Expansie legt Michael Kors geen windeieren

Expansie legt Michael Kors geen windeieren

Dankzij een sterke toename van het aantal winkelopeningen - liefst 67 erbij de voorbije 12 maanden - heeft het Amerikaanse modemerk Michael Kors zijn omzet met 67,5% opgedreven en zijn nettowinst zelfs verdubbeld. En dat is volgens de keten nog maar een begin...

Sterk vierde kwartaal, super 2013

"Ons boekjaar 2013 eindigde zeer positief met aanhoudende groei in het vierde kwartaal dankzij de de kracht van het merk, de innovatieve modeontwerpen en de jetset-winkelervaring waardoor de omzet en winst in alle categorieën en regio's groeiden," zegt topman John D. Idol. De kwartaalomzet klokte 57,1% hoger af op 597,1 miljoen dollar (ca. 460,7 miljoen euro). De vergelijkbare omzet nam met een knappe 36,7 procent toe.

Dankzij de opening van 67 nieuwe winkels het afgelopen boekjaar (de groep telt er nu meer dan 300) steeg de retailomzet met 58,8%. De groothandelsomzet steeg met 59,4% en de omzet uit licenties (brillen, horloges e.d.) met 15,7%.

 

In zijn belangrijkste markt, Noord-Amerika, ging de omzet er 52% op vooruit tot 517 miljoen dollar (398,8 miljoen euro). In Europa, waar Michael Kors intussen 44 winkels heeft, verdubbelde de omzet dan weer: +97% tot 73 miljoen dollar (56,3 miljoen euro). Een gelijkaardige omzetstijging (+96%) boekte de groep in Japan, waar het merk al 22 vestigingen heeft en een omzet draait van rond de 7 miljoen dollar (5,4 miljoen euro).

 

En dus sloot Michael Kors zijn volledige boekjaar 2013 af met een nettowinst van 397,6 miljoen dollar (306,7 miljoen euro) - twee keer meer dan vorig boekjaar - en met een jaaromzet van 2,18 miljard dollar (1,68 miljard euro), een stijging met 67,5%. "Het fiscaal jaar 2013 was eens te meer een superjaar voor Michael Kors. Onze jetset-luxeaccessoires en onze ready-to-wearcollectie slaan aan bij consumenten wereldwijd", zegt John D. Idol. Bij die fans horen overigens ook bekende figuren als Gwyneth Paltrow en Alicia Keys.

 

Bijna 300 winkels erbij tegen 2014

Ook in zijn lopende boekjaar (boekjaar 2014) zet Michael Kors fors in op nieuwe winkelopeningen: in Europa komen er 40 boetieks bij, in Noord-Amerika een 50-tal. Maar dé grote sprong voorwaarts wil de groep realiseren in het Verre Oosten: in China, Korea, Singapore, Maleisië, Japan, Indonesië en de Filipijnen wil het concern zo'n 200 winkels openen, veelal in samenwerking met lokale partners.

 

Welke investering hiermee gemoeid is, werd niet verteld. Wel waarschuwt Idol de beleggers dat de groep van plan is al zijn toekomstige inkomsten te investeren in de operationele kant en in de expansie van de business: "We zullen in de nabije toekomst dan ook geen cash dividenden uitbetalen".

 

"We verwachten dat fiscaal 2014 opnieuw een topjaar wordt voor Michael Kors en blijven onze groeistrategie uitrollen", zegt de topman. Het bedrijf formuleert voor het lopende boekjaar een omzetprognose van 2,65 à 2,75 miljard dollar (2,04 tot 2,12 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top