81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

81% stoffenwinkels zag verkoop stijgen laatste twee jaar

Sinds enkele jaren is zelf kleren maken weer helemaal in, vooral bij jongeren. Een rondvraag van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) bij de 134 stoffenwinkels in België toonde dan ook aan dat 81% hun verkoop de laatste twee jaar zag stijgen met een gemiddelde van 14 procent. Een kwart organiseert zelf naailessen en andere workshops, waarvoor zelfs al wachtlijsten moeten worden aangelegd.

Stijgende verkoop, meer jongeren

Met 134 winkels verspreid over het hele land, is het aantal stoffenwinkels in België vrij stabiel gebleven. De verkoop zit echter flink in de lift, met een gemiddelde stijging van 14 procent. De meeste winkeliers geven aan dat de stijging vooral te vinden is bij jongeren. Zelf kledij maken is momenteel dan ook een kleine hype. Daar zit de economische crisis zeker voor iets tussen, waardoor mensen weer op zoek gaan naar betaalbare manieren om toch leuke kledij in hun kast te hangen.

 

Om in te spelen op die trend organiseert ongeveer een kwart van de stoffenwinkels ook workshops en naailessen. Het succes van die opleidingen is bijna niet bij te houden, waardoor er niet voor iedereen onmiddellijk een plaatsje is.

 

“Steeds meer mensen willen hun creativiteit uitspelen tijdens hun vrije tijd, via fotografie, juwelenontwerp, het maken van eigen kledij en noem maar op. Dat steeds meer mensen hun eigen kleren ontwerpen, is zelfs niet nadelig voor de kledingzaken. Het is vooral een hobby en het gaat sowieso om mensen voor wie kleding erg belangrijk is en die ook vaak in modezaken aankopen doen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top