Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex noemt zich weldaad voor de Spaanse economie

Inditex is een weldaad voor de economie, vooral dan voor de Spaanse, die zich momenteel in een moeilijk parket bevindt. Alleen al vorig jaar zorgde het concern voor 10.800 nieuwe jobs, het gros daarvan in het thuisland. Dat heeft voorzitter Pablo Isla gesteld op de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf achter onder meer Zara en Massimo Dutti.

Expansie ondanks crisis

Ondanks de zware economische crisis in Spanje is het bedrijf de jongste jaren blijven expanderen. Sinds 2007 is de omzet met 69% gestegen. Die ging van 9,4 miljard euro toen naar 15,9 miljard vorig jaar. De voorbije jaren heeft de keten de steven onder meer gewend naar de opkomende markten van Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Toch blijft het Oude Continent goed voor 66% van het globale verkoopcijfer.


Inditex zorgde zodoende vorig jaar ook voor een directe investering van zowat 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan ging naar nieuwe logistieke platformen in Spanje. Bovendien werd daar ook het hoofdkantoor uitgebreid, iets wat voor heel wat bijkomende jobs zorgt.


Bovenop komen nog de banen die Inditex creëert bij leveranciers, klopt de modegigant zich op de borst. Het concern plaatste vorig jaar voor meer dan 3,4 miljard euro aan bestellingen bij meer dan 6.600 Spaanse ondernemers.


Inditex beklemtoont eigen duurzaamheid

Maar ook op andere vlakken wil Inditex zijn duurzaam karakter onderlijnen. Het bedrijf heeft meer dan 3.500 controles naar de productieomstandigheden uitgevoerd bij leveranciers. Meer dan 91% van de productie wordt naar eigen zeggen afgenomen bij leveranciers die de hoogste rating halen.


En op milieuvlak wil Inditex dat al zijn winkels tegen 2020 meer eco-efficiënt moeten werken. Dit houdt het terugdringen van de waterconsumptie met 50% en het verminderen van het elektriciteitsverbruik met 30% in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top