81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar | RetailDetail

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

Sinds enkele jaren is zelf kleren maken weer helemaal in, vooral bij jongeren. Een rondvraag van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) bij de 134 stoffenwinkels in België toonde dan ook aan dat 81% hun verkoop de laatste twee jaar zag stijgen met een gemiddelde van 14 procent. Een kwart organiseert zelf naailessen en andere workshops, waarvoor zelfs al wachtlijsten moeten worden aangelegd.

Stijgende verkoop, meer jongeren

Met 134 winkels verspreid over het hele land, is het aantal stoffenwinkels in België vrij stabiel gebleven. De verkoop zit echter flink in de lift, met een gemiddelde stijging van 14 procent. De meeste winkeliers geven aan dat de stijging vooral te vinden is bij jongeren. Zelf kledij maken is momenteel dan ook een kleine hype. Daar zit de economische crisis zeker voor iets tussen, waardoor mensen weer op zoek gaan naar betaalbare manieren om toch leuke kledij in hun kast te hangen.

 

Om in te spelen op die trend organiseert ongeveer een kwart van de stoffenwinkels ook workshops en naailessen. Het succes van die opleidingen is bijna niet bij te houden, waardoor er niet voor iedereen onmiddellijk een plaatsje is.

 

“Steeds meer mensen willen hun creativiteit uitspelen tijdens hun vrije tijd, via fotografie, juwelenontwerp, het maken van eigen kledij en noem maar op. Dat steeds meer mensen hun eigen kleren ontwerpen, is zelfs niet nadelig voor de kledingzaken. Het is vooral een hobby en het gaat sowieso om mensen voor wie kleding erg belangrijk is en die ook vaak in modezaken aankopen doen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.