RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veritas is op 120e verjaardag dynamischer dan ooit

icon
In bleed30 augustus, 2012

De knooppunten van Veritas

In een wereld waar het gemiddelde retailbedrijf slechts een veertigtal jaar oud wordt, is 120 kaarsjes kunnen uitblazen toch een bijzondere verwezenlijking. “Een bedrijf kan alleen zo lang blijven bestaan als het voor zichzelf sleutelmomenten – of voor ons toepasselijker: knooppunten – maakt, zonder zijn authenticiteit te verliezen,” knikt CEO Marc Peeters toch wel trots. “Die momenten waarop het bedrijf zich opnieuw uitvindt, hebben een accelererende kracht. En samen vormen ze het collectief geheugen, wat voor mij de sterkste basis is voor een bedrijfscultuur.”

 

1892 – 1960: Van eenmanszaak naar coöperatie

Het collectief geheugen van wat in 1892 ooit startte als een kleine merceriezaak is bij Veritas dan ook nog zeer present. Fier vertellen Marc Peeters (CEO) en Marthe Palmans (COO) hoe de keten eigenlijk ontstaan is omdat het tijdens en na de eerste wereldoorlog voor de familie haast onmogelijk was om winkelvoorraad te vinden, waardoor Felix Leestmans, zoon van de oprichter, met het boude idee kwam om helemaal naar Amerika te trekken om merceriewaar te gaan inkopen.

 

marcpeetersHoewel andere grossiers die Felix bij zijn grootse plan probeerde te betrekken hem gek verklaarden, vond hij in de familie wel steun. Om de tocht te financieren verkochten ze zelfs hun hele vastgoedpatrimonium, op de winkels na, wat Felix toeliet voor zo’n 200.000 Belgische frank (vandaag goed voor circa 250.000 euro) voorraad te gaan inkopen. De avonturier kwam met liefst 20 volle containers terug, die de mannen van de familie trouwens om beurt moesten gaan bewaken op de kade van Antwerpen.

 

De voorraad was zo groot dat de handelaars van de familie de enigen in de regio waren die nog mercerievoorrad hadden. Maar zelf uitbreiden konden ze niet, aangezien ze net zowat hun hele hebben en houden verkocht hadden. Dus werd gezocht naar andere families om mee in te stappen, en zo is in 1923 het familiale conglomeraat ontstaan. Er werd een coöperatieve vennootschap opgericht met de zeven families die vandaag nog steeds de aandeelhouders van Verigroup zijn.

 

1960 – 2012: Van één logo naar complete integratie

Een ander cruciaal sleutelmoment was in het jaar 1968, toen het allereerste grote winkelcentrum van België het daglicht zag. Op dat moment hebben alle zelfstandige uitbaters – ondertussen een flink uitgebreide groep franchisers – beslist om samen één winkel te openen. Het was een eerste, nog veelal onbewust, teken van de uniformisering die de komende decennia steeds verder zou evolueren. Toch duurde het nog tot 1971 vooraleer Veritas zich echt als één concept zou gaan positioneren, namelijk wanneer het logo met de gele knoop wordt ontworpen en ook gekozen wordt voor eenheid in de winkelinrichting.

 

De daaropvolgende decennia werden echter getekend door economische terugval – na de gouden jaren zestig – en vooral door globalisering van het retaillandschap. Een fenomeen waar de zelfstandige structuren van Veritas niet tegen waren opgewassen. Gedurende de jaren ’80 en ’90 zou de omzet van de retailgroep blijven hangen rond de 35 miljoen euro en zo’n 58 winkels.

 

Tot Marc Peeters in 2002 het heft in eigen handen nam en voor een enorme ommezwaai zorgde. “We moesten nu herstructureren als we nog een toekomst voor Veritas wilden. Het was te nemen of te laten. Het individualisme werd geparkeerd en er werd een top-down kapitaalstructuur in gebruik genomen. Alle processen, bedrijfssystemen en zo meer werden op die manier veranderd,” blikt de topman terug.

 

Zo werden onder andere de exclusiviteitsprivileges van de franchisenemer in zijn gebied opgeheven, wat de weg vrijmaakte voor een expansieplan van 10 winkels per jaar vanaf 2007. Ook het nieuwe logo was een uiterst belangrijk symbolisch punt: het toont aan dat Veritas evolueert, zonder het kind met het badwater weg te gooien. “Dat het een sleutelmoment was, kan ik je verzekeren. Het was emotioneel heel zwaar om afscheid te nemen van het logo met de knoop,” herinnert Marc Peeters zich.

 

Het laatste, maar zeker niet minst cruciale, sleutelmoment kwam er in 2010: elke franchiser werd gevraagd zijn winkels in de groep te integreren. Een gewichtige onderneming, die pas februari jongstleden is afgerond. Op heden is Veritas met andere woorden een filiaalketen, en niet langer een franchiseformule. “Ook dat betekent een hele reorganisatie, want nu moeten alle 105 winkels ook operationeel aangestuurd worden, waar dat voorheen door de franchisenemers werd ingevuld. We hebben enorme investeringen achter de schermen gedaan.”

