Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie | RetailDetail

Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex is een weldaad voor de economie, vooral dan voor de Spaanse, die zich momenteel in een moeilijk parket bevindt. Alleen al vorig jaar zorgde het concern voor 10.800 nieuwe jobs, het gros daarvan in het thuisland. Dat heeft voorzitter Pablo Isla gesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf achter onder meer Zara en Massimo Dutti.

Expansie ondanks crisis

Ondanks de zware economische crisis in Spanje is het bedrijf de jongste jaren blijven expanderen. Sinds 2007 is de omzet met 69% gestegen. Die ging van 9,4 miljard euro toen naar 15,9 miljard vorig jaar. De voorbije jaren heeft de keten de steven onder meer gewend naar de opkomende markten van Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Toch blijft het Oude Continent goed voor 66% van het globale verkoopcijfer.


Inditex zorgde zodoende vorig jaar ook voor een directe investering van zowat 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan ging naar nieuwe logistieke platformen in Spanje. Bovendien werd daar ook het hoofdkantoor uitgebreid, iets wat voor heel wat bijkomende jobs zorgt.


Bovenop komen nog de banen die Inditex creëert bij leveranciers, klopt de modegigant zich op de borst. Het concern plaatste vorig jaar voor meer dan 3,4 miljard euro aan bestellingen bij meer dan 6.600 Spaanse ondernemers.


Inditex beklemtoont eigen duurzaamheid

Maar ook op andere vlakken wil Inditex zijn duurzaam karakter onderlijnen. Het bedrijf heeft meer dan 3.500 controles naar de productieomstandigheden uitgevoerd bij leveranciers. Meer dan 91% van de productie wordt naar eigen zeggen afgenomen bij leveranciers die de hoogste rating halen.


En op milieuvlak wil Inditex dat al zijn winkels tegen 2020 meer eco-efficiënt moeten werken. Dit houdt het terugdringen van de waterconsumptie met 50% en het verminderen van het elektriciteitsverbruik met 30% in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.