Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark | RetailDetail

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Het Spaanse modeconcern Inditex zou het snel groeiende Primark de pas willen afsnijden door zijn lowcostketen Lefties te herlanceren. Lefties telt nu een honderdtal vestigingen in Spanje en Portugal.

Pakt Inditex uit met nieuwe keten? 

In de Spaanse modesector gaan er hardnekkige geruchten dat Inditex zijn goedkopere keten Lefties wil vernieuwen om een antwoord te bieden op het toenemende succes van de Ierse prijsvechter Primark. Die telt in Spanje intussen al 35 winkels en ontpopte zich de voorbije jaren tot lieveling van de vastgoedpromotoren en de winkelcentra.

 

Diezelfde bronnen sluiten zelfs niet uit dat Inditex op de proppen komt met een nieuwe naam (net zoals H&M onlangs deed met COS, maar dan in het lagere segment). Ze wijzen erop dat het Spaanse modeconcern in maart 2011 de merknaam Anxeri gedeponeerd heeft. Er werd toen gespeculeerd dat Inditex een schoenen- en accessoireketen zou opstarten. 

 

Inditex bevestigt noch ontkent het nieuws, dat naar buiten werd gebracht door het Spaanse magazine Expansión. Bronnen binnen het bedrijf willen enkel kwijt dat de groep inderdaad nadenkt over een "vernieuwing van het winkelimago" van Lefties, al voegen ze er meteen aan toe dat zo'n denkoefening "zeer gebruikelijk" is en dat er zeker geen totaal "nieuwe lowcostketen" op de ontwerptafel ligt.

 

Van outlet tot lowcost

Lefties werd in 1993 opgericht als outlet voor onverkochte Zara-spullen van eerdere seizoenen en ging geleidelijk aan op eigen benen staan. Inmiddels heeft de keten een eigen collectie dames-, heren- en kindermode, waarmee Lefties zich qua prijs duidelijk onder Zara profileert.

 

Gezien de aanhoudende crisis en het toenemende succes van modieuze discountketens, valt een verdere expansie - ook geografisch - van de Lefties-formule wellicht niet uit te sluiten. Het wordt dus afwachten wat de "denkoefening" bij de retailreus gaat opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.