Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar | RetailDetail

Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

Adidas verlaagt omzetprognose na zwak halfjaar

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft zijn omzetverwachting voor 2013 neerwaarts bijgesteld. In de eerste jaarhelft diende het bedrijf immers een daling van de verkopen met 3% voor lief te nemen wegens een zwakke Europese markt en tegenvallende wisselkoersen voor verkopen in Azië en Latijns-Amerika.

Fikse omzetdaling in Europa

De omzet van Adidas over de eerste zes maanden van 2013 bleef steken op 7,13 miljard euro. Dat kwam vooral door een terugval van de verkopen in Europa: die zakten immers met 9% tot 1,9 miljard euro. Op de overige markten ging de omzet er wel op vooruit, althans indien de wisselkoersen constant zouden zijn gebleven - en dat was niet het geval.

 

Omgerekend in euro sloeg de toename van de verkopen met 1% op de Aziatische markten buiten Groot-China om in een daling met 8% tot 1,064 miljard euro. Ook van de vooruitgang met 16% in Latijns-Amerika bleef na omrekening nog maar een bonus van 8% over bij een omzet van 765 miljoen euro.

 

Rivaal Nike vergroot voorsprong

Die toestand leidt nu tot een aanpassing van de vooruitzichten over het hele jaar. Aanvankelijk verwachte Adidas dit jaar een stijging van de verkopen rond 5%. Nu wordt dat een groei tussen 1% tot 5% bij ongewijzigde wisselkoersen.

 

Financieel hield Adidas aan het eerste semester niettemin een nettowinst van 480 miljoen euro over, wat 5,6% meer is dan in dezelfde periode van 2012.

 

Door de tegenvallende verkopen dreigt Adidas een minder gunstig beeld te krijgen dan zijn Amerikaanse rivaal Nike. Die kon tijdens het laatste kwartaal van zijn boekjaar 2012/2013, dat eind maart afliep, nog een toename van de verkoop in dollar met 7% optekenen. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de stijging zelfs 9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.