Damart wordt 60 jaar | RetailDetail

Damart wordt 60 jaar

Damart wordt 60 jaar

Het Franse kledinglabel Damart blaast dit jaar 60 kaarsjes uit. Nu richt het merk zich op "kleding met toegevoegde waarde", maar in 1953 begon alles eigenlijk in mineur...

Van stoffenbedrijf tot postorderverkoper...

In de vroege jaren 1950 runnen de broers, Joseph, Paul en Jules Despature een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. Omdat de verkoop achteruitgaat, besluit het drietal om iets nieuws te proberen: ze laten chloorvezels, die tot dan alleen voor industriële doeleinden werden gebruikt, breien tot warm ondergoed.

 

De verkoop in de winkels valt echter tegen en de broers besluiten dan maar om alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus komt uit in 1953 en betekent het begin van een succesverhaal. In 1957 openen de broers hun eerste eigen winkel in Parijs. Sindsdien kent iedereen (of toch bijna iedereen) het "Damarken".

 

Sinds de ontdekking van de verwarmende Thermolactyl-vezel heeft Damart zijn technologische knowhow voortdurend aangewend voor de ontwikkeling van innoverende gamma's textielweefsels. Zo kwam er ook nog kleding van verfrissende Océalis-vezels of van Climatyl-vezels met een klimatiserend effect.

 

...met intussen 140 winkels

Damart mag dan misschien nog altijd geen hip imago hebben, "het merk is in de loop der jaren wel meegeëvolueerd met zijn tijd", zegt modespecialiste Linda Van Waesberge. "Een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en het merk biedt niet alleen degelijk en warm ondergoed maar heeft intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie." De kleurrijke verjaardagscollectie bevat zelfs een... jeanshemd.

 

De catalogusverkoop (die intussen uiteraard een verlengstuk op het internet kreeg) mag voor Damart dan nog altijd zeer belangrijk zijn, de groep heeft intussen toch al een netwerk van liefst 140 winkels in de belangrijkste Europese landen uitgerold. In 2011 kwam moederbedrijf Damartex bovendien met een nieuw boetiekconcept: Happy D. by Damart, speciaal toegespitst op dames van 55 tot 65 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.