Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex is een weldaad voor de economie, vooral dan voor de Spaanse, die zich momenteel in een moeilijk parket bevindt. Alleen al vorig jaar zorgde het concern voor 10.800 nieuwe jobs, het gros daarvan in het thuisland. Dat heeft voorzitter Pablo Isla gesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf achter onder meer Zara en Massimo Dutti.

Expansie ondanks crisis

Ondanks de zware economische crisis in Spanje is het bedrijf de jongste jaren blijven expanderen. Sinds 2007 is de omzet met 69% gestegen. Die ging van 9,4 miljard euro toen naar 15,9 miljard vorig jaar. De voorbije jaren heeft de keten de steven onder meer gewend naar de opkomende markten van Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Toch blijft het Oude Continent goed voor 66% van het globale verkoopcijfer.


Inditex zorgde zodoende vorig jaar ook voor een directe investering van zowat 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan ging naar nieuwe logistieke platformen in Spanje. Bovendien werd daar ook het hoofdkantoor uitgebreid, iets wat voor heel wat bijkomende jobs zorgt.


Bovenop komen nog de banen die Inditex creëert bij leveranciers, klopt de modegigant zich op de borst. Het concern plaatste vorig jaar voor meer dan 3,4 miljard euro aan bestellingen bij meer dan 6.600 Spaanse ondernemers.


Inditex beklemtoont eigen duurzaamheid

Maar ook op andere vlakken wil Inditex zijn duurzaam karakter onderlijnen. Het bedrijf heeft meer dan 3.500 controles naar de productieomstandigheden uitgevoerd bij leveranciers. Meer dan 91% van de productie wordt naar eigen zeggen afgenomen bij leveranciers die de hoogste rating halen.


En op milieuvlak wil Inditex dat al zijn winkels tegen 2020 meer eco-efficiënt moeten werken. Dit houdt het terugdringen van de waterconsumptie met 50% en het verminderen van het elektriciteitsverbruik met 30% in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Lichte omzetgroei voor Marie Jo & Co

11/01/2018

De Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde heeft in 2017 een lichte omzetgroei geboekt tot 208,7 miljoen euro. De retailtak scoorde daarbij een stuk beter deed dan de groothandelsactiviteiten.

Back to top