RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Sterke genomineerden voor Retailer van het Jaar en Career Achievement Award’

icon
In bleed15 november, 2011

 



Het is niet de eerste keer dat Retail Forum Belgium die retailprijzen uitreikt.

J.V.: “Inderdaad, vorig jaar deden we dat met de Night of the Retail, dit jaar zal RetailDetail er een wervelend gebeuren van maken. De Retaildetail Night is een idee van Jorg Snoeck dat wonderwel aansluit bij onze eigen bedoelingen om jaarlijks een spetterend feest te organiseren voor allen die met retail te maken hebben.

Als RFB zijn wij evenwel geen evenementorganisatoren, ons oogmerk is het wereldje samen te brengen. Aangezien RetailDetail op korte termijn een waanzinnig groot bereik heeft opgebouwd in de retailwereld, is dat wél de gastheer bij uitstek.”

Wat is de geschiedenis van het Retail Forum Belgium eigenlijk?

J.V.: “Het Retail Forum Belgium bestaat inmiddels 12 jaar als belangenvereniging van retailers, onder de vorm van een vzw. Hoewel de ontstaansgeschiedenis nog verder teruggaat en zijn oorsprong vindt in het initiatief van Patrick Aerts om op regelmatige basis met enkele bevriende retailers te overleggen, hebben zich vanaf dat moment steeds meer retailbedrijven aangesloten. Vandaag telt RFB ongeveer tachtig leden-retailbedrijven. Samen exploiteren ze meer dan 6.000 winkelpunten in België, gegroepeerd in meer dan honderd uithangborden.

retailcongres

 

Netwerken staat daarbij voorop, maar ook de verdediging van de belangen van de retailers op het vlak van van locaties en vastgoed. Op doordachte wijze nemen we samen nieuwe ontwikkelingen van retailparken of winkelcentra onder de loep. We pogen ook extra stimuli te vinden wanneer een project niet de beoogde resultaten oplevert. Bovendien worden we door de overheid regelmatig gevraagd om onze inzichten in het kleinhandelsbeleid kenbaar te maken.”

Ook de jaarlijkse retailawards worden zo te zien een traditie.

J.V.: “Onze awards zijn een gelegenheid om bedrijven en persoonlijkheden in de bloemetjes te zetten. Daar willen we zeker mee doorgaan. Onze bedoeling is tweeledig. In de eerste plaats willen we zo de ogen openen voor alle vernieuwing die in de retailwereld vaak geruisloos wordt neergezet. Daarbij hebben we minder oog voor de hype-waarde, maar wel meer voor consistentie in retailformats. In de tweede plaats vinden we dat nogal wat mensen in de retail bijzondere aandacht verdienen omdat ze pioniers of gangmakers waren. Dat hoeven echt niet altijd retailers te zijn, ook sterke profielen die de retailwereld in België stevig vooruithielpen komen daarvoor in aanmerking.

 

Laat ik het zo stellen: af en toe eens stilstaan bij de successen en realisaties is erkentelijk naar die persoonlijkheden toe, maar zet ook de goede voorbeelden in de verf. Mede daardoor kunnen beginnende ondenemers gestimuleerd worden en kunnen we met fierheid stellen dat ons landje misschien niet veel internationale retailbedrijven heeft voortgebracht, maar wel des te meer retailpersoonlijkheden.”

Is er niet stilaan een verzadiging bereikt in het aantal awards?

J.V.: “Natuurlijk worden door veel instanties awards uitgereikt, maar iedere organisatie heeft een eigen doelstelling voor ogen. Wij gaan er prat op dat onze awards worden toegekend door een publiek van retail-gelinkte professionals na de uitwerking van een shortlist door een vakjury. Zo is er al een duidelijk verschil met bijvoorbeeld de prijs voor de Beste Winkelketen van het Jaar, aangezien dat een verkiezing door consumenten is.

Het reglement beschrijft precies hoe de selectie moet gebeuren en de jury die de shortlist samenstelt komt uit alle hoeken van de retailwereld. Als daarna enkele honderden professionals op basis van de shortlist een keuze maken, heb je kwalitatief een echt sterke selectie gemaakt.”

Zijn de genomineerden van deze editie inmiddels bekend?

“Jazeker. Voor de award ‘Retailer van het jaar’ zijn Veritas, Scotch & Soda en Hema genomineerd. Veritas prijkt in de lijst omwille van de verdienstelijke ommekeer die het bedrijf de afgelopen jaren heeft weten te maken. Scotch & Soda is dan weer genomineerd omwille van zijn hedendaagse modekarakter en consequent doorgedreven inrichtingsstijl. En Hema weet ook na zoveel jaren nog een fris en actueel assortiment te brengen dat op het eerste zicht weinig sexy oogt.

Onze shortlist 2011 voor de ‘Career achievement award’ oogt naar onze mening ijzersterk. Vorig jaar kaapte Jean-Baptiste Claes van JBC de award weg, de opvolging is dit jaar verzekerd met de keuze uit drie captains of retail.

Vooreerst staat Johan Vandendriessche op het lijstje. In weinig tijd wist hij Massimo Dutti vorm te geven op de Belgische markt. Met Uterqüe gaat hij dezelfde kant op. Vandendriessche is een gedegen ondernemer die op het juiste moment de masterfranchising van deze merken wist binnen te halen. Bovendien is hij een man met een neus voor commercieel vastgoed. Ook op dat vlak bouwde hij al een mooie portefeuille uit.

San Marco VillageDaarnaast staat net als vorig jaar Frans Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, op het stemformulier van 1 december. Hij is een aimabel zakenman die gestaag aan het succes van Standaard Boekhandel gestalte gaf, maar zich ook buiten de retail niet onbetuigd laat.

Tot slot is een verdienstelijke nominatie weggelegd voor Emiel Lathouwers, oprichter van AS Adventure. Die keten werd een succesverhaal dankzij zijn onfeilbaar gevoel voor de evolutie in de markt van de outdoor-beleving. Sinds de verkoop van de winkelketen blijft Emiel Lathouwers bovendien nog actief in de retail met participaties in Fred & Ginger en Le Pain Quotidien. Eens retailer, atijd retailer.

We verwachten dus een boeiende verkiezing op 1 december. Alle aanwezigen zullen bij het binnenkomen van de zaal hun stem kunnen uitbrengen. Later op de avond wordt de uitslag dan bekendgemaakt en ontvangen de winnaars hun award. Het moet het hoogtepunt van de avond worden, maar zeker niet het eindpunt: daarna zal ongetwijfeld nog enkele uurtjes worden doorgefeest!”

 

 

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Night om de uitreiking en het netwerkfeest niet te missen.

Wie ook deelneemt aan het voorprogramma van Retail Forum Belgium, dat om 16.00 uur start, betaalt slechts 150 euro i.p.v. 195 euro.

 

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN