Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex is een weldaad voor de economie, vooral dan voor de Spaanse, die zich momenteel in een moeilijk parket bevindt. Alleen al vorig jaar zorgde het concern voor 10.800 nieuwe jobs, het gros daarvan in het thuisland. Dat heeft voorzitter Pablo Isla gesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf achter onder meer Zara en Massimo Dutti.

Expansie ondanks crisis

Ondanks de zware economische crisis in Spanje is het bedrijf de jongste jaren blijven expanderen. Sinds 2007 is de omzet met 69% gestegen. Die ging van 9,4 miljard euro toen naar 15,9 miljard vorig jaar. De voorbije jaren heeft de keten de steven onder meer gewend naar de opkomende markten van Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Toch blijft het Oude Continent goed voor 66% van het globale verkoopcijfer.


Inditex zorgde zodoende vorig jaar ook voor een directe investering van zowat 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan ging naar nieuwe logistieke platformen in Spanje. Bovendien werd daar ook het hoofdkantoor uitgebreid, iets wat voor heel wat bijkomende jobs zorgt.


Bovenop komen nog de banen die Inditex creëert bij leveranciers, klopt de modegigant zich op de borst. Het concern plaatste vorig jaar voor meer dan 3,4 miljard euro aan bestellingen bij meer dan 6.600 Spaanse ondernemers.


Inditex beklemtoont eigen duurzaamheid

Maar ook op andere vlakken wil Inditex zijn duurzaam karakter onderlijnen. Het bedrijf heeft meer dan 3.500 controles naar de productieomstandigheden uitgevoerd bij leveranciers. Meer dan 91% van de productie wordt naar eigen zeggen afgenomen bij leveranciers die de hoogste rating halen.


En op milieuvlak wil Inditex dat al zijn winkels tegen 2020 meer eco-efficiënt moeten werken. Dit houdt het terugdringen van de waterconsumptie met 50% en het verminderen van het elektriciteitsverbruik met 30% in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top