Damart wordt 60 jaar

Damart wordt 60 jaar

Het Franse kledinglabel Damart blaast dit jaar 60 kaarsjes uit. Nu richt het merk zich op "kleding met toegevoegde waarde", maar in 1953 begon alles eigenlijk in mineur...

Van stoffenbedrijf tot postorderverkoper...

In de vroege jaren 1950 runnen de broers, Joseph, Paul en Jules Despature een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. Omdat de verkoop achteruitgaat, besluit het drietal om iets nieuws te proberen: ze laten chloorvezels, die tot dan alleen voor industriële doeleinden werden gebruikt, breien tot warm ondergoed.

 

De verkoop in de winkels valt echter tegen en de broers besluiten dan maar om alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus komt uit in 1953 en betekent het begin van een succesverhaal. In 1957 openen de broers hun eerste eigen winkel in Parijs. Sindsdien kent iedereen (of toch bijna iedereen) het "Damarken".

 

Sinds de ontdekking van de verwarmende Thermolactyl-vezel heeft Damart zijn technologische knowhow voortdurend aangewend voor de ontwikkeling van innoverende gamma's textielweefsels. Zo kwam er ook nog kleding van verfrissende Océalis-vezels of van Climatyl-vezels met een klimatiserend effect.

 

...met intussen 140 winkels

Damart mag dan misschien nog altijd geen hip imago hebben, "het merk is in de loop der jaren wel meegeëvolueerd met zijn tijd", zegt modespecialiste Linda Van Waesberge. "Een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en het merk biedt niet alleen degelijk en warm ondergoed maar heeft intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie." De kleurrijke verjaardagscollectie bevat zelfs een... jeanshemd.

 

De catalogusverkoop (die intussen uiteraard een verlengstuk op het internet kreeg) mag voor Damart dan nog altijd zeer belangrijk zijn, de groep heeft intussen toch al een netwerk van liefst 140 winkels in de belangrijkste Europese landen uitgerold. In 2011 kwam moederbedrijf Damartex bovendien met een nieuw boetiekconcept: Happy D. by Damart, speciaal toegespitst op dames van 55 tot 65 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top