RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf netelige retailvraagstukken ontrafeld door Gino Van Ossel

icon
In bleed17 april, 2013

1. Showrooming

G.V.O.: “De discussie rond showrooming gaat volgens mij een beetje voorbij aan de essentie. Het echte probleem is niet dat de consument zijn smartphone steeds meer gebruikt op de winkelvloer en, volgens de meest strikte zin van het begrip ‘showrooming’, al elders koopt terwijl hij nog in de winkel is. Veel belangrijker is de toenemende prijstransparantie die daar achter schuilgaat.

 

Het is vandaag bijzonder gemakkelijk om prijzen te vergelijken: in een handomdraai heb je een volledig overzicht van de prijzen bij de concurrentie. Iedereen is op zoek naar de laagste prijs, of dat nu in de winkel zelf gebeurt of thuis achter de pc.

 

De echte vraag is dus hoe om te gaan met die prijstransparantie. Ik zie verschillende mogelijkheden. De eerste, doch heel drastische, oplossing is ervoor te zorgen dat je niet verkoopt wat de concurrentie verkoopt. Zo hebben geïntegreerde retailers als IKEA en H&M geen probleem met prijsvergelijkingen, want hetzelfde product is toch nergens anders te vinden.

 

Een tweede mogelijkheid is werken met exclusieve producten. Voor fabrikantenmerken is de prijstransparantie een groot probleem, denk maar aan de categoriëen elektronica en speelgoed, terwijl we zien dat huismerken en private labels steeds meer omzet halen. Zodoende zijn er ook meer en meer merken die exclusieve productlijnen gaan maken voor prijsstunters. Soms hoeft die zogezegd exclusieve lijn niet eens veel af te wijken van het standaardproduct: alleen al de productcode veranderen is voldoende om het product onvergelijkbaar te maken.

 

Bovenal is het echter een kwestie die samenwerking vereist. Het moet internationaal aangepakt worden, aangezien de prijzen soms ook sterk verschillen van land tot land, en dat is zeker voor een klein en duur land als België een reëel probleem. Bovendien moeten fabrikanten en retailers samen oplossingen zoeken: producenten mogen immers niet vergeten dat het ook in hun belang is dat de retailers blijven bestaan.”

 

2. Terugkeer naar analoog

G.V.O.: “De consument wil heus niet echt terug naar het analoge. Wel is het zo dat het nieuwe er vanaf is: het digitale wordt vandaag enkel nog gewaardeerd als het waarde toevoegt. Zoals met alles wat nieuw is, was het vroeger bijvoorbeeld voldoende dat er in een winkel schermen werden geplaatst om een wauw-effect te creëren. Nu is dat op zich niet meer voldoende: de schermen moeten ook iets te vertellen hebben. Ik noem het dus eerder een terugkeer naar het gezond verstand dan naar het analoge.

 

Idem trouwens voor sociale media: na een tijdje begint men daarvan ook de beperkingen te zien en evolueert het gebruik. Zo onstaan nieuwe platformen of beginnen sommige mensen te minderen in het gebruik ervan. Kijk maar naar Facebook: mensen beginnen er meer en meer kritiek op te leveren, maar ze zweren het toch niet af. Daarvoor is het al te veel ingebed in het dagelijkse leven. Het kaf wordt met andere woorden stilletjesaan van het koren gescheiden.”

3. De Aziatische dreiging

G.V.O.: “De opkomst van Azië is niet louter een retailfenomeen, maar een algemeen fenomeen. Ze zijn begonnen als producent, maar er is zich nu ook een markt aan het ontwikkelen. Bedrijven beginnen er zelf ook merken en innovatieve producten te ontwikkelen, wat een niet meer dan logische evolutie is. Niets nieuws onder de zon, zou ik haast durven zeggen.

 

Ik geloof dan ook dat de Aziatische spelers niet zo’n extreme bedreiging voor de Europese retailmarkt zullen vormen. Twintig jaar geleden zag je in de winkelstraten zeer veel Nederlandse enseignes, vandaag zijn de Angelsaksische ketens overal aanwezig en morgen zien we misschien meer Aziatische formules in het straatbeeld opduiken. Het maakt deel uit van een natuurlijk proces.

