RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ZEB: “Online en offline combineren is onze toekomst”

icon
In bleed22 januari, 2014

Webshop van de tweede generatie

Na amper twee jaar te hebben dienst gedaan, heeft kledingretailer ZEB al besloten zijn vorige website compleet af te voeren en een volledig nieuwe webstek te ontwikkelen. “Onze eerste shop voldeed niet meer aan de nieuwste verwachtingen van de consument en de actuele gewenste functionaliteiten. In plaats van dan aanpassingen te doen aan de bestaande webshop, hebben we beslist om de oude webshop bij wijze van spreken in de vuilnisbak te gooien en opnieuw te beginnen.”

 

“Het is allemaal zo snel gegaan dat we het beter vonden om van nul te beginnen, zodat we konden nagaan wat de consument verwacht”, legt Mees de radicale keuze uit. “Voor onze tweede webshop zijn we ook volledig crosschannel gegaan, waarbij we geen verschil meer maken tussen een klant die informatie wil over onze winkels en een klant die online wil kopen. We gaan er nu vanuit dat elke klant een webklant is, en dat deze eender welke informatie die hij zoekt terug moet kunnen vinden op onze site – en snel.”

 

“Communicatie moet zo relevant mogelijk”

Daarmee was ZEB veel Belgische collega’s voor, die vaak pas hun eerste stapjes in e-commerce zetten. Ook in het gebruik van klantendata en gepersonaliseerde communicatie kan het bedrijf gerust een voorloper worden genoemd: “We hebben een hele grote database en we hebben heel veel informatie over onze klanten. We gebruiken die dan ook veel in gepersonaliseerde communicatie, zowel in print als online.”

 

“Zo gaan we bijna één op één communiceren met onze klanten: we kijken naar het aankooppatroon, het geslacht en de leeftijd, en proberen dan te voorspellen waar die klant zijn interesses liggen. Op die manier bieden we bijvoorbeeld specifieke merken of producten aan in functie van wat die klant in het verleden heeft gekocht. We willen dat de communicatie zo relevant mogelijk is.”

 

Met succes, want niet alleen worden gepersonaliseerde nieuwsbrieven beduidend vaker geopend, er zijn ook hele duidelijke verschillen in aankooprespons. “Mensen worden vandaag overspoeld door alle mogelijke informatie en dan is het de kunst om zo relevant mogelijk te zijn, zodat de consument denkt ‘dit is informatie voor mij, dit wil ik zien’. We kijken trouwens niet alleen of de klant de nieuwsbrief opent, maar ook of hij zijn aankoopbeleid aanpast, en dat doet hij.”

 

Mobiele kanalen en Facebook maken opgang

Het valt Mees ook op dat de nieuwsbrieven heel vaak op mobiele apparaten worden gelezen. “Onze newsletters worden heel veel op de smartphone geopend en van daaruit wordt er doorgeklikt naar de site. Echt kopen gebeurt wel eerder via de tablet of op een pc of laptop, maar je ziet toch wel een stijgende lijn in het mobiele segment. De webshop heeft vandaag weliswaar nog geen mobiele versie, maar daar willen we in de toekomst verandering in brengen.” Ook ontwikkelingen op het gebied van ‘apps’ worden nauwlettend in het oog gehouden, want “mocht het nodig zijn, gaan we daar wel op springen natuurlijk.”

 

Ook via de sociale media wordt er bij ZEB gretig gecommuniceerd, al twijfelt de keten nog steeds aan de reële waarde van het medium – zeker op het vlak van verkoopimpact. “Op Facebook hebben we bijna 50.000 fans, wat toch veel is naar Belgische normen. Het is voor ons een communicatiekanaal, net zoals we ook andere communicatiekanalen hebben, maar tegelijkertijd kijken we er ook zeer kritisch naar, omdat het commerciële nut nog altijd niet bewezen is.”

 

“Webshop is winkel als een ander”

De aanpassingen in de back-office die noodzakelijk zijn om als retailer omnichannel te gaan, vallen volgens Mees best mee: “Dat is niet zo fundamenteel anders geworden, omdat wij onze hele toeleverketen zelf onder controle hebben. Bestellingen komen hier binnen en worden dan verdeeld naar de winkels. Bij onze eerste webshop hadden we geen ‘dedicated stock’, nu bekijken we de webshop gewoon als een winkel als de andere.”

 

Met het inschatten van de impact van die digitalisering op de winkelvloer is ZEB evenwel nog volop bezig. “Er zijn klanten die hun online bestellingen thuis of op het werk laten leveren, maar er zijn er ook veel die afhalen in de winkel. Voor ons is dat positief, want dan zien ze ook de andere collecties en dat geeft toch wel aanleiding tot meerverkoop.”

 

“We zijn er weliswaar al van overtuigd dat het onze toekomst is om online en offline te combineren en dat je door online te integreren in de winkels de stock ook meer kan inzetten. Als iets niet beschikbaar is in de winkel, kan het online worden besteld, eventueel door de winkelmedewerker zelf. Daar ligt voor fysieke retailers een meerwaarde in vergelijking met ‘pure players’.”

 

 

Wil je horen wat Luc Van Mol, CEO van ZEB, en nog vele andere topretailers meer over omnichannel te vertellen hebben? Schrijf je dan NU in voor het RetailDetail Omnichannel Congres dat op 6 februari 2014 doorgaat in The Retail House in Antwerpen.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN