RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FNG versterkt positie in Nederland dankzij overname Expresso

icon
Mode24 juli, 2013

“Complementair met Claudia Sträter”

Het Amsterdamse Expresso is inmiddels dertig jaar oud en wordt verdeeld in meer dan 800 winkels in de Benelux en Duitsland. Het merk mikt op het hogere middensegment en is daarmee, volgens FNG Group, complementair met Claudia Sträters focus iets hogerop de markt.

 

Ook organisatorisch zijn beide Nederlandse merken complementair: waar Claudia Sträter een eigen retailnetwerk heeft, is de grote sterkte van Expresso een uitgebreid groothandelsnetwerk. Expresso zelf heeft 24 eigen winkels en 19 verkoopplaatsen in grotere winkels.

 

Door de overname groeit FNG tot een modegroep met een omzet van meer dan 125 miljoen euro (waarvan een kwart op het conto van Expresso) en 800 werknemers. Volgend jaar bestaat de groep tien jaar, een jubileum dat alvast in stijl gevierd kan worden.

 

Volgende stap: Expresso-flagshipstore in België?

“We hebben altijd gezegd dat we onze multimerkenaanpak die we in België hadden ook in Nederland zouden uitrollen. Met de overname van Expresso krijgen we daar nu een extra mogelijkheid bij”, zegt managing director Dieter Penninckx.

 

FNG is vooral bezig met een sterke merkenbouw. Met Expresso zit u in het hogere middensegment. Komt u daarmee niet in het vaarwater van CKS?

Dieter Penninckx: “Neen. Expresso zit iets hoger in de markt dan CKS. Bovendien zijn er bij het aflijnen van een doelgroep ook meer dimensies dan louter leeftijd en prijs. Expresso is iets meer de Nederlandse stijl en iets meer stedelijk gericht. Ik heb geen schrik voor kannibalisme. “

 

Vorig jaar heeft u Claudia Sträter gekocht. Intussen bent u al gestart met enkele winkels van dat merk in België. Mogen we nu ook verwachten dat er fysieke winkels voor Expresso in België komen?

Dieter Penninckx: “Dat zit er zeker in. Een flagshipstore heb je nodig om je merk te ondersteunen. Een eigen winkel voor Expresso kan dus vrij snel volgen, maar we zullen het wellicht iets rustiger aanpakken dan met Claudia Sträter. Hiervan willen we snel naar vijf winkels. Claudia Sträter had vroeger trouwens al winkels in België.”

 

Mogen we ook een flagshipstore in Duitsland verwachten?

Dieter Penninckx: “Daarvoor hebben we geen concrete plannen, maar andere dingen zullen er wel gebeuren. Zo willen we gebruik maken van de sterke positie van Expresso in de Duitse groothandel om daar ook onze andere merken toegang toe te geven.”

 

Zit FNG intussen met zes concepten niet stilaan tegen zijn limieten aan op de Belgische en Nederlandse markt? Zal de toekomstige groei dan niet eerder moeten worden gezocht in een bijkomende markt?

Dieter Penninckx: “Vanuit België wordt in dat geval vaak eerst naar Frankrijk gekeken. Met CKS zijn we daar trouwens al vrij goed bezig. Vanuit Nederland is Duitsland een natuurlijke exportmarkt: Expresso heeft daar al een goede verdeling. Het lijkt me logisch dat we daarop eerst zullen focussen, al zijn we daar verder nog niet concreet mee bezig. We willen eerst zorgen dat onze focus in de Benelux goed zit.”

 

Zijn er bij de overname van Expresso gevolgen voor het personeel? In de backoffice wil u toch synergievoordelen realiseren?

Dieter Penninckx: “We krijgen er nu zowat 280 mensen bij. Ik denk niet dat die mensen moeten vrezen voor hun job. We hebben immers steeds gezegd dat we willen groeien. Niet alleen in omzet, maar ook in mensen.

 

Wel zullen we op termijn in Nederland naar één hoofdkantoor gaan. Nu hebben we een hoofdkantoor voor Claudia Sträter én een voor Expresso. Maar we weten uit ervaring dat werknemers in Nederland flexibel zijn wat werkplek betreft.”

 

 

(interview: Johan Van Geyte)

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN