Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop | RetailDetail

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

De koppelverkoop raakt steeds meer ingeburgerd bij de kleding- en schoenenwinkels. Vandaag geeft al 19 procent van de winkeliers een financieel voordeel indien de klant meer dan één product afneemt, vorig jaar was dat nog maar 11 procent.

Toename koppelverkoop door slecht voorjaar

De koppelverkoop is sinds 2010 wettelijk volledig toegelaten, ook in de sperperiode voor de start van de solden. Het gaat om een prijsvoordeel dat de klant wordt aangeboden indien hij meerdere producten afneemt of de toevoeging van een derde product gratis bij de aankoop van twee betaalde producten. Dit wordt namelijk gezien als een hoeveelheidskorting en niet als een gewone korting, en enkel de aankondiging van die laatste is tijdens de sperperiode niet toegelaten.

 

Iets meer dan de helft van de ondervraagde 472 kleding- en schoenwinkels die koppelverkoop toestaan, zegt de korting te passen omdat ze door het slechte voorjaar nog met een massa voorraad zitten en het stimuleren van hogere aankoophoeveelheden voor de hand ligt. Voorts zegt 27% dit te doen omdat ook anderen dit doen. De resterende 20% zegt het te doen omdat de klanten naar dergelijke acties vragen.

 

De meeste winkels doen slechts een beperkte periode aan koppelverkoop, doorgaans vanaf dit weekend en volgende week en dat naar aanloop naar de zomersolden. De resultaten komen uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 472 kleding- en schoenenwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.