RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZAZA: kort op de bal!

icon
In bleed1 april, 2010

RD  Lex, even met de deur in huis vallen: hoe ben je in die kledingsector gerold ?
LH  Oei,  daarvoor moeten we toch al serieus terug in de tijd gaan. Mijn vader zat in de textielsector en in 1975 heb ik hem vervoegd . We hadden verschillende productiebedrijven, waaronder  ook verscheidene  in België en hadden  ongeveer 1200 medewerkers direct en indirect in loondienst. In onze beste jaren produceerden we 4 miljoen stuks. Maar op een bepaald moment  werden de betaaltermijnen onhoudbaar. Oorspronkelijk betaalde iedereen op 10 dagen. Op het einde liep dit op tot gemiddeld tussen de 100 en 120 dagen. We leverden aan alle grote ketens in Europa en op een bepaald moment zaten we in de tang van die grote spelers met openstaande rekeningen die konden oplopen tot  3 miljoen euro. Hierdoor verloor je je onafkankelijkheid volledig. Ik begreep toen dat het geld niet langer verdiend werd in productie, maar wel in de verkoop aan de consument .             
Ik besloot bijgevolg om de productie vaarwel te zeggen en zelf winkels te openen. Eerst enkele outletcenters  en vanaf 2002 openden mijn vrouw en ik onze ZAZA-winkels.

RD  ZAZA , zeg me niet dat je die naam per toeval koos!
LH  ZAZA was de naam van een productiebedrijf dat ik in 1987 gekocht had en ik vond die naam wel leuk. Een Spaanse keten, ook actief in de modebranche,  vond dit niet leuk.  We hebben even in elkaars haren gezeten.  Toen bleek dat ik juridisch het pleit won in Spanje , maar grote kans had te verliezen in de Benelux , hebben we als grote mensen een wereldwijd akkoord gemaakt. We respecteren dit.

RD  Betekende de Start van ZAZA ook dat je de productie vaarwel zei?
LH  Oh nee, zeker niet! Het zou dom zijn om deze ervaring die we generaties lang opbouwden, weg te gooien.  Wij ontwerpen nog steeds onze eigen collecties , net zoals we voordien deden , maar laten ze door confectiebedrijven verspreid over de ganse wereld produceren. Wij volgen de trends, lees de zaken die goed verkopen,  en schakelen erg snel. De productietijden voor specifiek voor ZAZA ontwikkelde kledinglijnen meten we in weken, niet in maanden!  Dit maakt dat wij met onze collecties  altijd middenin de verkoopgolf zitten. Al wat we op de markt brengen is al “in”. Het blijft frappant dat shoppers op hetzelfde moment allemaal op zoek zijn naar hetzelfde kledingstuk. Dat moet je dan ook hebben. De prijs is dan van minder belang. Alert zijn is de boodschap en dat is de kracht van ons bedrijf.

RD  Up to date collecties, is dat ‘het hele eieren eten’ ?
LH  Niet helemaal. Met goede collecties, maar zonder goede locaties lukt het niet.  Dit hebben we zelf tot onze scha en schande moeten ondervinden. Dat was trouwens ook de reden waarom we onze winkels in Engeland gesloten hebben. Een A-locatie verkoopt gewoon beter, en dat is in alle landen hetzelfde. Daarom zijn dat ook mijn twee belangrijkste opdrachten: goede locaties op de kop tikken en scherp textiel inkopen.  De accessoires  zijn het werkterrein van mijn echtgenote.

RD Waarom kies je voor België?
LH  Door de  overname van een aantal Claudia Sträter winkels ligt vandaag de focus op België. In België is het nog mogelijk om te retailen met leefbare marges. In Nederland en Duitsland bijvoorbeeld , waar wij ook actief zijn, spreken we echt over vechtmarkten. Misschien goed voor de consument maar niet voor onze marge. De kans is dan ook reëel dat we Duitsland gaan afbouwen.

RD Zijn de huurprijzen  ook  een determinerende factor voor jullie investeringsbeslissingen? Zie je grote verschillen in de landen waar jullie actief zijn?
LH  Het antwoord is ja op de twee vragen. In Duitsland zie je duidelijk dat er op belangrijke locaties panden leeg staan. Je kan die wel huren  tegen betere condities dan enkele jaren geleden, maar ze blijven te duur.  Ook in Nederland  blijven de huurprijzen  erg strak. Enkele  grote onroerend goed bezitters zijn  bang om realistische huurprijzen te vragen . Dat zou hun verplichten om een afboeking te doen op hun volledige portefeuille en dus zie je in Nederland locaties leegstaan. Liever dat, dan ze te verhuren aan marktconforme prijzen die betaalbaar zouden zijn voor de retailers. In België vind je, als je goed zoekt tenminste, nog steeds steden die betaalbaar zijn. Vandaar ook de focus op België.

RD  Hoe snel willen jullie hier gaan?
LH  Wij zien mogelijkheden om 5 tot 10 extra winkels extra te openen en als er buitenkansjes zijn, kan dat snel gaan.  De Claudia Sträter winkels zijn daar een goed voorbeeld van. Logistiek zijn we perfect in staat om binnen de maand een winkel te openen.

RD Hoe groot moeten deze winkels dan zijn?
LH  Dat maakt niet zoveel uit  en is vooral afhankelijk van de vierkante meterprijs. Wij hebben winkels van 180 vierkante meter die goede omzetten draaien, maar ook eentje in Lelystadvan 400 vierkante meter. Gemiddeld spreken  we over ongeveer 250 vierkante meter verkoopvloer.  En een ZAZA winkel runnen we, afhankelijk van de omzet,  in principe met 2 à 6 medewerkers.  De conversiegraad per uur is voor ons een belangrijke parameter en daarom houden we nauwgezet de tellers op de deuren in de gaten

RD  Constateer je ook daarin grote verschillen?
LH  Zeker.  Op de Meir in Antwerpen scoren we de hoogste conversiegraad  tussen 15u00 en 17u00. Op de Louisalaan in Brussel was dat tussen 17u00 en 18u00, als de mensen van kantoor kwamen.  In het Shoppingcenter Wijnegem zijn die pieken minder frappant;  daar verkopen we geleidelijker tussen 14u00 en 18u00. Zeer interessant om te volgen.

RD Ik vond ZAZA niet op het net, vreemd anno 2010?
LH  Ik ben misschien een beetje ‘old school’ en ga er in principe van uit dat een goede locatie en een goed assortiment in eerste instantie het belangrijkste is. Maar ik ben  niet blind voor de virtuele wereld  en  daarom ontwikkelen we momenteel ook een goede site.

 

RD  Ooit spijt gehad dat je in de textielwereld gerold bent?
LH  Nooit! Mijn vrouw en ik zijn gek van het vak en dit maakt ons gelukkige mensen. Een mooie winkelketen en gezond blijven, meer vragen we niet.  

 

alt

alt

  

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN