LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana

LVMH koopt Italiaans kasjmiermerk Loro Piana
De Franse luxegroep LVMH heeft een meerderheidsbelang verworven in Loro Piana, een Italiaanse modespecialist die gespecialiseerd is in exclusieve stoffen als kasjmier, merinowol en vicuña.

Jassen van 14.000 euro

Het Franse luxeconcern van miljardair Bernard Arnault betaalt twee miljard euro voor een belang van 80% in een van de meest exclusieve Italiaanse kledingfabrikanten. De resterende 20% blijven in handen van Sergio en Pier Luigi Loro Piana, de zesde generatie die het bedrijf momenteel leidt en dat ook zullen blijven doen.

 

Loro Piano is een van Europa's meest gespecialiseerde verwerkers van kasjmier uit Mongolië, merinowol uit Australië en vicuña uit de Andes. Exclusieve stoffen voor al even unieke stukken die dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd: een Loro Piana-jas van vicuña kost al gauw 14.000 euro.

 

Desondanks - of net dankzij die focus op luxe - zit Loro Piana al jaren in de lift. Het familiebedrijf zag zijn omzet vorig jaar met 13% stijgen tot 630 miljoen euro, en als het van de broers Sergio en Pier Luigi afhangt wordt nog dit jaar de kaap van de 700 miljoen overschreden, alweer een stijging met meer dan 10% dus.

 

"Enkel met Arnault"

Geen wonder dus dat de Franse luxekoning zijn zinnen heeft gezet op het Italiaanse huis en meer bepaald diens interessante inkoopcontacten en -ervaring. In een gesprek met de Franse krant Le Figaro zeggen de broers Loro Piana dat ze "enkel met Bernard Arnault wilden onderhandelen": "We kennen zijn capaciteit om de identiteit van merken te behouden en ze toch te laten evolueren. Denk maar Dior, Guerlain, Fendi..."

 

Op de beurs werd de overname alvast op applaus onthaald: LVMH was deze ochtend de sterkste stijger binnen de CAC40.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top