17 Amerikaanse retailers beloven 42 miljoen dollar voor Bangladesh | RetailDetail

17 Amerikaanse retailers beloven 42 miljoen dollar voor Bangladesh

17 Amerikaanse retailers beloven 42 miljoen dollar voor Bangladesh

Een hele tijd na hun Europese concurrenten sloten nu ook 17 Amerikaanse moderetailers een pact om de onveilige arbeidsvoorwaarden in de Bengaalse textielsector aan te pakken... maar hun plannen krijgen opvallend veel kritiek.

Amerikaans 'tegenoffensief'

Sinds in april bij het instorten van het Rana Plaza-gebouw ruim 1.100 textielarbeiders om het leven kwamen, staat veiligheid hoog op de agenda. In Europa toch, waar zo goed als alle retailers een pact voor schonere kleren en veiliger arbeidsomstandigheden hebben gesloten. Het zogeheten Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh is intussen al ondertekend door 72 grote merken en retailers uit 15 landen.

 

In de Verenigde Staten bleef het op dat vlak akelig stil, tot deze week zeventien retailers (onder wie grote namen als GAP, Walmart, JC Penney en Target) de Alliance for Bangladesh Worker Safety boven de doopvont hielden. Met dat initiatief willen ze 42 miljoen dollar bij elkaar brengen om de Bengaalse textielateliers veiliger te maken, de lokale uitbaters te begeleiden en de ateliers jaarlijks te controleren.

 

Kritiek niet mals

Het initiatief van de Amerikaanse retailers krijgt echter opvallend veel kritiek, omdat het volgens waarnemers in vergelijking met de Europese inspanningen schromelijk te kort schiet. Ten eerste is er het bedrag: de Amerikanen beloven 42 miljoen dollar over vijf jaar, de Europeanen 60 miljoen dollar over diezelfde periode.

 

Ten tweede bestaan er twijfels over de onpartijdigheid van de controleurs: het Europese plan voorziet in fabrieksaudits door onafhankelijke derde partijen, de Amerikanen stellen zelf hun inspecteurs aan en laten een derde partij checken of de ateliers in kwestie de gevraagde verbeteringen hebben doorgevoerd.

 

Ten derde werken de Amerikanen niet samen met de lokale vakbonden. "De Alliantie vertoont flink wat kenmerken van zelfregulering, waarvan onderzoek de voorbije tien jaar heeft aangetoond dat het niet bijster efficiënt is", zegt Matthew Amengual van het Massachusetts Institute of Technology, gespecialiseerd in arbeidsrecht en -reglementering in ontwikkelingslanden. In het Europese plan is die samenwerking net één van de belangrijkste bouwstenen.

 

Wat de critici nog het meest ontgoochelt, is "dat Walmart, GAP en andere Amerikaanse retailers gekozen hem om hun eigen weg te gaan met een plan dat niet bepaald transparant is" en dat zo'n concurrerend plan "de efficiëntie van een sterkere, wereldwijde inspanning om de veiligheid van de arbeiders te verbeteren, ondermijnt".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.