Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Inditex gaat met Lefties concurrentie aan met Primark

Het Spaanse modeconcern Inditex zou het snel groeiende Primark de pas willen afsnijden door zijn lowcostketen Lefties te herlanceren. Lefties telt nu een honderdtal vestigingen in Spanje en Portugal.

Pakt Inditex uit met nieuwe keten? 

In de Spaanse modesector gaan er hardnekkige geruchten dat Inditex zijn goedkopere keten Lefties wil vernieuwen om een antwoord te bieden op het toenemende succes van de Ierse prijsvechter Primark. Die telt in Spanje intussen al 35 winkels en ontpopte zich de voorbije jaren tot lieveling van de vastgoedpromotoren en de winkelcentra.

 

Diezelfde bronnen sluiten zelfs niet uit dat Inditex op de proppen komt met een nieuwe naam (net zoals H&M onlangs deed met COS, maar dan in het lagere segment). Ze wijzen erop dat het Spaanse modeconcern in maart 2011 de merknaam Anxeri gedeponeerd heeft. Er werd toen gespeculeerd dat Inditex een schoenen- en accessoireketen zou opstarten. 

 

Inditex bevestigt noch ontkent het nieuws, dat naar buiten werd gebracht door het Spaanse magazine Expansión. Bronnen binnen het bedrijf willen enkel kwijt dat de groep inderdaad nadenkt over een "vernieuwing van het winkelimago" van Lefties, al voegen ze er meteen aan toe dat zo'n denkoefening "zeer gebruikelijk" is en dat er zeker geen totaal "nieuwe lowcostketen" op de ontwerptafel ligt.

 

Van outlet tot lowcost

Lefties werd in 1993 opgericht als outlet voor onverkochte Zara-spullen van eerdere seizoenen en ging geleidelijk aan op eigen benen staan. Inmiddels heeft de keten een eigen collectie dames-, heren- en kindermode, waarmee Lefties zich qua prijs duidelijk onder Zara profileert.

 

Gezien de aanhoudende crisis en het toenemende succes van modieuze discountketens, valt een verdere expansie - ook geografisch - van de Lefties-formule wellicht niet uit te sluiten. Het wordt dus afwachten wat de "denkoefening" bij de retailreus gaat opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Resultaten Puma in stijgende lijn

24/10/2017

Het Duitse sportmerk Puma heeft in het derde kwartaal opnieuw sterke prestaties weten neer te zetten. De omzet steeg met 13% en over de eerste negen maanden van het jaar heen was er zelfs een omzetstijging van 16%.

United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Back to top