhone of iPod Touch van de gebruiker, wat toelaat om achteraf precies te weten welke afstand is afgelegd, hoeveel calorieën zijn verbruikt, welke snelheid je op elk moment hebt gehaald en ga zo maar door.

Bijzonder is echter dat Nike ook zoekt naar verdere toepassingsmogelijkheden en een hele community heeft weten op te bouwen rond de technologie. Zo kunnen gebruikers dagelijkse doelstellingen ingeven in de applicatie, waarbij – jawel – Nike en de hele gemeenschap fans elkaar helpen om die steeds weer te behalen.

Toch is het ook goed om te weten dat consumenten vandaag een andere opvatting hebben over privacy dan vroeger. Of beter: privacy is niet meer zo belangrijk voor ze. Van zodra ze het idee hebben dat er iets tegenover staat en ze er zelf wat bij te winnen hebben, schrikken ze er niet voor terug om veel (intieme) informatie te delen. Zo is er in de Verenigde Staten een apothekersketen die een zeer succesvol online platform heeft opgericht waar klanten hun medisch ‘track record’ kunnen bijhouden en ze gepersonaliseerde coupons krijgen op basis van hun aankoopgeschiedenis. Dat het bedrijf daarmee alle medische gegevens over zijn klanten bezit, lijkt de gebruikers niet te hinderen.”


Kortom, wat zou u de traditionele retailers van vandaag aanraden?

P.F.: “Kort gezegd: investeer in data, en gebruik die data dan ook. Data-gestuurde retail betekent immers meer dan het uitwerken van getrouwdheidsprogramma’s en klantenkaarten, het gaat erom met je klanten te kunnen spreken over wat ze willen horen en wanneer ze dat willen. De tijd van onpersoonlijke nieuwsbrieven en massamailings is voorbij.

Ook moet men de vrees voor de nieuwe, ontrouwe klant naast zich neerleggen. Ja, mensen zullen hun smartphone gebruiken in je winkel. Sommigen daarvan zullen die inderdaad gebruiken om de prijzen te vergelijken, maar anderen zullen via hun mobieltje juist aan hun vrienden tonen wat voor leuks ze in je winkel gevonden hebben. Wees er dus niet bang voor. Zoek daarentegen nieuwe en andere manieren om over klantenloyaliteit na te denken en een gemeenschap rond je merk te bouwen.”

 

Wil u live horen wat Piers Fawkes donderdag te zeggen heeft op het RetailDetail Congres? Schrijf u dan NU snel in!

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN