Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

De Belgische particuliere textielverkoper Cameleon heeft zijn Nederlandse internetconcurrent ShopVIP voor een onbekend bedrag overgenomen. Cameleon had al een eigen webshop, www.snapshop.be, en drie offline winkels in het Brusselse.

 


Privéverkoop overstocks

Alle grote textielmerken maken gebruik van doorverkopers om hun overstocks tegen de hoogst mogelijke prijs snel te liquideren. Dat gebeurt deels via een netwerk van bedrijven die privéverkoop organiseren voor een besloten groep klanten. In dat wereldje is Cameleon een van de grotere spelers in de Benelux. De 1,4 miljoen leden kunnen kiezen uit 2,5 miljoen artikelen van meer dan 500 partnermerken.

 

Cameleon realiseert vandaag al 30% van zijn omzet online en hoopt dat dat door de overname van ShopVIP snel zal stijgen tot 50%.  ShopVIP zou zijn omzet dit jaar zien toenemen van 3,75 miljoen euro naar 5 miljoen euro en is daarmee, samen met Vente-Exclusive, de belangrijkste concurrent van Cameleon in de Benelux. “De onlinemarkt zal ook voor ons een steeds belangrijker deel van de markt vertegenwoordigen. Toch blijven onze drie klassieke winkels in het Brusselse strategisch: bij onlineverkoop zijn er veel retours, die je enkel snel kanwegwerken via klassieke winkels”, zegt Augustin Wigny, de CEO van Cameleon.

Cameleon wapent zich tegen Franse invasie

Met de overname van ShopVIP speelt Cameleon in op de al langer aangekondigde consolidatie in de sector, maar ook - en misschien zelfs vooral - op de nakende komst van de Franse reuzen Vente Privée en Show Room Privé. “Alle studies tonen aan dat de consument zweert bij lokale enseignes”, maakt Wigny zich niet al te veel zorgen. Cameleon kan de laatste jaren dan ook mooie groeicijfers voorleggen: in 2008 boekte het bedrijf nog een omzet van 22 miljoen euro, vorig jaar was dat al opgelopen tot 36 miljoen euro. “En dit jaar zou de omzet, volgens de laatste prognoses, ergens tussen de 50 en 55 miljoen euro schommelen”.


Cameleon legt momenteel de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 10.000 m² aan het zeekanaal in Brussel, goed voor een investering van 350.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top