RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bristol herstructureert en sluit 20 winkels

icon
Mode31 mei, 2018

Het gaat niet zo goed bij Euro Shoe Group als de Limburgse schoenengroep liet uitschijnen: in plaats van 100 winkels te openen gaat de groep er 20 sluiten. Ook de ombouw van de Shoe Discount-winkels naar Bristol is vertraagd. 

 

20 winkels en 60 jobs op de helling

Eigenaarsfamilie Vanaudenhove, sinds een half jaar weer zelf aan het roer bij de schoenengroep, is op zoek naar een nieuwe strategie en voert een herstructurering door. Sinds het ontslag van topman Kurt Moons moeten de eigenaars hun groep, met de ketens Bristol, Shoe Discount en tot voor kort Avance, weer zelf op de rails krijgen.

 

De tijd dringt, want de Limburgse groep is verlieslatend, geeft de familie Vanaudenhove toe in een interview met De Tijd. De winkels van de groep zijn al een aantal jaren verlieslatend, maar vorig jaar boekte ook de hele holding, met inbegrip van het vastgoed, rode cijfers. Euro Shoe plant daarom nu een twintigtal winkels in België en Nederland te sluiten. Ook dreigen zestig medewerkers hun job te verliezen. Over welke winkels het concreet gaat, is nog niet geweten. De eigenaars hopen echter een aantal vestigingen alsnog van de sluiting te redden door ze te verhuizen. 

 

Onderzoek loopt naar “wie de klant is”

Bovendien wil de groep snel groeien op het vlak van e-commerce: door die versneld uit te rollen, verwacht de groep daar extra jobs te creëren. Vandaag komt 3 tot 5% van de omzet van onlineverkoop, goed voor een groei van 30% per jaar. “E-commerce is goed voor drie keer onze grootste winkel”, klinkt het in De Tijd. “We willen in de komende vijf, zes jaar toch zeker naar minstens 10% onlineomzet.” Hoe dat moet, weten ze bij Euro Shoe alleen nog niet zo goed: “we weten nog niet helemaal wie onze klant is”. Er wordt momenteel marktonderzoek gevoerd naar welk type budgetkoper bij Bristol en Shoe Discount koopt en welke strategie de schoenengroep best aanneemt.

 

De recente opfrissing van de bestaande Bristol-vestigingen bleek alvast niet de juiste strategie: de pas vernieuwde winkels zien er volgens de bedrijfsleiders zelf weliswaar “heel netjes uit, maar we zijn een beetje vergeten er de sfeer in te brengen”. Euro Shoe wil daarom “meer fun” brengen in de winkels en het imago verbeteren, een operatie waar de Limburgse groep al mee is gestart. Al gaan ze “niet alles overhoop gooien, want dat zou zonde zijn van het werk”.

 

Ondertussen moeten er dit jaar ook testwinkels met een nieuw concept komen en in het najaar wordt, na een pauze, weer gestart met de ombouw van de Waalse Shoe Discount-vestigingen naar Bristol. In Vlaanderen en Nederland is die transformatie al compleet, maar voortaan ligt het tempo lager: eind 2019 moet 90% van de winkels een upgrade hebben gekregen.

 

Roeien met de riemen 

Eerder was er sprake van honderd nieuwe winkels voor de groep, maar nu trekt de familie Vanaudenhove die woorden terug. “Dat was een overdrijving om in de media te komen”, aldus Philippe Vanaudenhove. Ook de ambities om overnames te doen en de schaal te vergroten, liggen in de prullenbak. Euro Shoe Group moet nu eerst roeien met de riemen die het heeft. De familie Vanaudenhove is weliswaar niet van plan om af te treden of het bedrijf te verkopen: “Vijf jaar geleden wilden we het bedrijf verkopen. Maar de tijd was niet rijp of onze prijs was te hoog.” Vandaag is er echter “een nieuwe dynamiek gekomen”, met de intrede van de derde generatie in het bedrijf.

 

Die nieuwe generatie is ervan overtuigd dat Euro Shoe nog een inhaalbeweging kan maken. “Zo erg is de toestand niet, maar we moeten het wel nu doen. Er is een behoorlijke sense of urgency”, klinkt het. De omzet ging er vorig jaar – volgens De Tijd – inderdaad met 15% op achteruit en de bedrijfswinst kelderde met 79% naar 558.000 euro. Maar “de financiële ruggengraat is sterk” garandeert de eigenaarsfamilie. Euro Shoe Group heeft vandaag 270 winkels in de Benelux en telt 1.850 medewerkers, zowel in eigen winkels als via franchisevestigingen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN