RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Scotch & Soda vooral een mix van Amsterdams en Amerikaans

icon
In bleed29 november, 2011

Scotch & Soda komt, anders dan de naam doet vermoeden, van onze noorderburen.

J.J.: “Scotch & Soda heeft zijn roots in Amsterdam, waar het in 1980 is opgericht. In 2001 heeft het merk evenwel drie nieuwe eigenaars gekregen en is er ook besloten een nieuwe richting uit te gaan wat design betreft. Op dat moment is Scotch & Soda eigenlijk geworden wat het nu is, namelijk een lifestylemerk dat zich inspireert op de ‘varsity’-look: de stijl van Amerikaanse colleges (varsity komt van ‘university’, nvdr.), met vintage-elementen en sterke detailaccenten.

Scotch & Soda logoOorspronkelijk was er enkel een herencollectie, die snel heel succesvol werd in Nederland en ook steeds meer daarbuiten. In 2008 werd daarop voortgeborduurd met het ‘shrunk’-label, de collectie voor jongens. Het is een kopie van de herenlijn, zogezegd gekrompen tot kinderformaat. Bij Scotch & Soda Shrunk is het eigenlijk de vader die zijn zoon kleedt naar zijn evenbeeld.

In 2010 werd daar de vrouwenlijn Maison Scotch aan toegevoegd en sinds afgelopen zomer is er ook R’Belle voor rebelse meisjes. Maison Scotch baseert zich steeds op het typische beeld van de Parisienne, terwijl R’Belle een pittiger product wil brengen dan de doorsnee meisjeslook.”

Een jong product, met toch ook een kindercollectie. Wat is de doelgroep van Scotch & Soda eigenlijk?

J.J.: “Scotch & Soda is er voor jonge mensen, maar vooral voor mensen die jong van geest zijn. Ons klantenpubliek bestaat uit eigenzinnige, kritische mensen bij wie het mag afwijken van het voor de hand liggende. Eigenheid en creativiteit staan altijd centraal bij Scotch & Soda. Zo heeft het merk sterk oog voor detail met kleine cadeautjes binnenin de kleding of tekstjes en toffe boodschappen.”

Vandaag is Scotch & Soda aanwezig in een hele waslijst landen in Europa en zelfs daarbuiten. Gaat het merk in al die landen voor landelijke dekking?

J.J.: “Nadat het merk in Nederland groot is geworden, heeft het zich met behulp van een aantal sterke partners ook in het buitenland kunnen opwerpen. Eerst in België, daarna daarbuiten. Met GAB hebben we de exclusiviteit voor het merk in België, Luxemburg en Egypte (omdat we daar een productie-eenheid van hemden hebben).

Scotch & Soda ShrunkWe hebben Scotch & Soda ongeveer tien jaar geleden in de Belgische groothandel geïntroduceerd en zijn 3,5 jaar geleden begonnen met eigen winkels. Ondertussen zijn dat er negen, maar in de toekomst willen we vooral expanderen in Wallonië. Er zijn plannen voor Namen, Luik, Brussel (in de buurt van de Dansaertstraat) en Luxemburg.

In december opent bovendien de eerste kinderwinkel in Antwerpen. Brussel volgt, en daarna kan het concept nog verder uitbreiden. De bedoeling is in ieder geval met Scotch & Soda aanwezig te zijn in de belangrijkste steden van België.

Internationaal ligt de focus nu vooral op de Verenigde Staten. In New York heeft Scotch & Soda recent een heel succesvolle winkel geopend. Wellicht omdat het merk reeds die Amerikaanse stijl heeft, slaat het er ontzettend goed aan.

Sowieso beoogt Scotch & Soda vooral een kwalitatieve penetratie, eerder dan een kwantitatieve penetratie. Het doel is aanwezig te zijn op een aantal sterke locaties. Landelijke dekking mag natuurlijk waar mogelijk, maar hoeft niet per se. Nu is Scotch & Soda bijvoorbeeld zeer succesvol in Duitsland, dus daar zijn redelijk wat expansieplannen.”

Tegenwoordig is het veelal goedkope fast-fashion wat de klok slaat in modeland. Hoe kunnen jullie je daartegenover positioneren?

