LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana | RetailDetail

LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana

LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana
De Franse luxegroep LVMH heeft een meerderheidsbelang verworven in Loro Piana, een Italiaanse modespecialist die gespecialiseerd is in exclusieve stoffen als kasjmier, merinowol en vicuña.

Jassen van 14.000 euro

Het Franse luxeconcern van miljardair Bernard Arnault betaalt twee miljard euro voor een belang van 80% in een van de meest exclusieve Italiaanse kledingfabrikanten. De resterende 20% blijven in handen van Sergio en Pier Luigi Loro Piana, de zesde generatie die het bedrijf momenteel leidt en dat ook zullen blijven doen.

 

Loro Piano is een van Europa's meest gespecialiseerde verwerkers van kasjmier uit Mongolië, merinowol uit Australië en vicuña uit de Andes. Exclusieve stoffen voor al even unieke stukken die dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd: een Loro Piana-jas van vicuña kost al gauw 14.000 euro.

 

Desondanks - of net dankzij die focus op luxe - zit Loro Piana al jaren in de lift. Het familiebedrijf zag zijn omzet vorig jaar met 13% stijgen tot 630 miljoen euro, en als het van de broers Sergio en Pier Luigi afhangt wordt nog dit jaar de kaap van de 700 miljoen overschreden, alweer een stijging met meer dan 10% dus.

 

"Enkel met Arnault"

Geen wonder dus dat de Franse luxekoning zijn zinnen heeft gezet op het Italiaanse huis en meer bepaald diens interessante inkoopcontacten en -ervaring. In een gesprek met de Franse krant Le Figaro zeggen de broers Loro Piana dat ze "enkel met Bernard Arnault wilden onderhandelen": "We kennen zijn capaciteit om de identiteit van merken te behouden en ze toch te laten evolueren. Denk maar Dior, Guerlain, Fendi..."

 

Op de beurs werd de overname alvast op applaus onthaald: LVMH was deze ochtend de sterkste stijger binnen de CAC40.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.