Alweer zwak kwartaal voor Abercrombie & Fitch

Alweer zwak kwartaal voor Abercrombie & Fitch

De Amerikaanse modegroep Abercrombie & Fitch blijft van zijn pluimen verliezen. De retailer kreeg het voorbije kwartaal beduidend minder volk over de winkelvloer: bij dochter Hollister ging er liefst 13% van de vergelijkbare omzet af.

Vergelijkbare omzet: -10%

Het Amerikaanse modeconcern maakte bekend dat zijn omzet op vergelijkbare basis (winkels open langer dan een jaar inclusief de webshop) met 10% is gedaald het voorbije kwartaal. Analisten hadden rekening gehouden met een daling van slechts 2,5%.

 

Op zijn Amerikaanse thuismarkt, nog altijd goed voor 63% van de verkoop, daalde de omzet op vergelijkbare basis 11%; buiten Amerika bedroeg de daling 7%. Vooral Hollister incasseert klappen: die keten zag zijn vergelijkbare omzet met liefst 13% krimpen. Bij zusterketen A&F bleef de daling beperkt tot 6%; bij A&F Kids ging er 3% af.

 

Volgens CEO Mike Jeffries was het tweede kwartaal moeilijker dan verwacht door minder winkelbezoek en een zwakkere omzet in het damessegment. Mogelijk krijgt de retailer dan toch de retailer dan toch de rekening gepresenteerd voor het "bewust uitsluiten van mollige mensen", zoals een analist eerder dit jaar opperde.

 

Niet langer hipper dan hip?

Met de nieuwe winkels erbij kwam de modegroep uit op een kwartaalomzet van 945,7 miljoen dollar (-0,6%), maar analisten hadden gerekend op 996,2 miljoen dollar. Het enige lichtpuntje was de groei van de internationale omzet met een mooie +15%.

 

Hoe dan ook zet de dalende trend zich door, want ook aan het eerste kwartaal beleefde de groep niet veel plezier. In mei klonk het nog dat de daling een gevolg was van problemen om de rekken tijdig gevuld te krijgen. Nu is duidelijk dat er méér aan de hand is: "Een generatie klanten is vertrokken en voor de nieuwe generatie is Abercrombie niet cool meer", zegt Erik Gordon, professor aan de Ross School of Business, aan persbureau Reuters.

 

Jeffries zelf lijkt het voor één keer ook niet echt te weten: "Onze beste theorie? Terwijl de consumenten een beter gevoel krijgen bij de algemene economische toestand, lijkt dat minder het geval te zijn bij de jonge consument. Blijkbaar geven jongeren hun geld liever uit aan andere dingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top