81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

Sinds enkele jaren is zelf kleren maken weer helemaal in, vooral bij jongeren. Een rondvraag van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) bij de 134 stoffenwinkels in België toonde dan ook aan dat 81% hun verkoop de laatste twee jaar zag stijgen met een gemiddelde van 14 procent. Een kwart organiseert zelf naailessen en andere workshops, waarvoor zelfs al wachtlijsten moeten worden aangelegd.

Stijgende verkoop, meer jongeren

Met 134 winkels verspreid over het hele land, is het aantal stoffenwinkels in België vrij stabiel gebleven. De verkoop zit echter flink in de lift, met een gemiddelde stijging van 14 procent. De meeste winkeliers geven aan dat de stijging vooral te vinden is bij jongeren. Zelf kledij maken is momenteel dan ook een kleine hype. Daar zit de economische crisis zeker voor iets tussen, waardoor mensen weer op zoek gaan naar betaalbare manieren om toch leuke kledij in hun kast te hangen.

 

Om in te spelen op die trend organiseert ongeveer een kwart van de stoffenwinkels ook workshops en naailessen. Het succes van die opleidingen is bijna niet bij te houden, waardoor er niet voor iedereen onmiddellijk een plaatsje is.

 

“Steeds meer mensen willen hun creativiteit uitspelen tijdens hun vrije tijd, via fotografie, juwelenontwerp, het maken van eigen kledij en noem maar op. Dat steeds meer mensen hun eigen kleren ontwerpen, is zelfs niet nadelig voor de kledingzaken. Het is vooral een hobby en het gaat sowieso om mensen voor wie kleding erg belangrijk is en die ook vaak in modezaken aankopen doen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top