Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Het Spaanse modeconcern Inditex zou het snel groeiende Primark de pas willen afsnijden door zijn lowcostketen Lefties te herlanceren. Lefties telt nu een honderdtal vestigingen in Spanje en Portugal.

Pakt Inditex uit met nieuwe keten? 

In de Spaanse modesector gaan er hardnekkige geruchten dat Inditex zijn goedkopere keten Lefties wil vernieuwen om een antwoord te bieden op het toenemende succes van de Ierse prijsvechter Primark. Die telt in Spanje intussen al 35 winkels en ontpopte zich de voorbije jaren tot lieveling van de vastgoedpromotoren en de winkelcentra.

 

Diezelfde bronnen sluiten zelfs niet uit dat Inditex op de proppen komt met een nieuwe naam (net zoals H&M onlangs deed met COS, maar dan in het lagere segment). Ze wijzen erop dat het Spaanse modeconcern in maart 2011 de merknaam Anxeri gedeponeerd heeft. Er werd toen gespeculeerd dat Inditex een schoenen- en accessoireketen zou opstarten. 

 

Inditex bevestigt noch ontkent het nieuws, dat naar buiten werd gebracht door het Spaanse magazine Expansión. Bronnen binnen het bedrijf willen enkel kwijt dat de groep inderdaad nadenkt over een "vernieuwing van het winkelimago" van Lefties, al voegen ze er meteen aan toe dat zo'n denkoefening "zeer gebruikelijk" is en dat er zeker geen totaal "nieuwe lowcostketen" op de ontwerptafel ligt.

 

Van outlet tot lowcost

Lefties werd in 1993 opgericht als outlet voor onverkochte Zara-spullen van eerdere seizoenen en ging geleidelijk aan op eigen benen staan. Inmiddels heeft de keten een eigen collectie dames-, heren- en kindermode, waarmee Lefties zich qua prijs duidelijk onder Zara profileert.

 

Gezien de aanhoudende crisis en het toenemende succes van modieuze discountketens, valt een verdere expansie - ook geografisch - van de Lefties-formule wellicht niet uit te sluiten. Het wordt dus afwachten wat de "denkoefening" bij de retailreus gaat opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top