RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sunweb.be: “Wij zijn de Colruyt van de reissector.”

icon
In bleed12 juni, 2012

Verkeerde de reiswereld in slaapmodus toen de markt werd afgesnoept door een student die luistert naar de naam Joost Romeijn?

P.T.: “De oprichter van Sunweb, Joost Romeijn, heeft altijd geloofd in het directe model zonder tussenpersonen, het “skip the middleman”. In de beginjaren van Sunweb organiseerde hij studentenreizen onder de noemer GOGO Tours, maar studenten studeren af, dus moest hij een manier vinden om zijn doelgroep te vernieuwen. Hij plaatste advertenties op teletekst in Nederland en bood reizen aan onder een nieuwe naam, SUNtext, wat later verder ging als Sunweb. Vanaf dan bereikte hij het grote publiek en begon de steile opmars van de groep.

 

De meeste reisbureaus werkten toen nog volgens het klassieke businessmodel met een constructie van reisbureaus, touroperators en reisagenten. Het was een dure formule die ze niet zo meteen konden omgooien. In die periode nam het internetgebruik in Nederland ook massaal toe. Sunweb reageerde alert en begon reizen aan te bieden op het net. De prijzen waren een stuk lager dan die van de klassieke reisbureaus, vermits de klant niet meer moest opdraaien voor de opeenstapeling van commissies van alle tussenpersonen. Dit vormde de basis van ons succes.”


Dat wordt jullie vast niet in dank afgenomen door de collega’s uit de reissector.

P.T.: “Niet echt. In tegenstelling tot onze collega’s startten wij met een clean sheet zonder een berg extra kosten. Wij leveren geen reizen à la carte, wij doen enkel waar we goed in zijn. Hierdoor scoren we goed op rendabiliteit. Bij ons vind je geen rondreizen door Amerika of Zuid-Afrika. Daar is onze structuur niet op gebouwd.”

 

‘De klant weet precies waar hij naartoe wil’

Krijgen de reisbureaus het niet extra moeilijk, nu de aanbieders de consumenten rechtstreeks kunnen bereiken?

P.T.: “Je hebt in hoofdzaak twee soorten toerisme: massatoerisme en reizen à la carte. Bij massatoerisme is vooral de prijs van doorslaggevend belang, zolang je dezelfde service op locatie aanbiedt. De klant kan immers ook rekenen en vergelijkt de reisaanbiedingen op het internet. Deze klant begrijpt bijvoorbeeld niet waarom hij voor dezelfde bestemming in hetzelfde hotel meer moet betalen bij een ander reisagentschap. Bij een reis à la carte, bijvoorbeeld naar Namibië, heeft de klant minder de neiging om het allemaal zelf uit te zoeken.

 

sunweb-outlet-dealReisbureaus die enkel opereren als een doorgeefluik, vallen uit de boot. Dankzij de nieuwe technologie is de reiziger vaak beter geïnformeerd dan het reisbureau. Het is een onbegonnen werk om de honderdduizenden bestemmingen én hotels uit het hoofd te kennen. Aangezien onze technologie niet gericht is op à la carte reizen, kiezen wij er bewust voor om dit segment niet aan te bieden. Er zit een toekomst in reisbureaus die zich toeleggen op de nichemarkt van gespecialiseerde bestemmingsreizen.”


Maken jullie het verschil met ‘destination power’ en technologie?

P.T.: “Die vraag krijgen we vaak. Eigenlijk zijn wij de Colruyt van de reissector. Wij verkopen de A-producten aan een lagere prijs. We kunnen het ons niet veroorloven om slechte kwaliteit aan te bieden. Door de grote vraag kunnen wij dezelfde reizen aanbieden, ondersteund door de nieuwste technologieën. Doordat we geëvolueerd zijn tot een volwaardige volumespeler hebben we ook dezelfde ‘destination power’. Het grote verschil met andere aanbieders is dat we er de tussenverdieners uit halen en de korting rechtstreeks verrekenen aan de klant.”


Wat met persoonlijk advies? Heeft de huidige technologie dit overbodig gemaakt?

P.T.: “Dat is inderdaad de realiteit. Het traditionele businessmodel van de twee grote groepen, Thomas Cook en TUI, deed het goed zeer goed toen de reisagent het belangrijkste distributiekanaal was voor de verkoop van reizen. Het ‘push’-product is door het internet echter een ‘pull’-product geworden: nu is de consument aan zet. Hij zegt jou waar, wanneer en hoe hij wil reizen. Als gemak, capaciteit en prijs zijn ingevuld door de technologie, is het voor een reisagent nog zeer moeilijk om toegevoegde waarde te creëren bij de verkoop van traditionele charterproducten naar de populaire bestemmingen als Spanje, Turkije en Griekenland.”


Hoe groot is het percentage reizigers dat geen pakketreis aankoopt, maar zelf op zoek gaat naar een vlucht en accommodatie?

P.T.: “Het gemiddelde aandeel in georganiseerde reizen zit tussen 27 % en 30 %. In deze cijfers zitten echter ook korte arrangementen en weekenduitstapjes. Of klanten al dan niet kiezen voor een reispakket, hangt vaak af van hun bestemming. Turkije is een goed voorbeeld: daar vind je op één dijk tientallen hotels met evenveel sterren en dezelfde service. Mensen die dit weten, gaan vergelijken: niet per hotel, maar op bestemming. Dit zit nog enigszins in de omgeving van een touroperator. Voor een reis naar Spanje gaat de klant al veel meer doe-het-zelven: daar wordt vaak via Ryanair geboekt, terwijl slechts een minderheid rechtstreeks boekt bij Turkish Airlines. Helaas bestaan hierover geen officiële cijfers. We gaan hier uit van onze eigen ervaringen.”

