Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over | RetailDetail

Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

De Belgische particuliere textielverkoper Cameleon heeft zijn Nederlandse internetconcurrent ShopVIP voor een onbekend bedrag overgenomen. Cameleon had al een eigen webshop, www.snapshop.be, en drie offline winkels in het Brusselse.

 


Privéverkoop overstocks

Alle grote textielmerken maken gebruik van doorverkopers om hun overstocks tegen de hoogst mogelijke prijs snel te liquideren. Dat gebeurt deels via een netwerk van bedrijven die privéverkoop organiseren voor een besloten groep klanten. In dat wereldje is Cameleon een van de grotere spelers in de Benelux. De 1,4 miljoen leden kunnen kiezen uit 2,5 miljoen artikelen van meer dan 500 partnermerken.

 

Cameleon realiseert vandaag al 30% van zijn omzet online en hoopt dat dat door de overname van ShopVIP snel zal stijgen tot 50%.  ShopVIP zou zijn omzet dit jaar zien toenemen van 3,75 miljoen euro naar 5 miljoen euro en is daarmee, samen met Vente-Exclusive, de belangrijkste concurrent van Cameleon in de Benelux. “De onlinemarkt zal ook voor ons een steeds belangrijker deel van de markt vertegenwoordigen. Toch blijven onze drie klassieke winkels in het Brusselse strategisch: bij onlineverkoop zijn er veel retours, die je enkel snel kanwegwerken via klassieke winkels”, zegt Augustin Wigny, de CEO van Cameleon.

Cameleon wapent zich tegen Franse invasie

Met de overname van ShopVIP speelt Cameleon in op de al langer aangekondigde consolidatie in de sector, maar ook - en misschien zelfs vooral - op de nakende komst van de Franse reuzen Vente Privée en Show Room Privé. “Alle studies tonen aan dat de consument zweert bij lokale enseignes”, maakt Wigny zich niet al te veel zorgen. Cameleon kan de laatste jaren dan ook mooie groeicijfers voorleggen: in 2008 boekte het bedrijf nog een omzet van 22 miljoen euro, vorig jaar was dat al opgelopen tot 36 miljoen euro. “En dit jaar zou de omzet, volgens de laatste prognoses, ergens tussen de 50 en 55 miljoen euro schommelen”.


Cameleon legt momenteel de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 10.000 m² aan het zeekanaal in Brussel, goed voor een investering van 350.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.