H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) trapt op zijn adem. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het bedrijf zopas heeft bekendgemaakt. Inclusief btw boekte H&M in zijn tweede kwartaal weliswaar 5% meer omzet, op vergelijkbare basis gingen de verkopen met 4% achteruit.

H&M lijdt onder sterke Zweedse kroon

In zijn volledige tweede kwartaal, dat van 1 maart tot eind mei liep, heeft H&M een omzet van 36,9 miljard Zweedse kroon gerealiseerd, of omgerekend zo'n 4,2 miljard euro. Zonder btw kwam dat neer op 31,6 miljard Zweedse kroon, ofte 3,6 miljard euro.

 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een omzetstijging (inclusief btw) van 5%, maar een daling op vergelijkbare basis met 4%.

 

Hennes & Mauritz wijt de tegenvallende resultaten echter voor een groot deel aan ongunstige wisselkoerseffecten, aangezien de Zweedse kroon in het afgelopen kwartaal steeds sterker werd ten opzichte van de munteenheden van de "meeste andere verkoopmarkten", waarmee de moderetailer vooral op de zwakkere euro doelt.

 

"Ter illustratie: het omzetcijfer van 36,9 miljard Zweedse kroon zou ongeveer 1,8 miljard Zweedse kroon (207,45 miljoen euro) hoger hebben gelegen aan dezelfde wisselkoersen als in het tweede kwartaal van 2012", verdedigt de keten zijn punt.


Expansie als uitweg

Naar het einde van het kwartaal toe, was er al enige beterschap in zicht, zij het nog bescheiden: in mei 2013 steeg de totale omzet van H&M Group inclusief btw in lokale deviezen met 9% tegenover dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop op vergelijkbare basis was vlak.

 

De modeketen telde eind mei alles samen 2.908 winkels; een jaar eerder waren er dat maar 2.575. Na de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal hadden de Zweden al laten weten sneller meer winkels te willen openen om het tij te keren. De huidige resultaten onderstrepen die noodzaak meer dan ooit.

 

Ook rivaal Inditex maakte deze week tegenvallende resultaten bekend, wat meer en meer de vraag doet rijzen of het einde van de glorietijd van de grote fast-fashionketens niet stilaan in zicht is. Het is trouwens eveneens veelzeggend dat online moderetailer Asos tot nu toe als zowat enige weet te ontsnappen aan de crisis in de modebranche , met een omzetgroei van liefst 45% in het voorbije kwartaal.

 

 

- Karin Bosteels & Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top