RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Square Melon kiest voor nationale aanpak na overname door oprichter

icon
In bleed15 augustus, 2013

Square Melon terug naar oprichter

De nieuwe aanpak bij Square Melon valt samen met een verschuiving in het aandeelhouderschap. Oprichter Wim Van der Borght heeft zijn bedrijf namelijk weer in handen gekregen. Hij neemt het pakket aandelen van investeerdersgroep Gimv over voor 1 symbolische euro en is opnieuw managing director.

Vier jaar geleden koesterde Square Melon, dat toen nog Bananas heette, grote internationale dromen. Op de klantenlijst stonden heel wat multinationals voor wie het marketingbedrijf internationale campagnes kon voeren, waarbij gekozen werd voor een direct contact met de consument.

Om die internationalisering te ondersteunen, stapte Gimv in 2009 mee in het kapitaal. De holding investeerde toen 40 miljoen euro in het bedrijf en kreeg daarvoor een belang van 62%. Van Der Borght behield een derde, de resterende 5% van de aandelen ging naar het management.


Crisis maakt ondernemingsplan achterhaald

De aanpak heeft twee jaar goed gewerkt, maar sinds de crisis klopte dit verhaal niet meer. “De multinationals schroefden hun grote budgetten terug. Bovendien verkozen ze hun pijlen voortaan meer te richten op landen waar er nog een hogere economische groei was. En kozen ze meer voor een projectmatige aanpak, veeleer dan voor een aanpak met jaarplannen. Er wordt ook meer op korte termijn gewerkt”, zegt Van Der Borght.

“Voorts zie je dat men in crisistijd ook meer terugplooit op de nationale markten. Grote internationale campagnes hebben dan ook geen zin meer. Elke markt evolueert anders. Coca-Cola is daarvan een voorbeeld: eerst volgden ze een wereldwijde aanpak, nadien kozen ze in Europa voor een Europese aanpak en nu wordt ook die opgebroken.”

“Die evolutie houdt in dat we meer flexibel moeten worden en met kleinere eenheden moeten werken”, aldus nog Van Der Borght.


Naamsverandering in België

De gewijzigde aanpak gaat ook gepaard met een naamsverandering in België. “Square Melon is ontstaan uit een fusie van Bananas, Demonstrate en Amphion. In Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is die operatie goed verlopen, dus daar gaan we door onder de naam Square Melon. In België was dat minder het geval. Daarom keren we hier terug naar onze oude benaming Bananas. Square Melon wordt hier ontbonden en Demonstrate wordt uit de groep gehaald.”

Maar ook inhoudelijk komen er aanpassingen: “We willen ook meer andere acties ontwikkelen voor onze klanten. De retail is daarbij belangrijk, maar niet met de oude methodes. De inzet van animatrices op het winkelpunt is achterhaald. We zoeken daarentegen naar formules om de winkelbeleving te verhogen, waarbij we ook kiezen voor een integratie van de digitale ontwikkelingen op het winkelpunt.”

 

Wim Van Der Borght opnieuw aan het roer

Die marktevoluties en inhoudelijke wijzigingen lieten ook hun sporen na in het aandeelhouderschap en de dagelijkse leiding van het bedrijf. De voorbije maanden werd immers duidelijk dat het ondernemingsplan dat samen met Gimv werd opgemaakt, bijgesteld diende te worden.

 

Door de daling van de budgetten bij enkele grote internationale klanten en de focus op projecten stonden de inkomsten en de marges onder druk. En dat leidde tot interne discussies. Daarbij werd oprichter Van Der Borght eind 2012 vervangen als managing director.

Enkele maanden later komen beide partijen nu alsnog tot een akkoord. Stichter Van Der Borght neemt daarbij de aandelen over van Gimv en belandt weer in de ‘driver’s seat’.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN