Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof | RetailDetail

Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

De Europese Commissie gaat de Belgische sperperiode voor de solden aanvechten bij het Europese Hof van Justitie. De sperperiode bepaalt dat handelaars drie weken voor de start van de solden geen prijsverlagingen mogen aankondigen, maar volgens de Commissie is dat tijdelijke verbod in strijd met een richtlijn uit 2005 inzake oneerlijke handelspraktijken die consumenten moet beschermen tegen misleidende en agressieve reclame.

 


Prejudiciële vraag bracht geen duidelijkheid

De Commissie stuurde België in maart van dit jaar al een aanmaning om de wetgeving in overeenstemming te brengen met de richtlijn, maar ons land gaf geen gehoor aan die oproep. Daarom trekt de Commissie nu naar het Hof in Luxemburg.


In juli van dit jaar boog dat Hof zich al eens over een prejudiciële vraag van de Rechtbank van Koophandel van Dendermonde over de sperperiode, in een zaak rond kledingketen ZEB. Het Hof stelde toen dat de nationale rechter moet uitmaken of de regel dient om de consument te beschermen. Is dat het geval, dan is de sperperiode strijdig met de Europese regels.


Beschermt ze daarentegen de handelaars tegen oneerlijke concurrentie (zoals Unizo en NSZ stellen), dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar de Dendermondse rechter heeft zich tot op vandaag nog niet uitgesproken.

Regering ziet zaak met vertrouwen tegemoet

De ontslagnemende federale regering is er rotsvast van overtuigd dat ze goede argumenten heeft om een sperperiode van drie weken te behouden. “Het klopt niet dat we geen gehoor hebben gegeven aan het advies van de Commissie, maar we hebben gewoon niet het antwoord gegeven dat ze wil horen. Wij zijn het niet eens met de interpretatie van de Commissie”, reageerde minister Sabine Laruelle (MR), bevoegd voor KMO’s.


Onder Europese druk had de regering vorig jaar al beslist om de sperperiode terug te brengen van zes tot drie weken en ze te beperken tot kledij, lederwaren en schoenen. “We zijn ervan overtuigd dat we de nodige juridische argumenten hebben om die drie weken te behouden en de regering zal die beslissing collegiaal verdedigen bij het Hof”, bevestigt ook minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld).


De overheid ziet alvast geen problemen voor de komende winterkoopjes, waarvan de sperperiode op 6 december start. En ook de sperperiode voor de zomersolden komt niet meteen in het gedrang, want eens de Commissie het dossier effectief inleidt bij het Hof, duurt het gemiddeld nog 12 maanden alvorens er een arrest komt.

Unizo spreekt van “roekeloze procedure”

“We zijn niet verrast, maar deze procedure is roekeloos. Het is niet aan de Europese Commissie om het Hof van Justitie politiek onder druk te zetten”, reageert ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten federatie Mode Unie.


“In een recente beschikking liet het Europees Hof immers al verstaan dat het de nationale - in dit geval dus Belgische - rechter toekomt om te oordelen of de sperperiode is ingegeven vanuit consumentenbescherming dan wel met het doel om de eerlijke concurrentie tussen handelaars te vrijwaren. Beschermt ze de consument niet, dan blijft ze geldig.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.