Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan | RetailDetail

Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

De Australische surfkledingfabrikant Billabong ziet zich genoodzaakt zijn Canadese winkelketen West 49 van de hand te doen in een ultieme poging om alsnog het hoofd boven water te houden, nu de gesprekken met een laatste overnamekandidaat op niets zijn uitgedraaid. Intussen komt het management alweer met een winstwaarschuwing op de proppen.

West 49 in de etalage

Nadat begin mei onderhandelingen met investeerder Sycamore Partners op niets waren uitgedraaid, zijn ook de overnamegesprekken van de laatste kans - die met investeerder Altamont - definitief afgesprongen.

 

Er zit nu voor surfkledingfabrikant Billabong niets anders meer op dan met Altamont en Sycamore te gaan praten over een herfinanciering van het bedrijf en de verkoop van onderdelen, waaronder de Canadese winkelketen West 49. Billabong had in februari al 80% van zijn eigendommen en 85% van zijn winst in onderpand gegeven aan zijn schuldeisers toen het de voorwaarden van zijn bankleningen niet kon nakomen.

 

Volgens de Wall Street Journal is zakenbank Financo intussen al aangesteld om een koper te vinden voor West 49. Billabong kocht die Canadese modeketen voor jongeren in juni 2010 voor 99 miljoen Canadese dollar (ca. 75 miljoen euro). Toen telde de keten nog 138 winkels, vooral in winkelcentra. Vandaag, amper drie jaar na de overname door Billabong, is dat aantal bijna gehalveerd tot iets meer dan 70.

 

Beurswaarde in vrije val

Door het slechte nieuws is de koers van het Billabong-aandeel op de beurs van Sydney gecrasht: het aandeel verloor bijna de helft van zijn waarde. De groep is vandaag nog amper 110,2 miljoen Australische dollar (ca. 80 miljoen euro) waard. Op zijn absolute hoogtepunt, in mei 2007, had Billabong een beurswaarde van 3,84 miljard Australische dollar (zo'n 2,8 miljard euro).

 

En omdat slecht nieuws nooit alleen komt, heeft Billabong ook nog eens zijn winstverwachting voor het boekjaar (eindigend op 30 juni) verlaagd. Het management rekent nu op een bedrijfsresultaat van 67 tot 74 miljoen Australische dollar (50 tot 55 miljoen euro). Tot nu toe ging Billabong nog uit van 74 tot 81 miljoen Australische dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.