 

‘Alleen de sterken overleven’

Heeft het internet de rol van tussenpersonen overbodig gemaakt? De huidige reiziger is een echte doe-het-zelver geworden.

P.T.: “Ryanair heeft het proces van de nieuwe reiziger, de doe-het-zelver, nog versneld. Ziet de consument een voordelige vlucht, dan boekt hij die meteen. Pas dan gaat hij op zoek naar geschikte accommodatie. In geval van problemen blijft de doe-het-zelver echter in de kou staan. Onze meerwaarde als reisorganisatie zijn de extra’s die we onze reizigers aanbieden. Bij de uitbarsting van de Eyjafjallajökull hielden we onze IJslandreizigers op regelmatige tijdstippen via sms op de hoogte van de situatie. Klanten die boekten bij een touroperator bleven op kosten van deze reisorganisatie op de bestemmingen tot het luchtruim werd vrijgegeven en werden dan naar België teruggevlogen. Dit betekende dus dat ze een extra aantal vrije dagen kregen, in tegenstelling tot de Ryanair-klanten die zelf hun plan moesten trekken.”


Is het dan niet aangewezen om controle te hebben over de leveranciers van accommodatie en vervoer? Is ‘destination power’ de enige manier van overleven?

sunweb_fietserP.T.: “Zeker. Doordat we met de Sundio Group actief zijn in diverse landen, kunnen we onze destination power verbreden. Wij proberen ons te profileren door raamakkoorden te sluiten. Zo kunnen we scherpe prijzen hanteren die de consument op eigen initiatief niet kan bedingen. We sloten bijvoorbeeld een akkoord met luchtvaartmaatschappij Transavia voor de aankoop van een vooraf bepaald aantal vlieguren waarmee we onze bestemmingen en reisperiodes kunnen invullen.

 

Eigen toestellen hebben we niet. Er is immers een te grote schommeling tussen de zomer- en wintercapaciteit, waardoor onze toestellen tijdens de winterperiode noodgedwongen vaker aan de grond zouden moeten blijven en dat zijn onnodige kosten.”

 

Nu de consument vaker rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij kan boeken, kan ik me voorstellen dat een reisorganisatie haar pakketten sowieso moet afnemen bij de leverancier, verkocht of niet. Neemt de reisorganisatie hiermee geen risico?

P.T.: “Ja, we zitten in de killing fields. Vorig jaar hebben de vierde en vijfde grootste reisorganisaties (Intercomfort en Best Tours, red.) noodgedwongen de boeken neergelegd, dat zegt genoeg. Zij behoorden niet tot een grote groep en hebben geen keuzes gemaakt. De klant deed het in hun plaats. De situatie in de reissector is moordend, want de marges zijn uiterst klein. Alleen als grote jongen kan je overleven, aangezien je met de optelsom van de kleine marges je organisatie moet laten draaien.

 

Je moet al grote afnamegaranties hebben, wil je quasi exclusieve aanbiedingen kunnen geven. Voor een onafhankelijke Belgische touroperator die in de champions league (lees: chartertoerisme) wil meespelen is dit niet haalbaar. De instapbarrières zijn zo hoog, dat nieuwe spelers op de markt niet meer aan bod komen. Joost was op het juiste moment op de juiste plaats. Wij zijn de pure player van de reissector. Alleen de sterken overleven, helaas.”


Communiceren op maat van de klant

Zou het niet mooi zijn de consument een menu aan te bieden waarmee hij elk facet van zijn reis zelf kan samenstellen?

P.T.: “Sommige klanten zouden dit ongetwijfeld toejuichen, maar als er iets misloopt, krijg je ongetwijfeld de discussie bij wie nu de verantwoordelijkheid ligt. Nu is het duidelijk: als er iets misloopt, zijn enkel wij aansprakelijk.”


Vanwaar een Nederlandse én een Belgische Sunweb-vestiging? Het zou toch veel kostenbesparender zijn om vanuit één vestiging te werken, niet?

P.T.: “Alles wat back-office en technologie aangaat, wordt geleid vanuit het hoofdkantoor in Nederland. Front-office, zoals sales en marketing, gebeurt per land. Dit heeft een reden: een Belg is geen Nederlander en omgekeerd. We praten anders en denken anders. Het is belangrijk die nuances aan te voelen, anders werkt het niet. Kijk alleen al naar het taalgebruik. Een monitor in Nederland is een beeldscherm, bij ons is dat iemand van de reisorganisatie. De aandachtspunten verschillen ook van land tot land. De Belgische consument is bijvoorbeeld gevoelig voor extra ‘gratis’ services zoals vervoer naar de luchthaven of een annulatieverzekering voor één euro. Dat deze aparte aanpak loont, zien we terug in onze cijfers.”


Hoe bereiken jullie potentiële klanten? Zijn reizigers merkentrouw?

P.T.: “We bereiken de consument via traditionele onlinemarketing zoals Google Adwords, e-mailmarketing, affiliate marketing… Meer dan in Nederland communiceren we in België ook via de traditionele kanalen zoals radio en op populaire evenementen zoals het veldrijden. We ervaren dat er een merkelijk verschil is in het online gedrag tussen Belgen en Nederlanders.

 

Wat die merkentrouw betreft: daar is in de reissector geen sprake van. Mensen gaan voor de prijs, ondanks het feit dat ze het jaar daarvoor een goede ervaring met jou hebben gehad. Je hebt een streepje voor, maar als een collega met hetzelfde aanbod goedkoper is, zal je goed je best moeten doen om die klant te kunnen behouden.”

 

 

De volledige versie van dit artikel is verschenen in het meinummer van RetailDetail Magazine.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN