Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail | RetailDetail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriegroep Van de Velde zet in op retail

Lingeriemerk Van de Velde zag in 2011 zijn omzet met 8,1% toenemen: de Belgische ondergoedproducent klokte het voorbije jaar af op een verkoopcijfer van 179,8 miljoen euro. Die groei heeft het vooral te danken aan twee grote overnames in de retailsector, en ook in 2012 wil Van de Velde zich sterker op zijn retailactiviteiten gaan toespitsen.

Autonome groei van 2,2%

Het afgelopen boekjaar stond voor Van de Velde grotendeels in het teken van de acquisities van de Britse keten Rigby & Peller en lingerieretailer Intimacy in de Verenigde Staten: zonder deze overnames bedroeg de omzettoename slechts 2,2%. Hoewel de lingeriegroep uit Schellebelle een sterke eerste jaarhelft kende, vielen de resultaten in het tweede semester tegen. De groepswinst voor 2011 bedroeg 41,2 miljoen euro, goed voor een toename van 3%.

 

Ook de autonome groei heeft Van de Velde voor een groot deel te danken aan zijn winkels. Terwijl de groothandelsomzet met 1,9% is toegenomen, tekende de lingerieketen Oreia – aanwezig in Duitsland en Spanje – een groei van 28% op (10% op vergelijkbare basis).

 

Internationale winkelexpansie

In 2012 wil de lingeriegroep zich dan ook toespitsen op zijn toenemende retailactiviteiten. De keten Oreia zal worden omgebouwd naar Rigby & Peller en het aantal winkels van dat enseigne wordt uitgebreid. Vanaf het najaar moet het Britse Rigby & Peller op die manier "zijn expansie buiten Londen verder zetten", klinkt het bij Van de Velde.

 

Het Amerikaanse retailmerk Intimacy wordt eveneens bij de kraag gevat na een moeilijk 2011 en moet "terug op weg naar omzetgroei in elke winkel". In mei neemt Van de Velde het management over van Intimacy. Tegen eind 2012 zouden er 18 of 19 winkels open moeten zijn.

 

Van de Velde geeft wel aan dat het door het meer ‘volatiele’ karakter van de retailmarkt in de toekomst moeilijker zal worden om precieze voorspellingen te doen. Wel keert de lingerieproducent voor 2011 nog een ‘reuzedividend’ van 70% van de groepswinst uit aan de aandeelhouders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.