LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana

LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana
De Franse luxegroep LVMH heeft een meerderheidsbelang verworven in Loro Piana, een Italiaanse modespecialist die gespecialiseerd is in exclusieve stoffen als kasjmier, merinowol en vicuña.

Jassen van 14.000 euro

Het Franse luxeconcern van miljardair Bernard Arnault betaalt twee miljard euro voor een belang van 80% in een van de meest exclusieve Italiaanse kledingfabrikanten. De resterende 20% blijven in handen van Sergio en Pier Luigi Loro Piana, de zesde generatie die het bedrijf momenteel leidt en dat ook zullen blijven doen.

 

Loro Piano is een van Europa's meest gespecialiseerde verwerkers van kasjmier uit Mongolië, merinowol uit Australië en vicuña uit de Andes. Exclusieve stoffen voor al even unieke stukken die dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd: een Loro Piana-jas van vicuña kost al gauw 14.000 euro.

 

Desondanks - of net dankzij die focus op luxe - zit Loro Piana al jaren in de lift. Het familiebedrijf zag zijn omzet vorig jaar met 13% stijgen tot 630 miljoen euro, en als het van de broers Sergio en Pier Luigi afhangt wordt nog dit jaar de kaap van de 700 miljoen overschreden, alweer een stijging met meer dan 10% dus.

 

"Enkel met Arnault"

Geen wonder dus dat de Franse luxekoning zijn zinnen heeft gezet op het Italiaanse huis en meer bepaald diens interessante inkoopcontacten en -ervaring. In een gesprek met de Franse krant Le Figaro zeggen de broers Loro Piana dat ze "enkel met Bernard Arnault wilden onderhandelen": "We kennen zijn capaciteit om de identiteit van merken te behouden en ze toch te laten evolueren. Denk maar Dior, Guerlain, Fendi..."

 

Op de beurs werd de overname alvast op applaus onthaald: LVMH was deze ochtend de sterkste stijger binnen de CAC40.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top