Kering lonkt naar exclusief horlogemerk Richard Mille | RetailDetail

Kering lonkt naar exclusief horlogemerk Richard Mille

Kering lonkt naar exclusief horlogemerk Richard Mille

Het Franse luxehuis Kering (ex-PPR) zou zijn zinnen gezet hebben op het Zwitserse Richard Mille. Het relatief jonge horlogemerk mag volgens Kering tussen de 340 en 400 miljoen Zwitserse frank kosten (tussen 275 en 325 miljoen euro) en het past perfect binnen het plan van Kering om zijn juwelen- en horloge-business uit te breiden. Ondertussen werd ook bevestigd dat de naamsverandering van PPR officieel werd goedgekeurd tijdens de jaarvergadering.

Tot 400 miljoen Zwitserse frank veil

Kering kocht eerder al de juwelenmerken Pomellato en Qeelin en zet nu duidelijk een volgende stap in de uitbreiding van zijn juwelenbusiness. Het liet namelijk zijn oog vallen op Richard Mille, een vrij jong horlogemerk (opgericht in 2011), dat als een van de duurste ter wereld wordt beschouwd.

 

Voor een Richard Mille tel je algauw 60.000 euro neer en het duurste stuk kost bijna 1,3 miljoen euro. Kering waardeert het merk op 340 tot 400 miljoen Zwitserse frank, dat is 2,5 tot drie keer de verwachte omzet voor 2013.


Richard Mille opvallende ster aan horloge-firmament

Kering zou starten met een aandeel van 51 procent, met de mogelijkheid om dat belang nadien uit te breiden. De rol van CEO zou weggelegd zijn voor ondernemer Richard Mille zelf, die minderheidsaandeelhouder wordt.

 

Het gaat Richard Mille, zelfs in tijden van economische crisis, duidelijk voor de wind: het bedrijf was in 2012 één van de grootste groeiers in de sector. Bovendien is het één van de meest winstgevende binnen de zogenaamde “haute horlogerie” en laat daarmee trouwens grote groepen als Swatch en Richemont ver achter zich.

 

PPR nu officieel Kering en luxeholding

PPR, dat stond voor Pinault-Printemps-Redoute, evolueerde onder het bewind van stichter en CEO François-Henri Pinault van een retail- en postordergroep naar een luxeconcern met nieuwe aanwinsten als Gucci. Al in 2006 werd warenhuisketen Printemps verkocht en tegen eind 2013 zal ook La Redoute van eigenaar veranderen.

 

Pinaults holding Artemis blijft nog zeker drie jaar voor 39 procent eigenaar van Fnac, dat op dit moment in een vernieuwingsfase zit. Voor elk PPR-aandeel in hun portefeuille krijgen beleggers een Fnac-aandeel.

 

De naam Kering werd ondertussen door 99 procent van de aandeelhouders goedgekeurd en daarmee wordt de naamsverandering nu officieel. Het legt ook meteen de nadruk op de definitieve koerswending van het bedrijf in de richting van luxe- en sportieve lifestylemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.