RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Promo Fashion-winkels heten nu Bel&Bo!

icon
In bleed25 augustus, 2010

 

Michel Delfosse,  eigenaar van Promo Fashion, stamt uit een familie van West-Vlaamse textielfabrikanten, maar heeft zich nooit beziggehouden met productie. Op de grond van zijn huidig distributiecentrum en hoofdkantoor heeft ooit de textielfabriek van zijn ouders gestaan. Nadat hij in ’81 zijn studies in Leuven afrondde, had Delfosse onmiddellijk door dat het een onmogelijke strijd zou worden met de lageloonlanden. Het alternatief lag voor de hand: de distributie.

 

Modeland werd zijn eerste keten. Toen na 10 jaar  de teller op 30 filialen stond, kreeg Hij diverse aanbiedingen om zijn winkelketen te verkopen.  Maar alles verkopen, daar voelde Michel Delfosse zich nog te jong voor. Uiteindelijk verkocht hij de helft van zijn winkels aan het Nederlandse Wibra en startte hij opnieuw met de overige 15 winkels. Als nieuw enseigne koos hij PROMO 800. “Onze filosofie was simpel : geen enkel kledingstuk kostte meer dan 800 frank.” In 2002 werd met de invoering van de Euro “800” vervangen door “Fashion” .

Meneer Delfosse, waarom een nieuwe naamsverandering?

altM.D. : De marktomstandigheden veranderen constant. Vroeger volstond het om goede kleren aan een scherpe prijs te afficheren. De concurrentie was eveneens veel beperkter. Het speelveld is echter veel ruimer geworden en door de gespannen conjunctuur zie je dat het zogenaamde ‘middensegment’ nu ook sterk op prijs speelt. Fashion komt dus als vanzelf in het segment promo terecht!

 

Doordat wij bovendien jarenlang naast kleding allerhande prullaria verkochten zoals speelgoed, paasversiering, kerstversiering en dergelijke, werden wij meer geassocieerd met Promo dan met Fashion. Enkele jaren terug hebben wij, mede onder invloed van mijn personeel, de stap gezet naar meer “fashion”. Alles wat niets met mode te maken had, hebben we uit de winkels gebannen. We zijn eigen mooie collecties gaan ontwikkelen en hebben een volledige “turnaround”  doorgemaakt. De kers op de taart is de naamsverandering. De naamsverandering is eigenlijk het aanpassen van de perceptie aan de realiteit.

Het is dus meer dan enkel een naamsverandering?

altM.D. : Oh ja, absoluut. Dit vertaalt zich naar alle geledingen. Na ontelbare voorstudies met vragen zoals “Hoe liggen wij in de markt? Hoe wordt de naam gepercipieerd?”, viel uiteindelijk de beslissing. Weer dankzij mijn personeel dat me erop attent maakte  dat de vlag de lading niet meer dekte.

 

Eens we die richting hadden gekozen, moesten we ervoor zorgen dat alles juist zat. We hadden een nog betere bediening nodig met kleur –en stijladvies. Maar het vergt ook andere zaken, zoals juiste pasvormen. Een andere prioriteit die we hebben gesteld is een aanbod  tot  maat 54, zowel in  de jonge als in de klassieke collectie. Volgend jaar willen we zelfs een kleine afdeling starten voor de ‘zwaardere man’!

 

Je merkt het onmiddellijk, hier is zeer hard gewerkt. Voor iedereen in dit bedrijf is het halsreikend uitkijken naar de nieuwe “look and feel”.

Iets anders, hoe bepaalt u de collectie voor Bel&Bo?

M.D. : Eén van onze sterke punten is dat we om de 14 dagen een nieuw kleurenbeeld in de winkels hebben. De kleuren worden ruim op voorhand bepaald, maar worden wel in de loop van het seizoen bijgestuurd! De collecties worden ondersteund via de folders en andere kanalen.

 

Vroeger kochten we veel meer op lange termijn,  lees verre Oosten, met levertijden van 4 á  5 maanden. Nu bestellen we meer in de  Europese zone (Polen, Roemenië, Turkije, Marokko, enz.) met levertijden van 6 weken, waardoor we zeer snel op de bal kunnen spelen.

Verschilt de collectie in Wallonië van die in Vlaanderen?

altM.D. : In Wallonië moet het ofwel meer blinken, meer extravagant dus, ofwel klassieker zijn, zoals bijvoorbeeld  het tweedelig pak van vroeger. In Vlaanderen is het meer gematigd, dus eigenlijk tussen de twee uitersten in. We starten meestal met dezelfde collectie voor beide, maar sturen na twee weken bij in functie van de verkoopsresultaten.

U spreekt regelmatig over een folder, blijft dit het enige medium?

M.D. : Vroeger verschenen we wekelijks in dagbladen. Ondertussen hebben we echter meer dan 125.000 emailadressen en een nog groter databestand om direct mailings te doen. Het is evident dat we voor de “rebranding”ook de nieuwe media zullen inschakelen.

Op 8 september gaan we live met een nieuwe website. Een webshop zit ook in de pipeline, maar dat is voor later!

Is de doelgroep dezelfde gebleven als ten tijde van Promo Fashion, met name ouders van 30 tot 55 jaar?

M.D. : Inderdaad,  maar deze doelgroep kleedt zich jonger ten opzichte van vroeger. Wij moesten onze collecties  dus mee laten evolueren.  De laatste twee jaar zijn we succesvol  voor fashion gegaan, waardoor de naam “Promo” niet meer klopte met de inhoud en oubollig overkwam. Ook nieuwe klanten aantrekken werd steeds moeilijker.

De keten heeft al een aantal naamswijzigingen meegemaakt. Maar dit moet vast uw moeilijkste naamsverandering ooit zijn?

altM.D. : We zijn uiteraard niet over één nacht ijs gegaan en hebben alles grondig in vraag gesteld. Eind augustus moet alles klaar zijn om de klant te verleiden. Dan zijn de verbouwingen  van de winkels (aanpassing gevels, rekken,…) achter de rug.

Het inhoudelijke was reeds geïmplementeerd, nu is  de buitenkant ook een feit. De perceptie voor de klant als het ware. Het wordt moderner, helemaal actueel. Ik denk dat het plaatje nu klopt. Hopelijk weet de klant dit te waarderen en resulteert het in meer klanten.

 

Let wel, een modieuzere collectie is geen duurdere collectie! Ik hoop enkel dat de huidige klant meer zal kopen en vooral dat we nieuwe klanten kunnen aantrekken. Eén ding staat vast: we mogen absoluut niet duurder worden.

Zal u uw expansiebeleid van 5 winkels per jaar behouden? En wat met het buitenland?

M.D. : Eerst even meten wat de ‘rebranding’ doet. Na een grondige analyse van de rebranding kunnen we weer focussen op groei.

 

Er is nog plaats genoeg in België vermits er collega’s zijn die meer dan 100 winkels hebben zonder te kannibaliseren. Een goed pand van ongeveer 600 m² gaan we niet uit de weg.

 

Met Bel&Bo naar het buitenland? Misschien wel. Momenteel hebben  we een winkel hebben tegen de Franse grens en 17 Waalse winkels waar onze collecties ook goed verkopen. Opportuniteiten gaan we nooit uit de weg. Maar we laten Bel&Bo nu eerst zijn werk doen.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN