H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal | RetailDetail

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) trapt op zijn adem. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het bedrijf zopas heeft bekendgemaakt. Inclusief btw boekte H&M in zijn tweede kwartaal weliswaar 5% meer omzet, op vergelijkbare basis gingen de verkopen met 4% achteruit.

H&M lijdt onder sterke Zweedse kroon

In zijn volledige tweede kwartaal, dat van 1 maart tot eind mei liep, heeft H&M een omzet van 36,9 miljard Zweedse kroon gerealiseerd, of omgerekend zo'n 4,2 miljard euro. Zonder btw kwam dat neer op 31,6 miljard Zweedse kroon, ofte 3,6 miljard euro.

 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een omzetstijging (inclusief btw) van 5%, maar een daling op vergelijkbare basis met 4%.

 

Hennes & Mauritz wijt de tegenvallende resultaten echter voor een groot deel aan ongunstige wisselkoerseffecten, aangezien de Zweedse kroon in het afgelopen kwartaal steeds sterker werd ten opzichte van de munteenheden van de "meeste andere verkoopmarkten", waarmee de moderetailer vooral op de zwakkere euro doelt.

 

"Ter illustratie: het omzetcijfer van 36,9 miljard Zweedse kroon zou ongeveer 1,8 miljard Zweedse kroon (207,45 miljoen euro) hoger hebben gelegen aan dezelfde wisselkoersen als in het tweede kwartaal van 2012", verdedigt de keten zijn punt.


Expansie als uitweg

Naar het einde van het kwartaal toe, was er al enige beterschap in zicht, zij het nog bescheiden: in mei 2013 steeg de totale omzet van H&M Group inclusief btw in lokale deviezen met 9% tegenover dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop op vergelijkbare basis was vlak.

 

De modeketen telde eind mei alles samen 2.908 winkels; een jaar eerder waren er dat maar 2.575. Na de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal hadden de Zweden al laten weten sneller meer winkels te willen openen om het tij te keren. De huidige resultaten onderstrepen die noodzaak meer dan ooit.

 

Ook rivaal Inditex maakte deze week tegenvallende resultaten bekend, wat meer en meer de vraag doet rijzen of het einde van de glorietijd van de grote fast-fashionketens niet stilaan in zicht is. Het is trouwens eveneens veelzeggend dat online moderetailer Asos tot nu toe als zowat enige weet te ontsnappen aan de crisis in de modebranche , met een omzetgroei van liefst 45% in het voorbije kwartaal.

 

 

- Karin Bosteels & Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.