Armani overschrijdt voor het eerst kaap van 2 miljard euro

Armani overschrijdt voor het eerst kaap van 2 miljard euro

Modegroep Giorgio Armani heeft vorig jaar voor het eerst de kaap van twee miljard euro omzet gerond. De Italiaanse groep doet daarmee liefst 16% beter dan in 2011. Wie sprak er ook alweer van crisis?

2,091 miljard euro omzet

De Italiaanse modegroep Giorgio Armani zag zijn omzet vorig jaar stijgen tot net geen 2,1 miljard euro (+16%). Nooit eerder verkocht het Italiaanse modehuis zoveel. De operationele winst steeg nog sneller: +20% tot 339 miljoen euro.

 

De grote sprong voorwaarts gebeurde (alweer) in Azië, met China op kop. In heel Azië groeide Giorgio Armani liefst 29% (tot 512 miljoen euro), in China alleen steeg de omzet liefst 39%. In de Verenigde Staten steeg de omzet zo'n 15% en zelfs in Europa - nog altijd het belangrijkste continent voor het Italiaanse modehuis - scoorde Armani opvallend sterk: een groei van 11%.

 

Honderd nieuwe winkels dit jaar

Daarmee groeit het modeconcern nu al voor het derde jaar op rij, en ook 2013 oogt veelbelovend, zo klinkt het in een gesprek met het Amerikaanse modevakblad WWD: "Het is uiteraard nog te vroeg om nu al voorspellingen te maken, maar ik verwacht dat de positieve trend dit jaar zal aanhouden."

 

De groep heeft in 2012 alles samen 158 miljoen euro geïnvesteerd in zijn wereldwijde distributienetwerk. Er kwamen onder meer 104 nieuwe winkels bij, wat het totaal intussen al op 2.203 winkels brengt.

 

Ook dit jaar staan 100 nieuwe winkelopeningen gepland, al wil de groep nog niet zeggen waar: "Volgens ons strategisch plan blijven we zowel in de mature markten als in de groeilanden investeren, in lijn met de trend van de voorgaande jaren", klinkt het in Milaan. Zouden alvast op het verlanglijstje staan: Parijs, Rome (een nieuwe flagshipstore aan de Via Condotti), Hongkong en Dubai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top