LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana

LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana
De Franse luxegroep LVMH heeft een meerderheidsbelang verworven in Loro Piana, een Italiaanse modespecialist die gespecialiseerd is in exclusieve stoffen als kasjmier, merinowol en vicuña.

Jassen van 14.000 euro

Het Franse luxeconcern van miljardair Bernard Arnault betaalt twee miljard euro voor een belang van 80% in een van de meest exclusieve Italiaanse kledingfabrikanten. De resterende 20% blijven in handen van Sergio en Pier Luigi Loro Piana, de zesde generatie die het bedrijf momenteel leidt en dat ook zullen blijven doen.

 

Loro Piano is een van Europa's meest gespecialiseerde verwerkers van kasjmier uit Mongolië, merinowol uit Australië en vicuña uit de Andes. Exclusieve stoffen voor al even unieke stukken die dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd: een Loro Piana-jas van vicuña kost al gauw 14.000 euro.

 

Desondanks - of net dankzij die focus op luxe - zit Loro Piana al jaren in de lift. Het familiebedrijf zag zijn omzet vorig jaar met 13% stijgen tot 630 miljoen euro, en als het van de broers Sergio en Pier Luigi afhangt wordt nog dit jaar de kaap van de 700 miljoen overschreden, alweer een stijging met meer dan 10% dus.

 

"Enkel met Arnault"

Geen wonder dus dat de Franse luxekoning zijn zinnen heeft gezet op het Italiaanse huis en meer bepaald diens interessante inkoopcontacten en -ervaring. In een gesprek met de Franse krant Le Figaro zeggen de broers Loro Piana dat ze "enkel met Bernard Arnault wilden onderhandelen": "We kennen zijn capaciteit om de identiteit van merken te behouden en ze toch te laten evolueren. Denk maar Dior, Guerlain, Fendi..."

 

Op de beurs werd de overname alvast op applaus onthaald: LVMH was deze ochtend de sterkste stijger binnen de CAC40.

Tags: