Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail | RetailDetail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriemerk Van de Velde zag in 2011 zijn omzet met 8,1% toenemen: de Belgische ondergoedproducent klokte het voorbije jaar af op een verkoopcijfer van 179,8 miljoen euro. Die groei heeft het vooral te danken aan twee grote overnames in de retailsector, en ook in 2012 wil Van de Velde zich sterker op zijn retailactiviteiten gaan toespitsen.

Autonome groei van 2,2%

Het afgelopen boekjaar stond voor Van de Velde grotendeels in het teken van de acquisities van de Britse keten Rigby & Peller en lingerieretailer Intimacy in de Verenigde Staten: zonder deze overnames bedroeg de omzettoename slechts 2,2%. Hoewel de lingeriegroep uit Schellebelle een sterke eerste jaarhelft kende, vielen de resultaten in het tweede semester tegen. De groepswinst voor 2011 bedroeg 41,2 miljoen euro, goed voor een toename van 3%.

 

Ook de autonome groei heeft Van de Velde voor een groot deel te danken aan zijn winkels. Terwijl de groothandelsomzet met 1,9% is toegenomen, tekende de lingerieketen Oreia – aanwezig in Duitsland en Spanje – een groei van 28% op (10% op vergelijkbare basis).

 

Internationale winkelexpansie

In 2012 wil de lingeriegroep zich dan ook toespitsen op zijn toenemende retailactiviteiten. De keten Oreia zal worden omgebouwd naar Rigby & Peller en het aantal winkels van dat enseigne wordt uitgebreid. Vanaf het najaar moet het Britse Rigby & Peller op die manier "zijn expansie buiten Londen verder zetten", klinkt het bij Van de Velde.

 

Het Amerikaanse retailmerk Intimacy wordt eveneens bij de kraag gevat na een moeilijk 2011 en moet "terug op weg naar omzetgroei in elke winkel". In mei neemt Van de Velde het management over van Intimacy. Tegen eind 2012 zouden er 18 of 19 winkels open moeten zijn.

 

Van de Velde geeft wel aan dat het door het meer ‘volatiele’ karakter van de retailmarkt in de toekomst moeilijker zal worden om precieze voorspellingen te doen. Wel keert de lingerieproducent voor 2011 nog een ‘reuzedividend’ van 70% van de groepswinst uit aan de aandeelhouders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top