Armani overschrijdt voor het eerst kaap van 2 miljard euro | RetailDetail

Armani overschrijdt voor het eerst kaap van 2 miljard euro

Armani overschrijdt voor het eerst kaap van 2 miljard euro

Modegroep Giorgio Armani heeft vorig jaar voor het eerst de kaap van twee miljard euro omzet gerond. De Italiaanse groep doet daarmee liefst 16% beter dan in 2011. Wie sprak er ook alweer van crisis?

2,091 miljard euro omzet

De Italiaanse modegroep Giorgio Armani zag zijn omzet vorig jaar stijgen tot net geen 2,1 miljard euro (+16%). Nooit eerder verkocht het Italiaanse modehuis zoveel. De operationele winst steeg nog sneller: +20% tot 339 miljoen euro.

 

De grote sprong voorwaarts gebeurde (alweer) in Azië, met China op kop. In heel Azië groeide Giorgio Armani liefst 29% (tot 512 miljoen euro), in China alleen steeg de omzet liefst 39%. In de Verenigde Staten steeg de omzet zo'n 15% en zelfs in Europa - nog altijd het belangrijkste continent voor het Italiaanse modehuis - scoorde Armani opvallend sterk: een groei van 11%.

 

Honderd nieuwe winkels dit jaar

Daarmee groeit het modeconcern nu al voor het derde jaar op rij, en ook 2013 oogt veelbelovend, zo klinkt het in een gesprek met het Amerikaanse modevakblad WWD: "Het is uiteraard nog te vroeg om nu al voorspellingen te maken, maar ik verwacht dat de positieve trend dit jaar zal aanhouden."

 

De groep heeft in 2012 alles samen 158 miljoen euro geïnvesteerd in zijn wereldwijde distributienetwerk. Er kwamen onder meer 104 nieuwe winkels bij, wat het totaal intussen al op 2.203 winkels brengt.

 

Ook dit jaar staan 100 nieuwe winkelopeningen gepland, al wil de groep nog niet zeggen waar: "Volgens ons strategisch plan blijven we zowel in de mature markten als in de groeilanden investeren, in lijn met de trend van de voorgaande jaren", klinkt het in Milaan. Zouden alvast op het verlanglijstje staan: Parijs, Rome (een nieuwe flagshipstore aan de Via Condotti), Hongkong en Dubai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.