Damart wordt 60 jaar | RetailDetail

Damart wordt 60 jaar

Damart wordt 60 jaar

Het Franse kledinglabel Damart blaast dit jaar 60 kaarsjes uit. Nu richt het merk zich op "kleding met toegevoegde waarde", maar in 1953 begon alles eigenlijk in mineur...

Van stoffenbedrijf tot postorderverkoper...

In de vroege jaren 1950 runnen de broers, Joseph, Paul en Jules Despature een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. Omdat de verkoop achteruitgaat, besluit het drietal om iets nieuws te proberen: ze laten chloorvezels, die tot dan alleen voor industriële doeleinden werden gebruikt, breien tot warm ondergoed.

 

De verkoop in de winkels valt echter tegen en de broers besluiten dan maar om alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus komt uit in 1953 en betekent het begin van een succesverhaal. In 1957 openen de broers hun eerste eigen winkel in Parijs. Sindsdien kent iedereen (of toch bijna iedereen) het "Damarken".

 

Sinds de ontdekking van de verwarmende Thermolactyl-vezel heeft Damart zijn technologische knowhow voortdurend aangewend voor de ontwikkeling van innoverende gamma's textielweefsels. Zo kwam er ook nog kleding van verfrissende Océalis-vezels of van Climatyl-vezels met een klimatiserend effect.

 

...met intussen 140 winkels

Damart mag dan misschien nog altijd geen hip imago hebben, "het merk is in de loop der jaren wel meegeëvolueerd met zijn tijd", zegt modespecialiste Linda Van Waesberge. "Een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en het merk biedt niet alleen degelijk en warm ondergoed maar heeft intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie." De kleurrijke verjaardagscollectie bevat zelfs een... jeanshemd.

 

De catalogusverkoop (die intussen uiteraard een verlengstuk op het internet kreeg) mag voor Damart dan nog altijd zeer belangrijk zijn, de groep heeft intussen toch al een netwerk van liefst 140 winkels in de belangrijkste Europese landen uitgerold. In 2011 kwam moederbedrijf Damartex bovendien met een nieuw boetiekconcept: Happy D. by Damart, speciaal toegespitst op dames van 55 tot 65 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top