81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar | RetailDetail

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

Sinds enkele jaren is zelf kleren maken weer helemaal in, vooral bij jongeren. Een rondvraag van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) bij de 134 stoffenwinkels in België toonde dan ook aan dat 81% hun verkoop de laatste twee jaar zag stijgen met een gemiddelde van 14 procent. Een kwart organiseert zelf naailessen en andere workshops, waarvoor zelfs al wachtlijsten moeten worden aangelegd.

Stijgende verkoop, meer jongeren

Met 134 winkels verspreid over het hele land, is het aantal stoffenwinkels in België vrij stabiel gebleven. De verkoop zit echter flink in de lift, met een gemiddelde stijging van 14 procent. De meeste winkeliers geven aan dat de stijging vooral te vinden is bij jongeren. Zelf kledij maken is momenteel dan ook een kleine hype. Daar zit de economische crisis zeker voor iets tussen, waardoor mensen weer op zoek gaan naar betaalbare manieren om toch leuke kledij in hun kast te hangen.

 

Om in te spelen op die trend organiseert ongeveer een kwart van de stoffenwinkels ook workshops en naailessen. Het succes van die opleidingen is bijna niet bij te houden, waardoor er niet voor iedereen onmiddellijk een plaatsje is.

 

“Steeds meer mensen willen hun creativiteit uitspelen tijdens hun vrije tijd, via fotografie, juwelenontwerp, het maken van eigen kledij en noem maar op. Dat steeds meer mensen hun eigen kleren ontwerpen, is zelfs niet nadelig voor de kledingzaken. Het is vooral een hobby en het gaat sowieso om mensen voor wie kleding erg belangrijk is en die ook vaak in modezaken aankopen doen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.