17 Amerikaanse retailers beloven 42 miljoen dollar voor Bangladesh

17 Amerikaanse retailers beloven 42 miljoen dollar voor Bangladesh

Een hele tijd na hun Europese concurrenten sloten nu ook 17 Amerikaanse moderetailers een pact om de onveilige arbeidsvoorwaarden in de Bengaalse textielsector aan te pakken... maar hun plannen krijgen opvallend veel kritiek.

Amerikaans 'tegenoffensief'

Sinds in april bij het instorten van het Rana Plaza-gebouw ruim 1.100 textielarbeiders om het leven kwamen, staat veiligheid hoog op de agenda. In Europa toch, waar zo goed als alle retailers een pact voor schonere kleren en veiliger arbeidsomstandigheden hebben gesloten. Het zogeheten Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh is intussen al ondertekend door 72 grote merken en retailers uit 15 landen.

 

In de Verenigde Staten bleef het op dat vlak akelig stil, tot deze week zeventien retailers (onder wie grote namen als GAP, Walmart, JC Penney en Target) de Alliance for Bangladesh Worker Safety boven de doopvont hielden. Met dat initiatief willen ze 42 miljoen dollar bij elkaar brengen om de Bengaalse textielateliers veiliger te maken, de lokale uitbaters te begeleiden en de ateliers jaarlijks te controleren.

 

Kritiek niet mals

Het initiatief van de Amerikaanse retailers krijgt echter opvallend veel kritiek, omdat het volgens waarnemers in vergelijking met de Europese inspanningen schromelijk te kort schiet. Ten eerste is er het bedrag: de Amerikanen beloven 42 miljoen dollar over vijf jaar, de Europeanen 60 miljoen dollar over diezelfde periode.

 

Ten tweede bestaan er twijfels over de onpartijdigheid van de controleurs: het Europese plan voorziet in fabrieksaudits door onafhankelijke derde partijen, de Amerikanen stellen zelf hun inspecteurs aan en laten een derde partij checken of de ateliers in kwestie de gevraagde verbeteringen hebben doorgevoerd.

 

Ten derde werken de Amerikanen niet samen met de lokale vakbonden. "De Alliantie vertoont flink wat kenmerken van zelfregulering, waarvan onderzoek de voorbije tien jaar heeft aangetoond dat het niet bijster efficiënt is", zegt Matthew Amengual van het Massachusetts Institute of Technology, gespecialiseerd in arbeidsrecht en -reglementering in ontwikkelingslanden. In het Europese plan is die samenwerking net één van de belangrijkste bouwstenen.

 

Wat de critici nog het meest ontgoochelt, is "dat Walmart, GAP en andere Amerikaanse retailers gekozen hem om hun eigen weg te gaan met een plan dat niet bepaald transparant is" en dat zo'n concurrerend plan "de efficiëntie van een sterkere, wereldwijde inspanning om de veiligheid van de arbeiders te verbeteren, ondermijnt".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan 5 miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top