C&A sluit 21 Spaanse winkels

C&A sluit 21 Spaanse winkels

De Nederlandse kledingketen C&A gaat in augustus 21 van haar 120 Spaanse winkels sluiten omdat ze verlieslatend zijn. Het gaat om 14 verkooppunten onder het eigen logo en om 7 onder het enseigne van C&A Kids. Tegelijk investeert de onderneming 12 miljoen euro in het openen van nieuwe verkooppunten op strategische locaties en in het vernieuwen van bestaande rendabele vestigingen.

Snoeien en heropbouwen tegelijk

Bij het sluiten van de winkels kijkt C&A niet naar namen. Zo gaat onder meer het verkooppunt in het centrum van Valencia dicht. Nochtans is deze nog geen twee jaar open en werd er zowat 2 miljoen euro in geïnvesteerd.

 

Desalniettemin wil C&A ook het signaal geven dat het veel belang blijft hechten aan de Spaanse markt. Er worden immers niet alleen verkooppunten gesloten, maar ook nieuwe geopend. De eerste nieuwe winkel gaat nog deze maand van start langs de Gran Via, een van de belangrijkste winkelstraten in Madrid. In oktober volgt een winkelopening in het Parque Ferrol in Ferrol.

 

Prijzen aangepast aan crisis

Daarnaast zullen 22 winkels grondig worden vernieuwd. Dit past in de aanpak om de keten te restylen en een nieuw en jonger publiek aan te trekken.

 

Intussen heeft C&A trouwens ook zijn prijspeil aangepast aan de economische toestand in het noodlijdende Spanje. 90% van het aanbod kost niet meer dan 19 euro, voor 54% van het assortiment moet zelfs maar hoogstens 9 euro worden betaald.

 

C&A boekte in Spanje in 2012 een omzet van 440 miljoen euro. Dat was 1,5% minder dan het jaar voordien. De totale omzet van de groep wereldwijd kwam uit op 6,8 miljard euro. C&A heeft een verkoopnetwerk van meer dan 1.500 winkels in 20 landen.

Tags: