Burberry neemt sterke start in nieuw boekjaar

Burberry neemt sterke start in nieuw boekjaar

De Britse keten Burberry heeft een sterk eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014 achter de rug. De omzet in de winkels lag eind juni 21% hoger dan in dezelfde periode van 2012. Vooral in China liepen de verkopen van de lente- en zomermode sterk.

Stijging dubbel zo groot als voorspeld

Burberry verkocht tussen begin april en eind juni voor 339 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro), 21% meer dan de 280 miljoen pond uit dezelfde periode van 2012. Op vergelijkbare basis was er nog altijd een stijging met 13%: een pak meer dan de vergelijkbare groei van 8% uit het laatste kwartaal van vorig boekjaar en meer dan het dubbele van de 5,5% waarop de financiële analisten hadden gerekend.

 

De resultaten zijn dus veel beter dan verwacht, want in mei liet Burberry nog verstaan dat de winst over het eerste halfjaar onder het niveau van het vorig boekjaar zou liggen. Burberry slaagt er echter in om de welstellende Chinese consument te verleiden en de omzet nam daar dan ook met een tweecijferige groei toe.

 

Terughoudend over rest boekjaar

Voor het volledige boekjaar blijft Burberry wel voorzichtig. Voor het retailsegment gaat het bedrijfuit van een groei van ten hoogste 5%, maar voor het wholesalesegment zijn de vooruitzichten in de eerste zes maanden minder. Voor het halfjaar tot eind september gaat het concern uit van een daling met zowat 10%. Vorig jaar stond na de eerste zes maanden een bedrag van 253 miljoen pond in de tabellen.

 

Het bedrijf wil van de goede verkopen gebruik maken om zijn operationele marge gematigd te verhogen. In het vorige boekjaar tikte die af op 17,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top