Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail | RetailDetail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriemerk Van de Velde zag in 2011 zijn omzet met 8,1% toenemen: de Belgische ondergoedproducent klokte het voorbije jaar af op een verkoopcijfer van 179,8 miljoen euro. Die groei heeft het vooral te danken aan twee grote overnames in de retailsector, en ook in 2012 wil Van de Velde zich sterker op zijn retailactiviteiten gaan toespitsen.

Autonome groei van 2,2%

Het afgelopen boekjaar stond voor Van de Velde grotendeels in het teken van de acquisities van de Britse keten Rigby & Peller en lingerieretailer Intimacy in de Verenigde Staten: zonder deze overnames bedroeg de omzettoename slechts 2,2%. Hoewel de lingeriegroep uit Schellebelle een sterke eerste jaarhelft kende, vielen de resultaten in het tweede semester tegen. De groepswinst voor 2011 bedroeg 41,2 miljoen euro, goed voor een toename van 3%.

 

Ook de autonome groei heeft Van de Velde voor een groot deel te danken aan zijn winkels. Terwijl de groothandelsomzet met 1,9% is toegenomen, tekende de lingerieketen Oreia – aanwezig in Duitsland en Spanje – een groei van 28% op (10% op vergelijkbare basis).

 

Internationale winkelexpansie

In 2012 wil de lingeriegroep zich dan ook toespitsen op zijn toenemende retailactiviteiten. De keten Oreia zal worden omgebouwd naar Rigby & Peller en het aantal winkels van dat enseigne wordt uitgebreid. Vanaf het najaar moet het Britse Rigby & Peller op die manier "zijn expansie buiten Londen verder zetten", klinkt het bij Van de Velde.

 

Het Amerikaanse retailmerk Intimacy wordt eveneens bij de kraag gevat na een moeilijk 2011 en moet "terug op weg naar omzetgroei in elke winkel". In mei neemt Van de Velde het management over van Intimacy. Tegen eind 2012 zouden er 18 of 19 winkels open moeten zijn.

 

Van de Velde geeft wel aan dat het door het meer ‘volatiele’ karakter van de retailmarkt in de toekomst moeilijker zal worden om precieze voorspellingen te doen. Wel keert de lingerieproducent voor 2011 nog een ‘reuzedividend’ van 70% van de groepswinst uit aan de aandeelhouders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.