Damart wordt 60 jaar | RetailDetail

Damart wordt 60 jaar

Damart wordt 60 jaar

Het Franse kledinglabel Damart blaast dit jaar 60 kaarsjes uit. Nu richt het merk zich op "kleding met toegevoegde waarde", maar in 1953 begon alles eigenlijk in mineur...

Van stoffenbedrijf tot postorderverkoper...

In de vroege jaren 1950 runnen de broers, Joseph, Paul en Jules Despature een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. Omdat de verkoop achteruitgaat, besluit het drietal om iets nieuws te proberen: ze laten chloorvezels, die tot dan alleen voor industriële doeleinden werden gebruikt, breien tot warm ondergoed.

 

De verkoop in de winkels valt echter tegen en de broers besluiten dan maar om alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus komt uit in 1953 en betekent het begin van een succesverhaal. In 1957 openen de broers hun eerste eigen winkel in Parijs. Sindsdien kent iedereen (of toch bijna iedereen) het "Damarken".

 

Sinds de ontdekking van de verwarmende Thermolactyl-vezel heeft Damart zijn technologische knowhow voortdurend aangewend voor de ontwikkeling van innoverende gamma's textielweefsels. Zo kwam er ook nog kleding van verfrissende Océalis-vezels of van Climatyl-vezels met een klimatiserend effect.

 

...met intussen 140 winkels

Damart mag dan misschien nog altijd geen hip imago hebben, "het merk is in de loop der jaren wel meegeëvolueerd met zijn tijd", zegt modespecialiste Linda Van Waesberge. "Een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en het merk biedt niet alleen degelijk en warm ondergoed maar heeft intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie." De kleurrijke verjaardagscollectie bevat zelfs een... jeanshemd.

 

De catalogusverkoop (die intussen uiteraard een verlengstuk op het internet kreeg) mag voor Damart dan nog altijd zeer belangrijk zijn, de groep heeft intussen toch al een netwerk van liefst 140 winkels in de belangrijkste Europese landen uitgerold. In 2011 kwam moederbedrijf Damartex bovendien met een nieuw boetiekconcept: Happy D. by Damart, speciaal toegespitst op dames van 55 tot 65 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.