La Perla krijgt nieuwe kans

La Perla krijgt nieuwe kans

Het noodlijdende Italiaanse lingerie- en strandmodemerk La Perla krijgt een nieuwe kans. De Italiaanse ondernemer Silvio Scaglia heeft het merk voor 69 miljoen euro gekocht op een gerechtelijke veiling. Andere gegadigden waren het eveneens Italiaanse Calzedonia en het Israëlische Delta Galil.

La Perla wordt 'internationaal schoonheidsmerk'

De nieuwe eigenaar heeft al toegezegd via zijn Luxemburgse onderneming SMS Finance 110 miljoen euro te investeren in het merk. Hij wil er "een groots internationaal merk voor schoonheid en vrouwelijke luxe" van maken. Zijn ambitie is in elk geval om de verkopen het eerste jaar al te verdubbelen.

 

Eerst zal hij wel een reorganisatie moeten doorvoeren onder toezicht van de Italiaanse rechtbank: La Perla zat immers in een voorfase van het faillissement. Daardoor kwam het onder toezicht van de Italiaanse rechtbanken te staan.

 

Crisis en banken brachten La Perla in problemen

Voor de overname was het modemerk eigendom van het Amerikaanse investeringsfonds JH Partners, dat het in 2008 had gekocht van de stichtende families. Het kreeg kort nadien echter de crisis over zich heen, waardoor de verkoopcijfers terugvielen. Twee derde van de omzet wordt immers gerealiseerd in landen die economisch zwaar werden getroffen.

 

Bovendien waren de banken niet geneigd nog langer kredieten toe te kennen, die nochtans nodig waren om het ondernemingsplan met de opening van 160 nieuwe winkels in Azië, Rusland en Latijns-Amerika over de komende drie jaar te realiseren.

 

La Perla werd in 1954 opgericht en was vorig jaar goed voor een omzet van 107 miljoen euro. Het merk wordt verkocht in 134 winkels. De nieuwe eigenaar Scaglia maakte tot nog toe vooral naam als stichter van de telecomonderneming Fastweb.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top