Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

Europese Commissie vecht Belgische sperperiode aan bij Europees Hof

De Europese Commissie gaat de Belgische sperperiode voor de solden aanvechten bij het Europese Hof van Justitie. De sperperiode bepaalt dat handelaars drie weken voor de start van de solden geen prijsverlagingen mogen aankondigen, maar volgens de Commissie is dat tijdelijke verbod in strijd met een richtlijn uit 2005 inzake oneerlijke handelspraktijken die consumenten moet beschermen tegen misleidende en agressieve reclame.

 


Prejudiciële vraag bracht geen duidelijkheid

De Commissie stuurde België in maart van dit jaar al een aanmaning om de wetgeving in overeenstemming te brengen met de richtlijn, maar ons land gaf geen gehoor aan die oproep. Daarom trekt de Commissie nu naar het Hof in Luxemburg.


In juli van dit jaar boog dat Hof zich al eens over een prejudiciële vraag van de Rechtbank van Koophandel van Dendermonde over de sperperiode, in een zaak rond kledingketen ZEB. Het Hof stelde toen dat de nationale rechter moet uitmaken of de regel dient om de consument te beschermen. Is dat het geval, dan is de sperperiode strijdig met de Europese regels.


Beschermt ze daarentegen de handelaars tegen oneerlijke concurrentie (zoals Unizo en NSZ stellen), dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar de Dendermondse rechter heeft zich tot op vandaag nog niet uitgesproken.

Regering ziet zaak met vertrouwen tegemoet

De ontslagnemende federale regering is er rotsvast van overtuigd dat ze goede argumenten heeft om een sperperiode van drie weken te behouden. “Het klopt niet dat we geen gehoor hebben gegeven aan het advies van de Commissie, maar we hebben gewoon niet het antwoord gegeven dat ze wil horen. Wij zijn het niet eens met de interpretatie van de Commissie”, reageerde minister Sabine Laruelle (MR), bevoegd voor KMO’s.


Onder Europese druk had de regering vorig jaar al beslist om de sperperiode terug te brengen van zes tot drie weken en ze te beperken tot kledij, lederwaren en schoenen. “We zijn ervan overtuigd dat we de nodige juridische argumenten hebben om die drie weken te behouden en de regering zal die beslissing collegiaal verdedigen bij het Hof”, bevestigt ook minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld).


De overheid ziet alvast geen problemen voor de komende winterkoopjes, waarvan de sperperiode op 6 december start. En ook de sperperiode voor de zomersolden komt niet meteen in het gedrang, want eens de Commissie het dossier effectief inleidt bij het Hof, duurt het gemiddeld nog 12 maanden alvorens er een arrest komt.

Unizo spreekt van “roekeloze procedure”

“We zijn niet verrast, maar deze procedure is roekeloos. Het is niet aan de Europese Commissie om het Hof van Justitie politiek onder druk te zetten”, reageert ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten federatie Mode Unie.


“In een recente beschikking liet het Europees Hof immers al verstaan dat het de nationale - in dit geval dus Belgische - rechter toekomt om te oordelen of de sperperiode is ingegeven vanuit consumentenbescherming dan wel met het doel om de eerlijke concurrentie tussen handelaars te vrijwaren. Beschermt ze de consument niet, dan blijft ze geldig.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top