Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark | RetailDetail

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Het Spaanse modeconcern Inditex zou het snel groeiende Primark de pas willen afsnijden door zijn lowcostketen Lefties te herlanceren. Lefties telt nu een honderdtal vestigingen in Spanje en Portugal.

Pakt Inditex uit met nieuwe keten? 

In de Spaanse modesector gaan er hardnekkige geruchten dat Inditex zijn goedkopere keten Lefties wil vernieuwen om een antwoord te bieden op het toenemende succes van de Ierse prijsvechter Primark. Die telt in Spanje intussen al 35 winkels en ontpopte zich de voorbije jaren tot lieveling van de vastgoedpromotoren en de winkelcentra.

 

Diezelfde bronnen sluiten zelfs niet uit dat Inditex op de proppen komt met een nieuwe naam (net zoals H&M onlangs deed met COS, maar dan in het lagere segment). Ze wijzen erop dat het Spaanse modeconcern in maart 2011 de merknaam Anxeri gedeponeerd heeft. Er werd toen gespeculeerd dat Inditex een schoenen- en accessoireketen zou opstarten. 

 

Inditex bevestigt noch ontkent het nieuws, dat naar buiten werd gebracht door het Spaanse magazine Expansión. Bronnen binnen het bedrijf willen enkel kwijt dat de groep inderdaad nadenkt over een "vernieuwing van het winkelimago" van Lefties, al voegen ze er meteen aan toe dat zo'n denkoefening "zeer gebruikelijk" is en dat er zeker geen totaal "nieuwe lowcostketen" op de ontwerptafel ligt.

 

Van outlet tot lowcost

Lefties werd in 1993 opgericht als outlet voor onverkochte Zara-spullen van eerdere seizoenen en ging geleidelijk aan op eigen benen staan. Inmiddels heeft de keten een eigen collectie dames-, heren- en kindermode, waarmee Lefties zich qua prijs duidelijk onder Zara profileert.

 

Gezien de aanhoudende crisis en het toenemende succes van modieuze discountketens, valt een verdere expansie - ook geografisch - van de Lefties-formule wellicht niet uit te sluiten. Het wordt dus afwachten wat de "denkoefening" bij de retailreus gaat opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top