RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

icon
Algemeen20 juni, 2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Meer internet betekent niet per se meer shoppen

Fervente online shoppers doen gemiddeld een veertigtal aankopen per jaar online en zijn daarmee goed voor liefst 85% van alle online aankopen. Het betekent dat retailers kunnen rekenen op een trouw online publiek waar ze maar beter op inzetten, bevestigde ook Vlerick-docent Gino Van Ossel op het presentatie-evenement van DPD.

 

Britten zijn en blijven daarbij de ferventste online shoppers van Europa: 63% van hen kocht in het voorbije jaar minstens één keer per maand via het internet. Waar gemakkelijke toegang tot het internet is, wordt veel online geshopt zou je denken. Toch is dit maar gedeeltelijk waar, blijkt uit de studie van DPD.

 

In Nederland is er bijvoorbeeld een hoge internetpenetratie van 94%, maar slechts 44% van de respondenten koopt er minstens één keer per maand iets online. Veel groeipotentieel zit daarentegen in landen als Italië, Spanje en Portugal, waar de internetpenetratie nog relatief laag is maar e-commerce wel snel groeit.

 

Kleine meubelen grootste online groeimarkt

Wat ze kopen, is dan weer vrij gelijklopend. Het grootste groeipotentieel zit volgens DPD in de categorie van kleine meubelen en huisaccessoires: 20% van de Europese respondenten plant deze spullen online te gaan kopen. Nu koopt bijna de helft al kleding online, 43% boeken en elektronica en schoonheids- of gezondheidsproducten delen met 35% de derde plaats.

 

Opvallend is dat vooral Britten veel voeding online bestellen (12%) en Duitsers dubbel zo vaak als gemiddeld medicijnen (15%) via het internet kopen. Die aankopen gebeuren dan weer – weinig verrassend – steeds vaker op een smartphone (35%) of tablet (24%), terwijl laptops (63%) en desktop-pc’s (53%) toch nog een duidelijke meerderheid halen. 

 

In ieder geval is het koopgedrag uitermate ‘cross-border’: meer dan de helft kocht in het voorbije jaar wel eens iets in het buitenland. In 59% van de gevallen doen ze dat omdat ze er betere deals vinden, terwijl 50% er producten, merken of sites vindt die in eigen land niet beschikbaar zijn.

 

“Geef consumenten meerdere leveringsopties”

Levering aan huis is nog steeds de meest populaire optie, met een voorkeur van 84%. De voorkeuren verschillen verder sterker van land tot land, want Britten halen pakketjes liefst in een winkel op terwijl 44% van de Roemenen pakjes liefst op het werk laat afleveren.

 

Het is sowieso belangrijk om als retailer meerdere opties te bieden, zegt Frank Jahn, verkoop- en marketingdirecteur van DPD in België en Luxemburg. Zo is het een goed idee om een voordelige mogelijkheid te geven, zoals gratis levering op afhaalpunt, een ‘mainstream’-optie als next-day delivery en een premium-optie zoals same-day delivery. Elk met een andere kostprijs welteverstaan, want levering is nooit gratis, zegt hij.

 

Het komt er dus op aan om transparante en eerlijke informatie te bieden aan shoppers. De nummer één bekommernis van consumenten blijkt immers transparantie te zijn: ze ergeren zich aan verborgen kosten en onduidelijke retourregels. Zeg wat levering kost en vertel gewoon over je retourbeleid, aldus Frank Jahn.

 

De eerste E-Shopper Barometer van DPD is gelanceerd in samenwerking met Kantar TNS. De studie ondervroeg de studie vorig jaar 23.450 respondenten in 21 Europese landen. Ook een duizendtal Belgische shoppers deden mee aan het onderzoek.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN