Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

Een op de vijf kleding- en textielwinkels doen aan koppelverkoop

De koppelverkoop raakt steeds meer ingeburgerd bij de kleding- en schoenenwinkels. Vandaag geeft al 19 procent van de winkeliers een financieel voordeel indien de klant meer dan één product afneemt, vorig jaar was dat nog maar 11 procent.

Toename koppelverkoop door slecht voorjaar

De koppelverkoop is sinds 2010 wettelijk volledig toegelaten, ook in de sperperiode voor de start van de solden. Het gaat om een prijsvoordeel dat de klant wordt aangeboden indien hij meerdere producten afneemt of de toevoeging van een derde product gratis bij de aankoop van twee betaalde producten. Dit wordt namelijk gezien als een hoeveelheidskorting en niet als een gewone korting, en enkel de aankondiging van die laatste is tijdens de sperperiode niet toegelaten.

 

Iets meer dan de helft van de ondervraagde 472 kleding- en schoenwinkels die koppelverkoop toestaan, zegt de korting te passen omdat ze door het slechte voorjaar nog met een massa voorraad zitten en het stimuleren van hogere aankoophoeveelheden voor de hand ligt. Voorts zegt 27% dit te doen omdat ook anderen dit doen. De resterende 20% zegt het te doen omdat de klanten naar dergelijke acties vragen.

 

De meeste winkels doen slechts een beperkte periode aan koppelverkoop, doorgaans vanaf dit weekend en volgende week en dat naar aanloop naar de zomersolden. De resultaten komen uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 472 kleding- en schoenenwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top