RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Santana’s nieuwe eigenaars zien mooie toekomst in kurk

icon
In bleed25 april, 2012

Hoe haal je het in je hoofd om als niet-retailer Santana over te nemen?

S.M.: “Wel, Santana, opgericht door Jean Claeys op zijn 43e, draaide zeer mooie cijfers tot 2007/2008. Het bedrijf behaalde toen een omzet van om en bij de 13 miljoen euro en bood werk aan een honderdtal personen. Toch besloot Jean een stapje terug te zetten en is er een komen en gaan geweest van diverse leidinggevenden. De laatste eindverantwoordelijke was Kurt Moons, die nu CEO is van Eddy Merckx-fietsen.

 

Grappig genoeg was mijn huidige vennoot Tom Van Cauwenberghe reeds toen tweede kandidaat om de leiding te nemen van Santana. Die werkte op dat moment voor Tasibel. Indien het Tom was geworden in plaats van Kurt, was het Toms bedoeling om mij mee te nemen naar Santana. Ik was jaren werkzaam als marketing manager van Quick-Step en was dus vertrouwd met de sector.

 

Bij het vertrek van Kurt Moons heeft Claeys echter de verkoopprocedure opgestart. Opnieuw werd Tom Van Cauwenberghe benaderd, dit keer via Deloitte. Zo zaten we al snel met dezelfde geïnteresseerde partijen aan tafel.”

 

Dus neem je een fabriek en twaalf winkels over?

S.M. : “Inderdaad, en ik heb er geen moment spijt van! Santana heeft zoals je zegt twaalf winkels in eigen beheer en een eigen productievestiging in Mollem (Asse). Jean Claeys heeft in dat geheel toch een aandeel van 15% gehouden, terwijl wij een meerderheidsparticipatie hebben genomen. Santana is nu dus echt ‘ons kindje’. Ik neem sales en marketing voor mijn rekening en Tom houdt zich bezig met alle operationele zaken en ook met het algemeen beheer van het bedrijf.”

 

Wat is het eerste dat jullie gedaan hebben, eenmaal alles overgenomen?

santanaS.M. :  “In eerste instantie hebben we vanaf de overname eind 2010 het productgamma uitgebreid. We hebben meer dan 500 nieuwe producten ontwikkeld en gelanceerd. De connotatie van kurk is nog steeds te negatief: men denkt dat het louter die bruine kurkstopvloer is. Moesten de mensen de vele mogelijkheden van kurkvloeren en wanden kennen, zouden ze nochtans echt versteld staan van het gebruiksgemak en zelfs van het immense kleuren- en designpalet.

 

Als ‘pure player’ zijn we het aan onszelf verplicht om het meest uitgebreide assortiment in huis te hebben. Wij brengen alles wat mogelijk is in de wereld van kurkvloeren in onze winkels. We brengen nu ook zeer matte en hoog resistente finishes op de markt, bovenop een digitaal bedrukte kurk met bijvoorbeeld betonmotief. Je kunt het nauwelijks onderscheiden van een betonvloer, maar de vloer is wel warm en flexibel; ideaal voor onder meer kantoren.”

 

Er worden ook nieuwe segmenten bekeken.

S.M. : “De optie bestaat om ook als groothandel-distributeur te werken, vermits we ook een ruim gamma zeer mooie klikvloeren op basis van kurk hebben, die gemakkelijk zelf te plaatsen zijn door de particulier. Die zouden ideaal zijn om te verkopen via andere gespecialiseerde decoratieretail onder het merk Santana, dat immers een merkbekendheid van meer dan 80% heeft in Vlaanderen.

 

Intussen zijn er ook kurkproducten of producten op basis van kurk voor de projectmarkt beschikbaar. Dit opent nieuwe deuren. Sowieso gaat Santana ook de architect en bouwpromotor benaderen, daartoe is in onze winkel te Schelle een architectenruimte opgericht. Santana Schelle ligt langs de A12 tussen Antwerpen en Brussel, recht tegenover het San Marco Village, en is dus makkellijk bereikbaar vanuit beide grootsteden.”

 

Is het financiële een dringend probleem voor Santana?

S.M. : “De economische crisis en de verschillende managementwissels hebben toch hun tol geëist: in het boekjaar 2011 kwam Santana op een beperkt operationeel verlies uit. Tot 2008 heeft Santana niettemin steeds een mooi groeiparcours afgelegd en daar willen we nu weer aansluiting mee vinden. Naast de genoemde verbreding en verdieping van het aanbod, hebben we eerst en vooral de kosten gedrukt door efficiëntiewinsten.”

 

Hoeveel winkels heeft Santana nu precies?

S.M. : “We hebben 11 winkels in Vlaanderen en 1 in Wallonië. We hebben gemerkt dat men in Wallonië helemaal anders te werk gaat en de consumenten sterk op promo-prijzen reageren. Die winkel is nu omgetoverd tot een outlet, waar we eindereeksen ‘cash and carry’ aanbieden.

 

De Vlaamse winkels zullen dit jaar en volgend jaar dezelfde stijl krijgen als onze conceptwinkel in Schelle. Vijf winkels komen dit jaar aan de beurt, nog eens vijf volgend jaar. Je ziet met die transformaties onmiddellijk dat de winkels zuurstof krijgen en dat vertaalt zich direct in de cijfers.”

 

Strekken de ambities ook tot het buitenland?

S.M. : “Internationale expansie sluiten we zeker niet uit, maar er zijn eerst nog plekken in Vlaanderen waar we winkels kunnen openen. We hebben 82% naambekendheid, van dat voordeel moeten we maximaal gebruik maken. Eerst moet onze omzet hier in België binnen de 5 jaar verdubbelen! In ons klassiek systeem moeten we 10 tot 15% per jaar kunnen groeien, de rest van de groei zal van de andere segmenten moeten komen.

 

Santana is eigenlijk een vreemde eend in de bijt: in het buitenland bestaat geen soortgelijk ‘pure player’-concept in onze branche. Territoriale expansie is echter niet zo simpel, aangezien je over goede installatiediensten moet beschikken, mét affiniteit voor het product. Dat is hier één van onze grote sterktes.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN