Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft zijn omzetverwachting voor 2013 neerwaarts bijgesteld. In de eerste jaarhelft diende het bedrijf immers een daling van de verkopen met 3% voor lief te nemen wegens een zwakke Europese markt en tegenvallende wisselkoersen voor verkopen in Azië en Latijns-Amerika.

Fikse omzetdaling in Europa

De omzet van Adidas over de eerste zes maanden van 2013 bleef steken op 7,13 miljard euro. Dat kwam vooral door een terugval van de verkopen in Europa: die zakten immers met 9% tot 1,9 miljard euro. Op de overige markten ging de omzet er wel op vooruit, althans indien de wisselkoersen constant zouden zijn gebleven - en dat was niet het geval.

 

Omgerekend in euro sloeg de toename van de verkopen met 1% op de Aziatische markten buiten Groot-China om in een daling met 8% tot 1,064 miljard euro. Ook van de vooruitgang met 16% in Latijns-Amerika bleef na omrekening nog maar een bonus van 8% over bij een omzet van 765 miljoen euro.

 

Rivaal Nike vergroot voorsprong

Die toestand leidt nu tot een aanpassing van de vooruitzichten over het hele jaar. Aanvankelijk verwachte Adidas dit jaar een stijging van de verkopen rond 5%. Nu wordt dat een groei tussen 1% tot 5% bij ongewijzigde wisselkoersen.

 

Financieel hield Adidas aan het eerste semester niettemin een nettowinst van 480 miljoen euro over, wat 5,6% meer is dan in dezelfde periode van 2012.

 

Door de tegenvallende verkopen dreigt Adidas een minder gunstig beeld te krijgen dan zijn Amerikaanse rivaal Nike. Die kon tijdens het laatste kwartaal van zijn boekjaar 2012/2013, dat eind maart afliep, nog een toename van de verkoop in dollar met 7% optekenen. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de stijging zelfs 9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top