H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) trapt op zijn adem. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het bedrijf zopas heeft bekendgemaakt. Inclusief btw boekte H&M in zijn tweede kwartaal weliswaar 5% meer omzet, op vergelijkbare basis gingen de verkopen met 4% achteruit.

H&M lijdt onder sterke Zweedse kroon

In zijn volledige tweede kwartaal, dat van 1 maart tot eind mei liep, heeft H&M een omzet van 36,9 miljard Zweedse kroon gerealiseerd, of omgerekend zo'n 4,2 miljard euro. Zonder btw kwam dat neer op 31,6 miljard Zweedse kroon, ofte 3,6 miljard euro.

 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een omzetstijging (inclusief btw) van 5%, maar een daling op vergelijkbare basis met 4%.

 

Hennes & Mauritz wijt de tegenvallende resultaten echter voor een groot deel aan ongunstige wisselkoerseffecten, aangezien de Zweedse kroon in het afgelopen kwartaal steeds sterker werd ten opzichte van de munteenheden van de "meeste andere verkoopmarkten", waarmee de moderetailer vooral op de zwakkere euro doelt.

 

"Ter illustratie: het omzetcijfer van 36,9 miljard Zweedse kroon zou ongeveer 1,8 miljard Zweedse kroon (207,45 miljoen euro) hoger hebben gelegen aan dezelfde wisselkoersen als in het tweede kwartaal van 2012", verdedigt de keten zijn punt.


Expansie als uitweg

Naar het einde van het kwartaal toe, was er al enige beterschap in zicht, zij het nog bescheiden: in mei 2013 steeg de totale omzet van H&M Group inclusief btw in lokale deviezen met 9% tegenover dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop op vergelijkbare basis was vlak.

 

De modeketen telde eind mei alles samen 2.908 winkels; een jaar eerder waren er dat maar 2.575. Na de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal hadden de Zweden al laten weten sneller meer winkels te willen openen om het tij te keren. De huidige resultaten onderstrepen die noodzaak meer dan ooit.

 

Ook rivaal Inditex maakte deze week tegenvallende resultaten bekend, wat meer en meer de vraag doet rijzen of het einde van de glorietijd van de grote fast-fashionketens niet stilaan in zicht is. Het is trouwens eveneens veelzeggend dat online moderetailer Asos tot nu toe als zowat enige weet te ontsnappen aan de crisis in de modebranche , met een omzetgroei van liefst 45% in het voorbije kwartaal.

 

 

- Karin Bosteels & Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Lichte omzetgroei voor Marie Jo & Co

11/01/2018

De Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde heeft in 2017 een lichte omzetgroei geboekt tot 208,7 miljoen euro. De retailtak scoorde daarbij een stuk beter deed dan de groothandelsactiviteiten.

Back to top