Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

De Europese Commissie gaat de Belgische sperperiode voor de solden aanvechten bij het Europese Hof van Justitie. De sperperiode bepaalt dat handelaars drie weken voor de start van de solden geen prijsverlagingen mogen aankondigen, maar volgens de Commissie is dat tijdelijke verbod in strijd met een richtlijn uit 2005 inzake oneerlijke handelspraktijken die consumenten moet beschermen tegen misleidende en agressieve reclame.

 


Prejudiciële vraag bracht geen duidelijkheid

De Commissie stuurde België in maart van dit jaar al een aanmaning om de wetgeving in overeenstemming te brengen met de richtlijn, maar ons land gaf geen gehoor aan die oproep. Daarom trekt de Commissie nu naar het Hof in Luxemburg.


In juli van dit jaar boog dat Hof zich al eens over een prejudiciële vraag van de Rechtbank van Koophandel van Dendermonde over de sperperiode, in een zaak rond kledingketen ZEB. Het Hof stelde toen dat de nationale rechter moet uitmaken of de regel dient om de consument te beschermen. Is dat het geval, dan is de sperperiode strijdig met de Europese regels.


Beschermt ze daarentegen de handelaars tegen oneerlijke concurrentie (zoals Unizo en NSZ stellen), dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar de Dendermondse rechter heeft zich tot op vandaag nog niet uitgesproken.

Regering ziet zaak met vertrouwen tegemoet

De ontslagnemende federale regering is er rotsvast van overtuigd dat ze goede argumenten heeft om een sperperiode van drie weken te behouden. “Het klopt niet dat we geen gehoor hebben gegeven aan het advies van de Commissie, maar we hebben gewoon niet het antwoord gegeven dat ze wil horen. Wij zijn het niet eens met de interpretatie van de Commissie”, reageerde minister Sabine Laruelle (MR), bevoegd voor KMO’s.


Onder Europese druk had de regering vorig jaar al beslist om de sperperiode terug te brengen van zes tot drie weken en ze te beperken tot kledij, lederwaren en schoenen. “We zijn ervan overtuigd dat we de nodige juridische argumenten hebben om die drie weken te behouden en de regering zal die beslissing collegiaal verdedigen bij het Hof”, bevestigt ook minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld).


De overheid ziet alvast geen problemen voor de komende winterkoopjes, waarvan de sperperiode op 6 december start. En ook de sperperiode voor de zomersolden komt niet meteen in het gedrang, want eens de Commissie het dossier effectief inleidt bij het Hof, duurt het gemiddeld nog 12 maanden alvorens er een arrest komt.

Unizo spreekt van “roekeloze procedure”

“We zijn niet verrast, maar deze procedure is roekeloos. Het is niet aan de Europese Commissie om het Hof van Justitie politiek onder druk te zetten”, reageert ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten federatie Mode Unie.


“In een recente beschikking liet het Europees Hof immers al verstaan dat het de nationale - in dit geval dus Belgische - rechter toekomt om te oordelen of de sperperiode is ingegeven vanuit consumentenbescherming dan wel met het doel om de eerlijke concurrentie tussen handelaars te vrijwaren. Beschermt ze de consument niet, dan blijft ze geldig.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top