Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

Cameleon neemt Nederlandse concurrent ShopVIP over

De Belgische particuliere textielverkoper Cameleon heeft zijn Nederlandse internetconcurrent ShopVIP voor een onbekend bedrag overgenomen. Cameleon had al een eigen webshop, www.snapshop.be, en drie offline winkels in het Brusselse.

 


Privéverkoop overstocks

Alle grote textielmerken maken gebruik van doorverkopers om hun overstocks tegen de hoogst mogelijke prijs snel te liquideren. Dat gebeurt deels via een netwerk van bedrijven die privéverkoop organiseren voor een besloten groep klanten. In dat wereldje is Cameleon een van de grotere spelers in de Benelux. De 1,4 miljoen leden kunnen kiezen uit 2,5 miljoen artikelen van meer dan 500 partnermerken.

 

Cameleon realiseert vandaag al 30% van zijn omzet online en hoopt dat dat door de overname van ShopVIP snel zal stijgen tot 50%.  ShopVIP zou zijn omzet dit jaar zien toenemen van 3,75 miljoen euro naar 5 miljoen euro en is daarmee, samen met Vente-Exclusive, de belangrijkste concurrent van Cameleon in de Benelux. “De onlinemarkt zal ook voor ons een steeds belangrijker deel van de markt vertegenwoordigen. Toch blijven onze drie klassieke winkels in het Brusselse strategisch: bij onlineverkoop zijn er veel retours, die je enkel snel kanwegwerken via klassieke winkels”, zegt Augustin Wigny, de CEO van Cameleon.

Cameleon wapent zich tegen Franse invasie

Met de overname van ShopVIP speelt Cameleon in op de al langer aangekondigde consolidatie in de sector, maar ook - en misschien zelfs vooral - op de nakende komst van de Franse reuzen Vente Privée en Show Room Privé. “Alle studies tonen aan dat de consument zweert bij lokale enseignes”, maakt Wigny zich niet al te veel zorgen. Cameleon kan de laatste jaren dan ook mooie groeicijfers voorleggen: in 2008 boekte het bedrijf nog een omzet van 22 miljoen euro, vorig jaar was dat al opgelopen tot 36 miljoen euro. “En dit jaar zou de omzet, volgens de laatste prognoses, ergens tussen de 50 en 55 miljoen euro schommelen”.


Cameleon legt momenteel de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 10.000 m² aan het zeekanaal in Brussel, goed voor een investering van 350.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top