Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

Billabong verkoopt West 49 om niet kopje onder te gaan

De Australische surfkledingfabrikant Billabong ziet zich genoodzaakt zijn Canadese winkelketen West 49 van de hand te doen in een ultieme poging om alsnog het hoofd boven water te houden, nu de gesprekken met een laatste overnamekandidaat op niets zijn uitgedraaid. Intussen komt het management alweer met een winstwaarschuwing op de proppen.

West 49 in de etalage

Nadat begin mei onderhandelingen met investeerder Sycamore Partners op niets waren uitgedraaid, zijn ook de overnamegesprekken van de laatste kans - die met investeerder Altamont - definitief afgesprongen.

 

Er zit nu voor surfkledingfabrikant Billabong niets anders meer op dan met Altamont en Sycamore te gaan praten over een herfinanciering van het bedrijf en de verkoop van onderdelen, waaronder de Canadese winkelketen West 49. Billabong had in februari al 80% van zijn eigendommen en 85% van zijn winst in onderpand gegeven aan zijn schuldeisers toen het de voorwaarden van zijn bankleningen niet kon nakomen.

 

Volgens de Wall Street Journal is zakenbank Financo intussen al aangesteld om een koper te vinden voor West 49. Billabong kocht die Canadese modeketen voor jongeren in juni 2010 voor 99 miljoen Canadese dollar (ca. 75 miljoen euro). Toen telde de keten nog 138 winkels, vooral in winkelcentra. Vandaag, amper drie jaar na de overname door Billabong, is dat aantal bijna gehalveerd tot iets meer dan 70.

 

Beurswaarde in vrije val

Door het slechte nieuws is de koers van het Billabong-aandeel op de beurs van Sydney gecrasht: het aandeel verloor bijna de helft van zijn waarde. De groep is vandaag nog amper 110,2 miljoen Australische dollar (ca. 80 miljoen euro) waard. Op zijn absolute hoogtepunt, in mei 2007, had Billabong een beurswaarde van 3,84 miljard Australische dollar (zo'n 2,8 miljard euro).

 

En omdat slecht nieuws nooit alleen komt, heeft Billabong ook nog eens zijn winstverwachting voor het boekjaar (eindigend op 30 juni) verlaagd. Het management rekent nu op een bedrijfsresultaat van 67 tot 74 miljoen Australische dollar (50 tot 55 miljoen euro). Tot nu toe ging Billabong nog uit van 74 tot 81 miljoen Australische dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top