Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft zijn omzetverwachting voor 2013 neerwaarts bijgesteld. In de eerste jaarhelft diende het bedrijf immers een daling van de verkopen met 3% voor lief te nemen wegens een zwakke Europese markt en tegenvallende wisselkoersen voor verkopen in Azië en Latijns-Amerika.

Fikse omzetdaling in Europa

De omzet van Adidas over de eerste zes maanden van 2013 bleef steken op 7,13 miljard euro. Dat kwam vooral door een terugval van de verkopen in Europa: die zakten immers met 9% tot 1,9 miljard euro. Op de overige markten ging de omzet er wel op vooruit, althans indien de wisselkoersen constant zouden zijn gebleven - en dat was niet het geval.

 

Omgerekend in euro sloeg de toename van de verkopen met 1% op de Aziatische markten buiten Groot-China om in een daling met 8% tot 1,064 miljard euro. Ook van de vooruitgang met 16% in Latijns-Amerika bleef na omrekening nog maar een bonus van 8% over bij een omzet van 765 miljoen euro.

 

Rivaal Nike vergroot voorsprong

Die toestand leidt nu tot een aanpassing van de vooruitzichten over het hele jaar. Aanvankelijk verwachte Adidas dit jaar een stijging van de verkopen rond 5%. Nu wordt dat een groei tussen 1% tot 5% bij ongewijzigde wisselkoersen.

 

Financieel hield Adidas aan het eerste semester niettemin een nettowinst van 480 miljoen euro over, wat 5,6% meer is dan in dezelfde periode van 2012.

 

Door de tegenvallende verkopen dreigt Adidas een minder gunstig beeld te krijgen dan zijn Amerikaanse rivaal Nike. Die kon tijdens het laatste kwartaal van zijn boekjaar 2012/2013, dat eind maart afliep, nog een toename van de verkoop in dollar met 7% optekenen. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de stijging zelfs 9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top