RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom zelfs de telecomsector zweert bij multichannel

icon
In bleed17 april, 2013

In gesprek met de consument

Ook voor de telecomaanbieders komen er steeds meer kanalen bij, en dan gaat het heus niet alleen over het internet, meent Patrick Vincent: “Behalve de grote impact van de online kanalen (uiterst belangrijk voor webcare, informatie en tegenwoordig ook de verkoop) is er ook de grote rol die sociale media vandaag spelen. Specifiek voor ons zijn er bovendien nog de bijkomende ‘t-kanalen’: televisie, streaming, enzovoorts.”

 

De eerste grote verschuiving die Telenet daardoor ziet, is één die voor alle B2C-bedrijven uiterst herkenbaar is: de consument heeft veel gemakkelijker toegang tot informatie dan vroeger. De andere kant van de medaille is dan dat de consument ook altijd en overal zijn mening kwijt kan en klachten kan ventileren. “Het risico dat je de controle verliest, is voortdurend hoog”, aldus Patrick Vincent.

 

Bedrijven moeten daarom steeds paraat staan. Zo heeft Telenet concreet de SNAP-strategie uitgewerkt, waarbij via verschillende kanalen – zoals blogs, Twitter en Facebook – de dialoog met de consument wordt aangegaan: “Wij willen constant in gesprek zijn met de klanten. Ook als het gaat over innovaties vragen we actief de meningen van onze klanten en luisteren we naar hun opinies of ideeën.”

 

“De juiste kanalenmix drukt de kosten”

Het is weliswaar een uitdaging om in het huidige klimaat, waarin aandeelhouders begrijpelijke druk leggen om resultaten te zien en kosten te beheren, te investeren in langetermijnprojecten als sociale media en multichannel, geeft de CCO grif toe. “De eigenlijke uitdaging is om een evenwicht te vinden tussen kostenbeheer en constante kwalitatieve verbetering. De sleutel is een zodanige mix kanalen te ontwikkelen dat het je helpt om kosten te drukken, want dat is precies wat een goede mengeling van kanalen doet.”

 

Het resultaat? Klanttevredenheid: “Sinds we een paar jaar geleden zijn beginnen inzetten op een multichannelstrategie, is de klanttevredenheid aanzienlijk verbeterd”, observeert Vincent tevreden. “We ontwikkelen Telenet daarom ook meer en meer tot een multichannelspeler.”

 

Men verwacht het misschien niet, maar voor Telenet is het online kanaal naar eigen zeggen ontzettend belangrijk: “Het internet is cruciaal om aan conversation management te doen. Het is voor ons een uitgelezen medium om service te bieden en een vertrouwensrelatie met de klant op te bouwen.”

 

Service in de winkel: bedien jezelf online

Nochtans heeft het telecombedrijf recent flink geïnvesteerd in een nieuw winkelconcept. Heeft het voor Telenet überhaupt nog zin om fysieke winkels te hebben? “Toch wel, je mag het aantal kanalen zeker niet reduceren. Er zijn verschillende types klanten: de ene wil face-to-face contact, de ander belt veel liever naar een callcenter. Daar moet je rekening mee blijven houden”, meent Patrick Vincent.

 

Wel moet in de hedendaagse multichannelomgeving de invulling van elk kanaal misschien een beetje worden aangepast. Zo is het nieuwe Smart-winkelconcept van Telenet een combinatie van offline en online binnen de winkelmuren zelf. Klanten kunnen er via internetzuilen en -schermen rechtstreeks in contact komen met de experten van het servicecenter voor al hun vragen, terwijl winkelmedewerkers er zijn om de klanten op te vangen en verkopen te sluiten. De invulling van de ‘bricks & mortar’-winkel is op die manier volgens Vincent vooral salesgericht.

 

Het Smart-concept is bovendien een handige manier om zowel tegemoet te komen aan als in te gaan tegen ‘showrooming’. “De winkel wordt meer en meer een vitrine, dat is gewoon een feit. Consumenten gaan producten bekijken in de winkel en achteraf vergelijken ze prijzen. Niemand blijft daarvan gespaard, zelfs de modebranche – de sector die dacht er aan te zullen ontsnappen – niet.”

 

Retailers zitten vastgeroest in de ‘jaren stillekes’

Wat het advies van de CCO aan andere retailers dan is? “Als je nu de ‘switch’ nog niet hebt gemaakt, is het te laat. Je moet een site hebben, je moet je data gebruiken en je moet het digitale tijdperk betreden. Heel veel retailers lijken te zijn blijven plakken in ‘de jaren stillekes’, maar het is echt al vijf na twaalf, hoor.”

 

Concreet raadt de commercieel directeur aan informatie over het merk of de winkel op de winkelvloer te halen, zoals door middel van wifizones binnen de shop. Ook roept Patrick Vincent collega’s op nieuw talent (“e-talent”) aan te trekken: “Retailers hadden tot nu toe verkopers nodig. Zo simpel was het. Vandaag zouden ze beter ook eens een socialemedia-expert aannemen. De nieuwe realiteit vergt nieuwe functies en nieuwe vaardigheden.”

 

Verder doet het de topman pijn om te zien dat zo weinig bedrijven aan ‘business intelligence’ doen. Er is immers heel veel data voorhanden en het is zonde om die niet te gebruiken: “Uit je eigen gegevens kun je ontzettend veel leren over je klanten,” meent Patrick Vincent.

 

Tot slot wijst hij op het enorme belang van ‘branding’: “Men spreekt online voortdurend over je. Doe er dan ook iets mee. Als mensen je vertrouwen, kopen ze. En het is heus niet zo dat ze alleen het goedkoopste willen: de consument is wel bereid om wat meer te betalen voor premium-service.”

 

 

 

‘E-commerce: why switch?’ is een voorprogramma tijdens het Retaildetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN