Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Outdoorspecialist Jack Wolfskin gaat in zee met twee toonaangevende onderzoekscentra om alle schadelijke stoffen uit zijn productie te bannen. Tegen 2020 wil de Duitse specialist zelfs het gebruik van "fluorchemie" volledig stopzetten. Het concern investeert daartoe ruim één miljoen euro per jaar.

Ambitieus doel

2020 mag dan nog veraf lijken, toch is het een best ambitieus doel om tegen het einde van dit decennium schadelijke stoffen volledig te mijden. "De technische mogelijkheden van vandaag laten het nog niet toe om duurzaam effectieve outdoorkleding te ontwikkelen die bescherming biedt tegen het weer, zonder daarbij gebruik te maken van chemicaliën zoals PFC's", klinkt het bij de Duitse outdoorspecialist.

 

Daarom gaat Jack Wolfskin met twee van de meest gerenommeerde onderzoeksinstellingen op dit gebied een samenwerking aan: het Helmholtz-centrum Geesthacht (centrum voor materiaal- en kustonderzoek) en de Hogeschool Fresenius zullen voor de outdooraanbieder fundamenteel en toegepast onderzoek uitvoeren.

 

"We hebben de vaste wil om uiterlijk in 2020 ook de mogelijke vervanging van geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) onder de knie te krijgen, om de klanten zowel een perfecte bescherming tegen het weer als een preventieve bescherming van het milieu te kunnen waarborgen", zegt Michael Rupp, CEO van Jack Wolfskin.

 

"We weten dat we een lange en moeizame weg voor ons hebben, maar met onze knowhow en met toppartners aan onze zijde zijn we ervan overtuigd onze ambitieuze doelstellingen te kunnen halen", klinkt het nog in Duitsland.

 

1 miljoen per jaar voor schonere productie

Het concern is met deze stap niet aan zijn proefstuk toe: met zijn lidmaatschap in de Fair Wear Foundation en de publicatie van een "sociaal verslag leveranciers" speelde Jack Wolfskin al een voortrekkersrol inzake sociale normen in de productielanden.

 

Bovendien hanteert het merk naar eigen zeggen al jaren een uitgebreide verbodslijst van chemicaliën: zo zijn PFC's als perfluoroctaansulfonaat en perfluoroctaanzuur al sinds 2007 taboe, terwijl het voor andere stoffen dan weer minstens de grenswaarden van de OEKO-TEX Standaard respecteert. Daarnaast is het bedrijf sinds 2011 Bluesign-systeempartner om het gebruik van chemicaliën al tijdens het fabricageproces van materialen te beperken.

 

De groep investeert nu al jaarlijks meer dan 1 miljoen euro om te zorgen voor een schoner productieproces en kondigt aan dat bedrag in de komende jaren nog verder te zullen opdrijven.

 

Jack Wolfskin is een van de toonaangevende aanbieders op het gebied van functionele outdoorkleding, schoenen en uitrusting in Europa en tegelijk de grootste franchisegever in de Duitse sportwinkelbranche. In heel Europa en in Azië zijn de producten van het merk intussen verkrijgbaar in meer dan 600 franchisewinkels en bij ruim 4.000 multimerkenwinkels. Het bedrijf met hoofdzetel in het Duitse Idstein genereerde in zijn boekjaar 2011 een omzet van 355 miljoen euro en telt 650 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top