 

2012 – 2100: Van Antwerpen naar nieuwe dimensies

Verigroup denkt echter ook aan morgen en koestert daarbij zelfs nog indrukwekkende ambities, zoals de retailer al met onder meer het aantrekken van onafhankelijke bestuurders als Luc Vandewalle, Frans Schotte en André Duval (mede-oprichter van Duval Guillaume) verraadt. “We hebben nu een platform waarmee we nieuwe dimensies kunnen bereiken,” verklaart Marc Peeters.

 

Veritas120_logoMeteen wordt duidelijk dat die nieuwe dimensies letterlijk begrepen mogen worden. Eerst wil Veritas de Belux immers afdekken met circa 130 winkels, nog steeds aan het expansieritme van 10 winkels per jaar – wat de timing op ongeveer 2015 brengt. Daarna volgt het buitenland, onthult Peeters: “We hebben een tweecijferige groei nodig. Maar als we dat concreet vertalen naar onze offline retailactiviteiten, betekent het dat we met een groei op vergelijkbare van 2 à 3% nog een 8% uit expansie moeten halen. Zo zijn we dus verplicht om op termijn over de landsgrenzen te gaan kijken.”

 

Behalve offline lanceert Veritas binnenkort evenwel ook een offensief op de virtuele dimensie. Achter de schermen is de keten bijzonder ijverig bezig met een digitale business. Met het idee van de informatiesite, zoals Veritas die nu heeft, wordt daarbij compleet komaf gemaakt. Die maakt plaats voor een ‘imagineering’-site: een plek die speels is en waar de consument vanalles kan doen en individualiseren, gaande van kopen tot doe-het-zelven.

 

Een universum van beleving

Veritas is op die manier één van de eerste Belgische retailers die echt de klik naar multi-channel heeft gemaakt, en dat voor een 120-jarige… “We willen inderdaad een heuse turnaround doormaken op dat gebied. Veritas moet zich ontwikkelen als een merk en niet als een retailenseigne. Een enseigne verkoopt namelijk producten, een merk verkoopt een verhaal. Wij willen een universum van beleving zijn,” aldus Marc Peeters.

 

Veritas dacht voor die cross-mediale boodschap de term ‘imagineering’ uit: creatief zijn op het gebied van textiel en mode. Het is een beleving die de winkels, het assortiment en het internet samenbrengt en overkoepelt. Ze maken er allemaal deel van uit en hebben elkaar nodig. Zo is één van de blikvangers van dit najaar bij de retailer een carré sjaal, waarbij de klant een folder meekrijgt die toont dat er ruim tien mogelijkheden zijn om diezelfde carré te dragen. Op de folder vindt men uiteraard uitgebreide verwijzing naar filmpjes op de website.

 

“We proberen ons vooral in de wereld van de hobby en creativiteit te positioneren, niet het minst om uit de rode oceaan van de grote ‘fast fashion’-ketens te blijven. Het internet is daarbij hét middel om onze boodschap uit te dragen,” legt Marthe Palmans uit.

 

De omschakeling naar een multi-channelstrategie is echter beduidend gemakkelijker gezegd dan gedaan, ondervindt het familiebedrijf. “Het zet je organisatie echt op zijn kop. Zo zijn we ook van een aankoopgedreven model naar een omgekeerd model gegaan: in plaats van de collecties die de inkopers hebben gekocht te pushen naar de consument, vertrekken we vanuit de behoeftes en de dynamiek van het merk.”

 

Alsof dat niet genoeg uitdaging is, moet Verigroup ondertussen ook verhuizen. Met al die ambities is de huidige hoofdzetel immers uit zijn voegen aan het barsten. In het voorjaar van 2014 is het de bedoeling een gloednieuw hoofdkwartier te betrekken, met vooral een nieuw distributiecentrum als blikvanger: met een oppervlakte van 9.400m², wordt deze toch zo goed als een verdubbeling ten aanzien van het huidige logistieke centrum.

 

Klaar voor expansie

“We zijn dus klaar voor expansie,” glundert Marc Peeters. Het vooruitzicht voor dit jaar bedraagt alvast een omzet van 108 miljoen euro, met opnieuw tweecijferige groei. Daarvan rekent Verigroup op 5% vanwege de vergelijkbare winkels en 8% dankzij expansie.

 

Verder verwacht de keten een stevig investeringsritme van 2,8 miljoen euro aan te houden. Behalve voor de uitwerking van de webshop, consumentenacties voor het jubeljaar van Veritas en het nieuwe hoofdkwartier, zal dat budget gebruikt worden voor de opening van nieuwe winkels en de vernieuwing van bestaande winkels. Zo staan reeds vandaag vier nieuwe openingen vast voor 2013, waaronder een grote ‘experience store’ in Hasselt in het voorjaar van 2013.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN