Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

De Belgische particuliere textielverkoper Cameleon heeft zijn Nederlandse internetconcurrent ShopVIP voor een onbekend bedrag overgenomen. Cameleon had al een eigen webshop, www.snapshop.be, en drie offline winkels in het Brusselse.

 


Privéverkoop overstocks

Alle grote textielmerken maken gebruik van doorverkopers om hun overstocks tegen de hoogst mogelijke prijs snel te liquideren. Dat gebeurt deels via een netwerk van bedrijven die privéverkoop organiseren voor een besloten groep klanten. In dat wereldje is Cameleon een van de grotere spelers in de Benelux. De 1,4 miljoen leden kunnen kiezen uit 2,5 miljoen artikelen van meer dan 500 partnermerken.

 

Cameleon realiseert vandaag al 30% van zijn omzet online en hoopt dat dat door de overname van ShopVIP snel zal stijgen tot 50%.  ShopVIP zou zijn omzet dit jaar zien toenemen van 3,75 miljoen euro naar 5 miljoen euro en is daarmee, samen met Vente-Exclusive, de belangrijkste concurrent van Cameleon in de Benelux. “De onlinemarkt zal ook voor ons een steeds belangrijker deel van de markt vertegenwoordigen. Toch blijven onze drie klassieke winkels in het Brusselse strategisch: bij onlineverkoop zijn er veel retours, die je enkel snel kanwegwerken via klassieke winkels”, zegt Augustin Wigny, de CEO van Cameleon.

Cameleon wapent zich tegen Franse invasie

Met de overname van ShopVIP speelt Cameleon in op de al langer aangekondigde consolidatie in de sector, maar ook - en misschien zelfs vooral - op de nakende komst van de Franse reuzen Vente Privée en Show Room Privé. “Alle studies tonen aan dat de consument zweert bij lokale enseignes”, maakt Wigny zich niet al te veel zorgen. Cameleon kan de laatste jaren dan ook mooie groeicijfers voorleggen: in 2008 boekte het bedrijf nog een omzet van 22 miljoen euro, vorig jaar was dat al opgelopen tot 36 miljoen euro. “En dit jaar zou de omzet, volgens de laatste prognoses, ergens tussen de 50 en 55 miljoen euro schommelen”.


Cameleon legt momenteel de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 10.000 m² aan het zeekanaal in Brussel, goed voor een investering van 350.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top