Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming | RetailDetail

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming
Foto: Heather Dobson

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

 

Twee winkels en twee pop-ups later

Het hele avontuur startte als een blog, waar Laurentine Van Landeghem haar visie op mode en zelf geknutselde doe-het-zelfprojecten toonde. Naar die zelfgemaakte producten kwam zoveel vraag dat ze in 2013 uiteindelijk een pop-upwinkel opzette in Elversele. Die eerste kennismaking met fysieke retail bleek een succes, want nog in hetzelfde jaar opende de eerste 'echte' winkel van Clouds of Fashion op de Melkmarkt in hartje Antwerpen.

 

Vandaag heeft het merk twee permanente winkels: de Antwerpse shop verhuisde al naar een groter pand in de bekende Nationalestraat en ook een Gentse winkel zag het daglicht. Afgelopen zomer dook de fashionista ook aan de Belgische kust op met een pop-upwinkel in Knokke: met dank aan haar community, zoals Laurentine Van Landeghem vertelt in haar nieuwe boek 'From blog to brand'.

 

Modeshows en ‘late night shopping’

Aandacht voor beleving en evenementen zitten er van in het begin in bij Clouds of Fashion: jaarlijks organiseert Laurentine een grote modeshow voor haar community van volgers en klanten, terwijl in de winkels elke drie maand een ‘late night shopping’ doorgaat. De Knokse pop-upwinkel had bovendien een eigen foodcorner en -terras, waar shoppers konden eten en drinken in de stijl van het merk.

 

Eigen producten zijn er wel niet meer te vinden: “Met mijn eigen creaties ben ik gestopt, ondertussen kopen we alles aan. Het assortiment bepaal ik niettemin op eigen ‘gut feeling’ en smaak, we hebben geen merkproducten en kopen alleen in van eigen leveranciers.” Elke twee weken komt een nieuwe collectie in de winkels en webshop. In de toekomst zitten er mogelijk wél weer eigen creaties aan te komen: “Dat is zeker iets waar we over nadenken: een eigen lijn, een eigen collectie. We willen dat dan rustig uitbouwen met eerst enkele producten, op termijn zou het geweldig zijn om ook eigen kleding te hebben.”

 

Vijf winkels en Nederland in het vizier

In eerste instantie wil Laurentine haar omnichannelonderneming verder uitbouwen: de focus in het komende halfjaar ligt op het verbeteren van de webshop. Volgens de onderneemster zit er daar nog heel wat potentieel om de omzet te laten groeien. In april 2018 komt ook de pop-upwinkel in Knokke terug, en het is de bedoeling om aan de Belgische kust volgende zomer nog andere pop-upwinkels te openen. 

 

Daarna zijn extra vaste winkels aan de beurt. In totaal ziet Laurentine in België ruimte voor een vijftal winkels, waarna ze hoopt de stap naar Nederland te zetten. “We krijgen wekelijks bestellingen vanuit Nederland, dus ook daar hoop ik met Clouds of Fashion aanwezig te kunnen zijn.” De grootste uitdaging bij die snelle groei blijkt van praktische aard te zijn: “Een tweede winkel is meer dan een verdubbeling van het werk, dat had ik misschien wel wat onderschat. Vroeger deed ik veel zelf, zelfs het inladen van stock in de auto en dat naar de andere winkel brengen. Nu doen we daarvoor beroep op onze logistieke dienstverlener.”

 

Het personeelsbeheer is nog zo’n uitdaging. “Het managen van de mensen die bij je werken, vergt veel. We hebben daarom nu een extra medewerker die onder andere zorgt voor de personeelsplanning en de betalingen.” 

 

Banden tussen online en offline nog meer aanhalen

Niettemin wil de onderneemster constant vernieuwend blijven voor haar klanten. Op dit moment is ze ook bezig met een klantenkaart, die zowel in de winkels als in de webshop gebruikt kan worden. “Continu blijven we verbeteren wat we doen, zo wil ik met Clouds of Fashion ook nog meer gaan vloggen en bloggen. Mensen moeten bij ons ook terecht kunnen voor inspiratie, niet enkel om te kopen.”

 

Op het vlak van omnichannel wil Laurentine de webshop ook nog duidelijker in de winkel brengen, bijvoorbeeld door foto’s van op de sociale media en de website op schermen in de winkels te tonen. Zo kan de band tussen online en offline nog nauwer worden aangehaald. 

 

Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma 'Game Changers' op de RetailDetail Night op 23 november en krijg gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma. Opgelet: Laatste tickets!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.