De Chinese HSG-groep neemt een meerderheidsbelang in het Italiaanse sneakerlabel Golden Goose. Het gaat om een van de grootste investeringen ooit van een Chinees bedrijf in een Europese luxemerk.
Deze zomer afgerond
Met de aankondiging komt een einde aan maandenlange speculatie over een mogelijke verkoop van Golden Goose aan een Chinese investeerder. Financiële details van de transactie werden niet bekendgemaakt. De overname wordt naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond, als alle autoriteiten hun goedkeuring hebben gegeven. Golden Goose verwacht dat 480 miljoen euro aan schulden met vervaldatum in 2031 volledig zullen worden afgelost.
Het Italiaanse merk realiseert sinds 2020 een sterke groei, weet De Tijd: de omzet steeg in die periode van 266 miljoen euro naar 655 miljoen euro. Die groei is onder meer te danken aan de uitbouw van de direct-to-consumerkanalen, een verbreding van het assortiment en forse investeringen in de band met klanten.
Met Labubu en TikTok
HSG investeerde eerder al in bedrijven als ByteDance (TikTok) en Pop Mart (Labubu), en Golden Goose hoopt dat de investering ervoor kan zorgen dat het zelf ook zo’n wereldwijde groei kan kennen. Een andere partij die nu instapt is Temasek, dat al eerder in luxemerken als Moncler en Ermenegildo Zegna stapte.
CEO Silvio Campara blijft Golden Goose leiden, samen met het bestaande managementteam. Marco Bizzarri, momenteel niet-uitvoerend bestuurder, wordt niet-uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur. Hij brengt uitgebreide ervaring mee uit zijn eerdere topfuncties bij onder meer Gucci, Bottega Veneta en Kering. De Amerikaanse investeerder Permira blijft aan boord als strategische minderheidsaandeelhouder.


