Expansie legt Michael Kors geen windeieren

Expansie legt Michael Kors geen windeieren

Dankzij een sterke toename van het aantal winkelopeningen - liefst 67 erbij de voorbije 12 maanden - heeft het Amerikaanse modemerk Michael Kors zijn omzet met 67,5% opgedreven en zijn nettowinst zelfs verdubbeld. En dat is volgens de keten nog maar een begin...

Sterk vierde kwartaal, super 2013

"Ons boekjaar 2013 eindigde zeer positief met aanhoudende groei in het vierde kwartaal dankzij de de kracht van het merk, de innovatieve modeontwerpen en de jetset-winkelervaring waardoor de omzet en winst in alle categorieën en regio's groeiden," zegt topman John D. Idol. De kwartaalomzet klokte 57,1% hoger af op 597,1 miljoen dollar (ca. 460,7 miljoen euro). De vergelijkbare omzet nam met een knappe 36,7 procent toe.

Dankzij de opening van 67 nieuwe winkels het afgelopen boekjaar (de groep telt er nu meer dan 300) steeg de retailomzet met 58,8%. De groothandelsomzet steeg met 59,4% en de omzet uit licenties (brillen, horloges e.d.) met 15,7%.

 

In zijn belangrijkste markt, Noord-Amerika, ging de omzet er 52% op vooruit tot 517 miljoen dollar (398,8 miljoen euro). In Europa, waar Michael Kors intussen 44 winkels heeft, verdubbelde de omzet dan weer: +97% tot 73 miljoen dollar (56,3 miljoen euro). Een gelijkaardige omzetstijging (+96%) boekte de groep in Japan, waar het merk al 22 vestigingen heeft en een omzet draait van rond de 7 miljoen dollar (5,4 miljoen euro).

 

En dus sloot Michael Kors zijn volledige boekjaar 2013 af met een nettowinst van 397,6 miljoen dollar (306,7 miljoen euro) - twee keer meer dan vorig boekjaar - en met een jaaromzet van 2,18 miljard dollar (1,68 miljard euro), een stijging met 67,5%. "Het fiscaal jaar 2013 was eens te meer een superjaar voor Michael Kors. Onze jetset-luxeaccessoires en onze ready-to-wearcollectie slaan aan bij consumenten wereldwijd", zegt John D. Idol. Bij die fans horen overigens ook bekende figuren als Gwyneth Paltrow en Alicia Keys.

 

Bijna 300 winkels erbij tegen 2014

Ook in zijn lopende boekjaar (boekjaar 2014) zet Michael Kors fors in op nieuwe winkelopeningen: in Europa komen er 40 boetieks bij, in Noord-Amerika een 50-tal. Maar dé grote sprong voorwaarts wil de groep realiseren in het Verre Oosten: in China, Korea, Singapore, Maleisië, Japan, Indonesië en de Filipijnen wil het concern zo'n 200 winkels openen, veelal in samenwerking met lokale partners.

 

Welke investering hiermee gemoeid is, werd niet verteld. Wel waarschuwt Idol de beleggers dat de groep van plan is al zijn toekomstige inkomsten te investeren in de operationele kant en in de expansie van de business: "We zullen in de nabije toekomst dan ook geen cash dividenden uitbetalen".

 

"We verwachten dat fiscaal 2014 opnieuw een topjaar wordt voor Michael Kors en blijven onze groeistrategie uitrollen", zegt de topman. Het bedrijf formuleert voor het lopende boekjaar een omzetprognose van 2,65 à 2,75 miljard dollar (2,04 tot 2,12 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top