Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop | RetailDetail

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

De koppelverkoop raakt steeds meer ingeburgerd bij de kleding- en schoenenwinkels. Vandaag geeft al 19 procent van de winkeliers een financieel voordeel indien de klant meer dan één product afneemt, vorig jaar was dat nog maar 11 procent.

Toename koppelverkoop door slecht voorjaar

De koppelverkoop is sinds 2010 wettelijk volledig toegelaten, ook in de sperperiode voor de start van de solden. Het gaat om een prijsvoordeel dat de klant wordt aangeboden indien hij meerdere producten afneemt of de toevoeging van een derde product gratis bij de aankoop van twee betaalde producten. Dit wordt namelijk gezien als een hoeveelheidskorting en niet als een gewone korting, en enkel de aankondiging van die laatste is tijdens de sperperiode niet toegelaten.

 

Iets meer dan de helft van de ondervraagde 472 kleding- en schoenwinkels die koppelverkoop toestaan, zegt de korting te passen omdat ze door het slechte voorjaar nog met een massa voorraad zitten en het stimuleren van hogere aankoophoeveelheden voor de hand ligt. Voorts zegt 27% dit te doen omdat ook anderen dit doen. De resterende 20% zegt het te doen omdat de klanten naar dergelijke acties vragen.

 

De meeste winkels doen slechts een beperkte periode aan koppelverkoop, doorgaans vanaf dit weekend en volgende week en dat naar aanloop naar de zomersolden. De resultaten komen uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 472 kleding- en schoenenwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.