Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken | RetailDetail

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken
ZappTax

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

 

Eenvoudig en snel

Het systeem van ZappTax werkt heel eenvoudig: reizigers moeten gewoon foto’s nemen van hun kassatickets en die doorsturen via de app. Daarna krijgen ze een document dat ze moeten laten afstempelen door de douane op de luchthaven. Vervolgens sturen ze een foto van het afgestempelde document door naar ZappTax, dat na enkele minuten de terugbetaling doet naar de klant. ZappTax houdt wel een commissie van ongeveer 20% in.

 

Het huidige systeem is veel omslachtiger en vraagt onder andere heel wat medewerking van de handelaars in de Europese landen, waardoor het tot drie maanden kan duren vooraleer reizigers de btw terugkrijgen. Momenteel zou dan ook slechts 15% van hen de moeite doen om de nodige papieren in te vullen.

 

ZappTax heeft momenteel al een akkoord gesloten met de Belgische, Franse, Spaanse en Engelse belastingdiensten en het mikt vooral op Chinese toeristen, die al bekend staan als de groep die de meeste terugbetalingen vraagt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.