Maison ScotchJ.J.: “In België is de prijs nooit een probleem geweest. Onze klanten zijn meerwaardezoekers voor wie Scotch & Soda een bewuste keuze is. We hebben een eerlijke prijszetting, en ik zou dan ook niet kunnen zeggen wie onze directe concurrenten zijn. Er zijn wel merken die dezelfde inspiratiebronnen hebben, maar die zijn meestal commerciëler en werken meer met logo’s.

Wij bieden daarentegen een stijl en een concept aan dat eigenheid stimuleert. Zo zijn onze verkopers stylisten. We noemen ze ook echt zo. De store managers zijn op hun beurt ‘fashion hosts’ die de klanten echt moeten ontvangen en begeleiden.”

Over concept gesproken: het eerste wat opvalt in een Scotch & Soda-winkel is de geur. Wat is het belang van dat olfactieve element?

J.J.: “De ‘merkbeleving’ is bijzonder belangrijk: we willen dat wie de winkel binnenstapt, zich thuis voelt en er wil blijven vertoeven. Op dat vlak is onze visual merchandising ook vrij uniek: spullen liggen nonchalant op tafel, hemden hangen aan een haak in plaats van netjes opgeplooid in het rek te liggen en er zijn overal hoekjes die uit een huiselijk tafereel lijken te komen.

 

Ook de geur versterkt die merkbeleving. Bovendien komt de geur de passant buiten tegemoet en dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Klanten reageren overigens erg positief op die geur. We verkopen het parfum zelf ook in de winkels en dat gaat heel vlotjes over de toonbank.

Geur is volgens mij zeker iets belangrijks, maar elk merk moet vooral zijn eigen concept uitdenken. Bij GAB hebben we ook andere merken waar geur geen deel uitmaakt van de beleving, al probeer ik bijvoorbeeld ook bij Hackett geurkaarsen te laten plaatsen rond de kerstperiode. Het heeft absoluut toegevoegde waarde. Hoewel het moeilijk kan zijn om een geur te vinden die universeel geapprecieerd wordt, dat is vaak iets persoonlijks.”

Welke retailtrends zie je in de toekomst opduiken?

Scotch & Soda R'BelleJ.J.: “Voor Scotch & Soda is merkbeleving zoals gezegd bijzonder belangrijk, niet het minst door de enorme groei van e-commerce. We hebben in België nog een achterstand in te halen ten opzichte van Nederland, maar die kloof wordt heel snel gedicht. Als mensen dan de stad in gaan, moet de winkelbeleving van A tot Z perfect zijn. Daar moeten we heel sterk in zijn, want we moeten de klant bij wijze van spreken uit zijn zetel trekken.

Onze klanten zijn bovendien heel actieve mensen, dus shoppen ze ook online. Scotch & Soda heeft een webshop, een blog en is actief op sociale media als Facebook. Vooral voor jonge mensen zijn het internet en de sociale media bepalend voor hun beeld en leefwereld. We willen dus nog actiever worden op dat domein, bijvoorbeeld met Twitter en dergelijke meer, en natuurlijk moet meer en meer gestreefd worden naar de integratie van online en de fysieke winkels. De twee combineren is van groot belang. Met GAB streven we naar een nog betere synergie tussen al die verschillende kanalen, zo ook tussen retail en wholesale.”

Tot slot, waarom verdient Scotch & Soda het Retailer van het Jaar te worden?

J.J.: “Ik zou zeggen omdat we op drie jaar tijd toch een hele mooie portefeuille met toplocaties en -panden hebben uitgebouwd. We hebben een heel mooi concept; eigenzinnige producten met oog voor detail, maar ook voor de persoonlijkheid van de consument. We drukken dit constant op het hart van onze stylisten: je mag het DNA niet opdringen aan de consument, het gaat erom dat hij of zij net zichzelf kan zijn in onze kleren.”

 

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Verdient Scotch & Soda de
‘Retailer of the Year’-award? Bekijk ook de andere twee kandidaten, en breng
donderdag 1 december uw stem uit op RetailDetail Night.

{youtubejw}q75P2oZEMIA{/youtubejw}

 

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN