Kering lonkt naar exclusief horlogemerk Richard Mille

Kering lonkt naar exclusief horlogemerk Richard Mille

Het Franse luxehuis Kering (ex-PPR) zou zijn zinnen gezet hebben op het Zwitserse Richard Mille. Het relatief jonge horlogemerk mag volgens Kering tussen de 340 en 400 miljoen Zwitserse frank kosten (tussen 275 en 325 miljoen euro) en het past perfect binnen het plan van Kering om zijn juwelen- en horloge-business uit te breiden. Ondertussen werd ook bevestigd dat de naamsverandering van PPR officieel werd goedgekeurd tijdens de jaarvergadering.

Tot 400 miljoen Zwitserse frank veil

Kering kocht eerder al de juwelenmerken Pomellato en Qeelin en zet nu duidelijk een volgende stap in de uitbreiding van zijn juwelenbusiness. Het liet namelijk zijn oog vallen op Richard Mille, een vrij jong horlogemerk (opgericht in 2011), dat als een van de duurste ter wereld wordt beschouwd.

 

Voor een Richard Mille tel je algauw 60.000 euro neer en het duurste stuk kost bijna 1,3 miljoen euro. Kering waardeert het merk op 340 tot 400 miljoen Zwitserse frank, dat is 2,5 tot drie keer de verwachte omzet voor 2013.


Richard Mille opvallende ster aan horloge-firmament

Kering zou starten met een aandeel van 51 procent, met de mogelijkheid om dat belang nadien uit te breiden. De rol van CEO zou weggelegd zijn voor ondernemer Richard Mille zelf, die minderheidsaandeelhouder wordt.

 

Het gaat Richard Mille, zelfs in tijden van economische crisis, duidelijk voor de wind: het bedrijf was in 2012 één van de grootste groeiers in de sector. Bovendien is het één van de meest winstgevende binnen de zogenaamde “haute horlogerie” en laat daarmee trouwens grote groepen als Swatch en Richemont ver achter zich.

 

PPR nu officieel Kering en luxeholding

PPR, dat stond voor Pinault-Printemps-Redoute, evolueerde onder het bewind van stichter en CEO François-Henri Pinault van een retail- en postordergroep naar een luxeconcern met nieuwe aanwinsten als Gucci. Al in 2006 werd warenhuisketen Printemps verkocht en tegen eind 2013 zal ook La Redoute van eigenaar veranderen.

 

Pinaults holding Artemis blijft nog zeker drie jaar voor 39 procent eigenaar van Fnac, dat op dit moment in een vernieuwingsfase zit. Voor elk PPR-aandeel in hun portefeuille krijgen beleggers een Fnac-aandeel.

 

De naam Kering werd ondertussen door 99 procent van de aandeelhouders goedgekeurd en daarmee wordt de naamsverandering nu officieel. Het legt ook meteen de nadruk op de definitieve koerswending van het bedrijf in de richting van luxe- en sportieve lifestylemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top