 

Bovendien zal het nog wel even duren vooraleer de Aziatische bedrijven hier een marktpositie kunnen uitbouwen. Als een Chinese keten in het Westen naam wil maken, komt daar toch heel wat meer bij kijken dan als een Westers merk zijn productie daar laat doen om het dan in Europa te verkopen.”

 

4. Duurzaamheid

G.V.O.: “Ook die bekommernis is op zich niet nieuw, maar vandaag is die wel belangrijker geworden. Vijfentwintig jaar geleden al wilde iedereen milieuvriendelijke producten als je hen er naar vroeg, maar op het moment van aankoop keek men toch vooral naar de prijs en de efficiëntie.

 

Het verschil tussen toen en nu is dat de consument tegenwoordig nog meer gewicht aan duurzaamheid toekent, maar het gedrag is nog net hetzelfde: als ze een T-shirt van 5 euro vinden, zijn ze zo blij dat ze er niet vaak bij stilstaan dat dit ethisch mogelijk niet helemaal te verantwoorden is.

 

Er is dus regelgeving nodig, al mag je de zelfregulering van bedrijven niet onderschatten. Het energieverbruik laten zakken is bijvoorbeeld een win-winsituatie voor alle partijen: het is voordeliger voor het bedrijf zelf, maar het is ook een goeie manier om punten te scoren bij de consument en het heeft een reële ecologische impact.

 

Trouwens, medewerkers in bedrijven zijn ook allemaal consumenten, wiens waarden mee evolueren met de maatschappij. Het is dus logisch dat ook bedrijven hun waarden bijstellen. Ze zijn daartoe zelfs verplicht als ze nieuwe medewerkers willen aantrekken: maatschappelijke verantwoordelijkheid is vandaag een belangrijk element in de profilering als werkgever.

 

Door al die puzzelstukjes bijeen te leggen, gaan we stap voor stap vooruit. Het is niet nodig om te bruskeren. Sowieso is de Benelux op veel vlakken al een voorloper: de plastic draagtassen zijn hier bijvoorbeeld al quasi helemaal verdwenen, iets wat in veel landen nog niet gelukt is.”

 

5. Multichannel of omnichannel?

G.V.O.: “Iedereen vult de termen anders in, maar internationaal zie je wel dat we in de richting van omnichannel gaan. En daaronder versta ik dan dat we naar een retaillandschap gaan waarin de handelaars alle relevante kanalen moeten inzetten en die ook naadloos horen te integreren. Dat is immers wat de consument verwacht, want zij maken het onderscheid tussen al die kanalen niet.

 

De vraag is alleen hoe dat praktisch, rendabel en duurzaam te realiseren. Het klopt dat nog niemand het antwoord op die vraag heeft. Ik denk ook niet dat iemand het antwoord ooit zal hebben: de technologie evolueert zodanig snel dat er nooit een ideale manier zal zijn.

 

Bovendien verschillen de behoeften van sector tot sector en van land tot land. In het Verenigd Koninkrijk is het bijvoorbeeld rendabel om boodschappen aan huis te leveren, omdat de loonkost er laag is. Op het continent is dat niet haalbaar. In Frankrijk is het antwoord gevonden in drive-ins, terwijl we in België de voorkeur geven aan afhaalpunten in de winkel. Ik zie dat ook niet per se convergeren, want de markten zijn anders.

 

Flexibiliteit is met andere woorden essentieel als je de denkoefening rond omnichannel maakt. Niettemin is het een oefening die iedereen zal moeten gaan maken, want het kan niet meer anders.”

 

 

 

Op 25 april 2013 organiseert RetailDetail het congres “Switch or Die”, waar key-note sprekers als Christian Van Thillo (De Persgroep), Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Peter Hinssen (The New Normal) en Pieter Zwart (Coolblue) de noodzaak van verandering zullen uiteenzetten. Voor inschrijvingen en meer informatie, surf snel naar www.retaildetailcongres.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN