Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming
Foto: Heather Dobson

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

 

Twee winkels en twee pop-ups later

Het hele avontuur startte als een blog, waar Laurentine Van Landeghem haar visie op mode en zelf geknutselde doe-het-zelfprojecten toonde. Naar die zelfgemaakte producten kwam zoveel vraag dat ze in 2013 uiteindelijk een pop-upwinkel opzette in Elversele. Die eerste kennismaking met fysieke retail bleek een succes, want nog in hetzelfde jaar opende de eerste 'echte' winkel van Clouds of Fashion op de Melkmarkt in hartje Antwerpen.

 

Vandaag heeft het merk twee permanente winkels: de Antwerpse shop verhuisde al naar een groter pand in de bekende Nationalestraat en ook een Gentse winkel zag het daglicht. Afgelopen zomer dook de fashionista ook aan de Belgische kust op met een pop-upwinkel in Knokke: met dank aan haar community, zoals Laurentine Van Landeghem vertelt in haar nieuwe boek 'From blog to brand'.

 

Modeshows en ‘late night shopping’

Aandacht voor beleving en evenementen zitten er van in het begin in bij Clouds of Fashion: jaarlijks organiseert Laurentine een grote modeshow voor haar community van volgers en klanten, terwijl in de winkels elke drie maand een ‘late night shopping’ doorgaat. De Knokse pop-upwinkel had bovendien een eigen foodcorner en -terras, waar shoppers konden eten en drinken in de stijl van het merk.

 

Eigen producten zijn er wel niet meer te vinden: “Met mijn eigen creaties ben ik gestopt, ondertussen kopen we alles aan. Het assortiment bepaal ik niettemin op eigen ‘gut feeling’ en smaak, we hebben geen merkproducten en kopen alleen in van eigen leveranciers.” Elke twee weken komt een nieuwe collectie in de winkels en webshop. In de toekomst zitten er mogelijk wél weer eigen creaties aan te komen: “Dat is zeker iets waar we over nadenken: een eigen lijn, een eigen collectie. We willen dat dan rustig uitbouwen met eerst enkele producten, op termijn zou het geweldig zijn om ook eigen kleding te hebben.”

 

Vijf winkels en Nederland in het vizier

In eerste instantie wil Laurentine haar omnichannelonderneming verder uitbouwen: de focus in het komende halfjaar ligt op het verbeteren van de webshop. Volgens de onderneemster zit er daar nog heel wat potentieel om de omzet te laten groeien. In april 2018 komt ook de pop-upwinkel in Knokke terug, en het is de bedoeling om aan de Belgische kust volgende zomer nog andere pop-upwinkels te openen. 

 

Daarna zijn extra vaste winkels aan de beurt. In totaal ziet Laurentine in België ruimte voor een vijftal winkels, waarna ze hoopt de stap naar Nederland te zetten. “We krijgen wekelijks bestellingen vanuit Nederland, dus ook daar hoop ik met Clouds of Fashion aanwezig te kunnen zijn.” De grootste uitdaging bij die snelle groei blijkt van praktische aard te zijn: “Een tweede winkel is meer dan een verdubbeling van het werk, dat had ik misschien wel wat onderschat. Vroeger deed ik veel zelf, zelfs het inladen van stock in de auto en dat naar de andere winkel brengen. Nu doen we daarvoor beroep op onze logistieke dienstverlener.”

 

Het personeelsbeheer is nog zo’n uitdaging. “Het managen van de mensen die bij je werken, vergt veel. We hebben daarom nu een extra medewerker die onder andere zorgt voor de personeelsplanning en de betalingen.” 

 

Banden tussen online en offline nog meer aanhalen

Niettemin wil de onderneemster constant vernieuwend blijven voor haar klanten. Op dit moment is ze ook bezig met een klantenkaart, die zowel in de winkels als in de webshop gebruikt kan worden. “Continu blijven we verbeteren wat we doen, zo wil ik met Clouds of Fashion ook nog meer gaan vloggen en bloggen. Mensen moeten bij ons ook terecht kunnen voor inspiratie, niet enkel om te kopen.”

 

Op het vlak van omnichannel wil Laurentine de webshop ook nog duidelijker in de winkel brengen, bijvoorbeeld door foto’s van op de sociale media en de website op schermen in de winkels te tonen. Zo kan de band tussen online en offline nog nauwer worden aangehaald. 

 

Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma 'Game Changers' op de RetailDetail Night op 23 november en krijg gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma. Opgelet: Laatste tickets!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top