Burberry neemt sterke start in nieuw boekjaar

Burberry neemt sterke start in nieuw boekjaar

De Britse keten Burberry heeft een sterk eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014 achter de rug. De omzet in de winkels lag eind juni 21% hoger dan in dezelfde periode van 2012. Vooral in China liepen de verkopen van de lente- en zomermode sterk.

Stijging dubbel zo groot als voorspeld

Burberry verkocht tussen begin april en eind juni voor 339 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro), 21% meer dan de 280 miljoen pond uit dezelfde periode van 2012. Op vergelijkbare basis was er nog altijd een stijging met 13%: een pak meer dan de vergelijkbare groei van 8% uit het laatste kwartaal van vorig boekjaar en meer dan het dubbele van de 5,5% waarop de financiële analisten hadden gerekend.

 

De resultaten zijn dus veel beter dan verwacht, want in mei liet Burberry nog verstaan dat de winst over het eerste halfjaar onder het niveau van het vorig boekjaar zou liggen. Burberry slaagt er echter in om de welstellende Chinese consument te verleiden en de omzet nam daar dan ook met een tweecijferige groei toe.

 

Terughoudend over rest boekjaar

Voor het volledige boekjaar blijft Burberry wel voorzichtig. Voor het retailsegment gaat het bedrijfuit van een groei van ten hoogste 5%, maar voor het wholesalesegment zijn de vooruitzichten in de eerste zes maanden minder. Voor het halfjaar tot eind september gaat het concern uit van een daling met zowat 10%. Vorig jaar stond na de eerste zes maanden een bedrag van 253 miljoen pond in de tabellen.

 

Het bedrijf wil van de goede verkopen gebruik maken om zijn operationele marge gematigd te verhogen. In het vorige boekjaar tikte die af op 17,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top