Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

De koppelverkoop raakt steeds meer ingeburgerd bij de kleding- en schoenenwinkels. Vandaag geeft al 19 procent van de winkeliers een financieel voordeel indien de klant meer dan één product afneemt, vorig jaar was dat nog maar 11 procent.

Toename koppelverkoop door slecht voorjaar

De koppelverkoop is sinds 2010 wettelijk volledig toegelaten, ook in de sperperiode voor de start van de solden. Het gaat om een prijsvoordeel dat de klant wordt aangeboden indien hij meerdere producten afneemt of de toevoeging van een derde product gratis bij de aankoop van twee betaalde producten. Dit wordt namelijk gezien als een hoeveelheidskorting en niet als een gewone korting, en enkel de aankondiging van die laatste is tijdens de sperperiode niet toegelaten.

 

Iets meer dan de helft van de ondervraagde 472 kleding- en schoenwinkels die koppelverkoop toestaan, zegt de korting te passen omdat ze door het slechte voorjaar nog met een massa voorraad zitten en het stimuleren van hogere aankoophoeveelheden voor de hand ligt. Voorts zegt 27% dit te doen omdat ook anderen dit doen. De resterende 20% zegt het te doen omdat de klanten naar dergelijke acties vragen.

 

De meeste winkels doen slechts een beperkte periode aan koppelverkoop, doorgaans vanaf dit weekend en volgende week en dat naar aanloop naar de zomersolden. De resultaten komen uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 472 kleding- en schoenenwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top