Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan | RetailDetail

Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

De Australische surfkledingfabrikant Billabong ziet zich genoodzaakt zijn Canadese winkelketen West 49 van de hand te doen in een ultieme poging om alsnog het hoofd boven water te houden, nu de gesprekken met een laatste overnamekandidaat op niets zijn uitgedraaid. Intussen komt het management alweer met een winstwaarschuwing op de proppen.

West 49 in de etalage

Nadat begin mei onderhandelingen met investeerder Sycamore Partners op niets waren uitgedraaid, zijn ook de overnamegesprekken van de laatste kans - die met investeerder Altamont - definitief afgesprongen.

 

Er zit nu voor surfkledingfabrikant Billabong niets anders meer op dan met Altamont en Sycamore te gaan praten over een herfinanciering van het bedrijf en de verkoop van onderdelen, waaronder de Canadese winkelketen West 49. Billabong had in februari al 80% van zijn eigendommen en 85% van zijn winst in onderpand gegeven aan zijn schuldeisers toen het de voorwaarden van zijn bankleningen niet kon nakomen.

 

Volgens de Wall Street Journal is zakenbank Financo intussen al aangesteld om een koper te vinden voor West 49. Billabong kocht die Canadese modeketen voor jongeren in juni 2010 voor 99 miljoen Canadese dollar (ca. 75 miljoen euro). Toen telde de keten nog 138 winkels, vooral in winkelcentra. Vandaag, amper drie jaar na de overname door Billabong, is dat aantal bijna gehalveerd tot iets meer dan 70.

 

Beurswaarde in vrije val

Door het slechte nieuws is de koers van het Billabong-aandeel op de beurs van Sydney gecrasht: het aandeel verloor bijna de helft van zijn waarde. De groep is vandaag nog amper 110,2 miljoen Australische dollar (ca. 80 miljoen euro) waard. Op zijn absolute hoogtepunt, in mei 2007, had Billabong een beurswaarde van 3,84 miljard Australische dollar (zo'n 2,8 miljard euro).

 

En omdat slecht nieuws nooit alleen komt, heeft Billabong ook nog eens zijn winstverwachting voor het boekjaar (eindigend op 30 juni) verlaagd. Het management rekent nu op een bedrijfsresultaat van 67 tot 74 miljoen Australische dollar (50 tot 55 miljoen euro). Tot nu toe ging Billabong nog uit van 74 tot 81 miljoen Australische dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.