Er waait een frisse wind door INNO, dankzij nieuwe merken en eigen merken met Zweeds design. Het voorsmaakje krijgen we in mei, verklapt marketing & merchandising director Elly Zwinnen.
Sinds 1897
Op 5 mei lanceert INNO een nieuwe campagne die de nadruk legt op “Swedish design” en op nieuwe internationale topmerken in het aanbod. “Het is een ode aan al onze designers, merken én onze klanten. Inno is sinds 1897 iconisch in fashion en dat willen we benadrukken”, aldus Zwinnen, die de nieuwe strategie in première deelt op het RetailDetail Congress.
Hoezo “Zweeds design”? Sinds de zomer van 2024 heeft Inno nieuwe eigenaars: een duo van Zweedse en IJslandse investeerders. “Onze positionering blijft wel grotendeels behouden: we blijven een huis voor mainstream en fashion brands, met een belangrijke plaats voor premiummerken. Wat wél verandert, is dat we nu ook onze eigen merken hebben”, legt Zwinnen uit.
Hernieuwde focus op merken
“De eigen merken worden momenteel per categorie uitgerold, zijn al aanwezig in de winkels en zullen nog uitgebreid worden. Inno staat ook voor zijn ruim assortiment aan merken. We blijven daar ook op focussen”, zegt Zwinnen. Wat het merkaanbod betreft, wil INNO immers vooral inzetten op een mix van premium en mainstream merken.
“Denk aan merken zoals Weekend, Max Mara, Guess, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Polo, Ralph Lauren, Marie Méro en nog veel meer. Dat segment groeit sterk. Onlangs versterkten onder andere Barbour, Lacoste en Fred Perry het aanbod. En volgende seizoenen zullen we nog nieuwe merken binnenbrengen”, belooft de topvrouw.
Winkelbeleving van gevel tot lingerieafdeling
Naast de merkstrategie investeert INNO stevig in het renoveren en moderniseren van zijn winkels. “We zijn gefocust op uniformiteit, inspirerende visual merchandising en een sterkere beleving”, zegt Zwinnen. Een opvallende verandering is de verplaatsing van lingerie van het gelijkvloers naar meer discrete verdiepingen – wat ook ruimte biedt voor groeiende afdelingen zoals parfumerie & beauty en lederwaren. “Bovendien willen we ook sterk het aanbod van home in onze winkels verruimen vanaf het tweede deel van 2025.”
“We brengen meer daglicht binnen, investeren in digital signage en schermen – zowel in etalages als binnenin – en zorgen voor een frisse, open uitstraling.” Touchscreens, digitale directories en digitale schermen verhogen de flexibiliteit en duurzaamheid van de communicatie. In samenwerking met de eigenaars van de winkelpanden worden zelfs de buitengevels aangepakt. “Het hele plaatje moet kloppen: van façade tot inrichting.”
Uitdagingen in communicatie
Volgens Zwinnen is één van de grootste uitdagingen het duidelijk communiceren van het merkenaanbod. “Zelfs in mijn privéomgeving merk ik dat mensen niet altijd weten welke merken Inno in zijn aanbod heeft. Daarom starten we in mei met een brede campagne rond merken, om die zichtbaarheid te verhogen.”
Zwinnen sluit af met een duidelijke boodschap: “INNO staat voor fashion, dit is altijd zo geweest en willen we absoluut blijven uitdrukken. We willen de consument tonen wat we doen en waarom we relevant blijven.”
Op het RetailDetail Congress, op 8 mei in Antwerpen, deelt Elly Zwinnen in première de nieuwe strategie van de warenhuisketen. Ook sprekers van e5, Marie Méro, Visa en Zeeman betreden het podium. Klik op de knop hieronder voor meer info over het programma en om je tickets te reserveren.