RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniek concept zorgt ervoor dat Fun constant inspeelt op “the moments of truth”.

icon
In bleed7 april, 2010

Zoon Bart Coeman was voorbestemd om de drukkerij over te nemen, maar hij voelde zich toch meer aangetrokken tot de winkel, en met succes. De ene opening volgde de andere op en een joint-venture met de gekende Mitiska-investeringsholding bracht de bal echt aan het rollen.  

Dankzij dit groeikapitaal volgden overnames van bijvoorbeeld Nolmans Familiewinkels en De Roy Center maar ook van de Fun & Fun Factory winkels. De naam Fun bleek zo raak, dat korte tijd later de hele groep onder de naam Fun verder ging, met de intussen gekende mascotte Funny als uithangbord.

Vorige week opende Fun zijn nieuwste winkel in Zwijndrecht, tijd voor Retaildetail om een praatje te maken met Filiep Blontrock, Ceo. Ingewijden kennen hem nog als voormalig algemeen directeur van E5 mode. Samen met Bart Coeman, die als familiaal aandeelhouder de Raad van Bestuur voorzit, staat hij aan het roer van Fun.

Meneer Blontrock, 3 nieuwe winkels per jaar, het gaat hard?

Het gaat inderdaad hard. Een retailer moet voortdurend in beweging zijn. Zwijndrecht is hier een voorbeeld van. In deze winkel op 2.000 m² vind je al onze vertrouwde concepten, maar ook een paar interessante vernieuwingen zoals de eerste Playmobilshop in België, naast de Mexx corner ook een shop met kindermode van S.Oliver en een zeer uitgebreide Vivaboxcorner. Wij zijn steeds op zoek naar innovatie.

Sinds 2000 houden wij ons aan het groeiritme van 2 tot 3 winkels per jaar, waarvan de laatste 3 jaar telkens een winkel in Wallonië. Ondertussen staat de teller op 30 winkels! Om deze groei ook logistiek te kunnen bestendigen, wordt het distributiecentrum in Oostkamp gevoelig uitgebreid.

Mag ik stellen dat jullie geëvolueerd zijn naar een vrijetijdsketen?

We willen ons duidelijk profileren als een eigentijdse en creatieve vrijetijdsketen voor jong en oud. Je vindt bij Fun immers een zeer uitgebreid aanbod speelgoed, maar ook tal van andere productgroepen hebben er een plaats. Terwijl de kinderen hun hart ophalen aan de nieuwste speelgoedartikelen of naar tekenfilms kijken, kunnen de ouders zich verliezen in de boekenshop, Vivabox Corner of op het seizoensplein waar op dit moment de nieuwste tuincollectie prijkt.

Dat seizoensplein is wat mij betreft de slimmigheid van het concept.

Inderdaad, het geeft ons de mogelijkheid om in te spelen op de verschillende piekperiodes. We hebben eigenlijk 10 grote verkoopmomenten. Dit geeft een bijzondere dynamiek , vermits we maandelijks een andere winkelvloer hebben. Het jaar begint bij Fun half januari met een uitgebreide collectie Valentijngeschenkjes en Carnavalkostuums en -accessoires. Vanaf half februari maakt deze collectie stilaan plaats voor de tuinmeubelen, uitgebreid met barbecues, kampeergerief, parasols en dies meer, gevolgd door de echte zomerproducten en zwembaden.  Andere grote thema’s zijn natuurlijk Terug-naar-school, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis en Cadeaus. Je ziet dus telkens de seizoenen terugkeren op ons ‘markt’plein. Met deze pop-ups spelen we constant in op de wisselende behoeften van de klant.

Maar buiten deze “pop –ups” hebben jullie ook constante “shop-in-shops”.

 

Inderdaad, die shop-in-shops zijn telkens een aparte beleefwereld. We hebben onze “Disney Plaza”, die uniek is voor België, vermits er in het buitenland enkel eigen Disney shops bestaan. Studio 100 mocht natuurlijk ook niet ontbreken. In de PlopsaShop vind je het meest uitgebreide assortiment aan gadgets en toebehoren van de gekende kinderhelden. Waar we ook trots op zijn, zijn de Legoshop en de Playmobilshop (primeur voor België)!
Terwijl de kinderen genieten van al dit leuks, zien we dat de ouders afzakken naar “hun” afdelingen. De Standaard Bookshop en de Babycorner zijn daar voorbeelden van.
In elke winkel vind je ook een uitgebreide multimedia-afdeling. Je merkt het, er is van alles te beleven en dat zorgt voor klanten die vaak langer dan een half uur in de winkel vertoeven.

 

Ik merk ook huismerken op ?

Juist, en die doen het goed. We staan dicht bij de klant en luisteren naar zijn  verwachtingspatroon. Onze  mascotte, de Funny, is hiervoor een dankbaar gegeven dat we verder uitwerken. Ons blauwe mannetje brengt fun en wekt vertrouwen en we gebruiken hem ook in onze folders. Neem nu de Gouden Funny, die staat bij ons voor “een gouden deal”. Zijn alter ego “Funnie Funnie” beleeft dan weer de dolste avonturen in een reeks eigen kinderboeken.

En natuurlijk prijkt hij als vertrouwensmerk op onze eigen producten. Aangezien onze klanten kwaliteit verwachten, voldoen alle Fun branded artikelen aan strenge kwaliteitsnormen. Want voor die erkenning, daar moet je elke dag opnieuw voor vechten.

De ’10 seizoenen’ gekoppeld aan de diverse ‘shop-in-shops’ vraagt dit veel personeel?

Gemiddeld spreken we over een 10 tot 12 mensen per winkelpunt. In totaal werken er meer dan 400 mensen voor Fun, die  er samen voor zorgen dat we een omzet draaien van meer dan 80 miljoen Euro !

Bij het naar buiten gaan, leerde ondergetekende dhr. Guy Van den Steen kennen. Hij is verantwoordelijk voor operations bij Fun en wist mij te vertellen dat er in de winkel van Zwijndrecht een unieke test loopt i.s.m. Philips. Fun denkt ook groen, vertelde hij, vermits dit de eerste winkel is met elektronische ballasten en hoge druklampen van 100 Watt i.p.v. de gekende lampen van 150 Watt met analoge ballast. Dit bespaart voor deze winkel 10.000 watt per uur. Al zeg ik het zelf, dit resulteert in een zeer mooie kleurweergave.

Jorg Snoeck

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN