Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop | RetailDetail

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

De koppelverkoop raakt steeds meer ingeburgerd bij de kleding- en schoenenwinkels. Vandaag geeft al 19 procent van de winkeliers een financieel voordeel indien de klant meer dan één product afneemt, vorig jaar was dat nog maar 11 procent.

Toename koppelverkoop door slecht voorjaar

De koppelverkoop is sinds 2010 wettelijk volledig toegelaten, ook in de sperperiode voor de start van de solden. Het gaat om een prijsvoordeel dat de klant wordt aangeboden indien hij meerdere producten afneemt of de toevoeging van een derde product gratis bij de aankoop van twee betaalde producten. Dit wordt namelijk gezien als een hoeveelheidskorting en niet als een gewone korting, en enkel de aankondiging van die laatste is tijdens de sperperiode niet toegelaten.

 

Iets meer dan de helft van de ondervraagde 472 kleding- en schoenwinkels die koppelverkoop toestaan, zegt de korting te passen omdat ze door het slechte voorjaar nog met een massa voorraad zitten en het stimuleren van hogere aankoophoeveelheden voor de hand ligt. Voorts zegt 27% dit te doen omdat ook anderen dit doen. De resterende 20% zegt het te doen omdat de klanten naar dergelijke acties vragen.

 

De meeste winkels doen slechts een beperkte periode aan koppelverkoop, doorgaans vanaf dit weekend en volgende week en dat naar aanloop naar de zomersolden. De resultaten komen uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 472 kleding- en schoenenwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Back to top