FNG versterkt positie in Nederland dankzij overname Expresso

FNG versterkt positie in Nederland dankzij overname Expresso

De Belgische modegroep FNG neemt het Nederlandse damesmerk Expresso over. Zo versterkt het concern boven onder andere Fred & Ginger en Claudia Sträter zijn positie in Nederland en Duitsland.

"Complementair met Claudia Sträter"

Het Amsterdamse Expresso is inmiddels dertig jaar oud en wordt verdeeld in meer dan 800 winkels in de Benelux en Duitsland. Het merk mikt op het hogere middensegment en is daarmee, volgens FNG Group, complementair met Claudia Sträters focus iets hogerop de markt.

 

Ook organisatorisch zijn beide Nederlandse merken complementair: waar Claudia Sträter een eigen retailnetwerk heeft, is de grote sterkte van Expresso een uitgebreid groothandelsnetwerk. Expresso zelf heeft 24 eigen winkels en 19 verkoopplaatsen in grotere winkels.

 

Door de overname groeit FNG tot een modegroep met een omzet van meer dan 125 miljoen euro (waarvan een kwart op het conto van Expresso) en 800 werknemers. Volgend jaar bestaat de groep tien jaar, een jubileum dat alvast in stijl gevierd kan worden.

 

Volgende stap: Expresso-flagshipstore in België?

“We hebben altijd gezegd dat we onze multimerkenaanpak die we in België hadden ook in Nederland zouden uitrollen. Met de overname van Expresso krijgen we daar nu een extra mogelijkheid bij”, zegt managing director Dieter Penninckx.

 

FNG is vooral bezig met een sterke merkenbouw. Met Expresso zit u in het hogere middensegment. Komt u daarmee niet in het vaarwater van CKS?

Dieter Penninckx: "Neen. Expresso zit iets hoger in de markt dan CKS. Bovendien zijn er bij het aflijnen van een doelgroep ook meer dimensies dan louter leeftijd en prijs. Expresso is iets meer de Nederlandse stijl en iets meer stedelijk gericht. Ik heb geen schrik voor kannibalisme. "

 

Vorig jaar heeft u Claudia Sträter gekocht. Intussen bent u al gestart met enkele winkels van dat merk in België. Mogen we nu ook verwachten dat er fysieke winkels voor Expresso in België komen?

Dieter Penninckx: "Dat zit er zeker in. Een flagshipstore heb je nodig om je merk te ondersteunen. Een eigen winkel voor Expresso kan dus vrij snel volgen, maar we zullen het wellicht iets rustiger aanpakken dan met Claudia Sträter. Hiervan willen we snel naar vijf winkels. Claudia Sträter had vroeger trouwens al winkels in België."

 

Mogen we ook een flagshipstore in Duitsland verwachten?

Dieter Penninckx: "Daarvoor hebben we geen concrete plannen, maar andere dingen zullen er wel gebeuren. Zo willen we gebruik maken van de sterke positie van Expresso in de Duitse groothandel om daar ook onze andere merken toegang toe te geven."

 

Zit FNG intussen met zes concepten niet stilaan tegen zijn limieten aan op de Belgische en Nederlandse markt? Zal de toekomstige groei dan niet eerder moeten worden gezocht in een bijkomende markt?

Dieter Penninckx: "Vanuit België wordt in dat geval vaak eerst naar Frankrijk gekeken. Met CKS zijn we daar trouwens al vrij goed bezig. Vanuit Nederland is Duitsland een natuurlijke exportmarkt: Expresso heeft daar al een goede verdeling. Het lijkt me logisch dat we daarop eerst zullen focussen, al zijn we daar verder nog niet concreet mee bezig. We willen eerst zorgen dat onze focus in de Benelux goed zit."

 

Zijn er bij de overname van Expresso gevolgen voor het personeel? In de backoffice wil u toch synergievoordelen realiseren?

Dieter Penninckx: "We krijgen er nu zowat 280 mensen bij. Ik denk niet dat die mensen moeten vrezen voor hun job. We hebben immers steeds gezegd dat we willen groeien. Niet alleen in omzet, maar ook in mensen.

 

Wel zullen we op termijn in Nederland naar één hoofdkantoor gaan. Nu hebben we een hoofdkantoor voor Claudia Sträter én een voor Expresso. Maar we weten uit ervaring dat werknemers in Nederland flexibel zijn wat werkplek betreft."

 

 

(interview: Johan Van Geyte)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top