Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"

Mango-topman wil "10 jaar om Zara bij te benen"
Managing director Enric Casi van de Spaanse modegroep Mango toont zich in een gesprek met persagentschap Reuters razend ambitieus: binnen 10 jaar wil hij grote concurrent Zara hebben bijgebeend. "Zara bestaat al 10 jaar langer. Geef ons dus 10 jaar om onze achterstand in te lopen", aldus de topman.

Flinke achterstand

Nochtans heeft de Spaanse kledingretailer Mango nog een flinke achterstand op zijn illustere landgenoot: Zara boekte vorig jaar een omzet van 10,5 miljard euro, Mango zit aan 1,7 miljard. De omzet groeide vorig jaar wel met 20% en de winst zelfs met 82% (tot 113 miljoen euro), dankzij een strikt kostenmanagement.

 

Gesterkt door die resultaten ontvouwt topman Casi een ambitieus groeiplan: voor dit jaar mikt hij op een omzet van 1,98 miljard euro (+16%) en tegen 2017 moet de omzet al 5 miljard euro bedragen. Daarbij zijn de twee toverwoorden expansie en collectieverbreding.

 

265 miljoen euro voor expansie

Mango, dat 30 jaar geleden werd opgericht door de broers Isac en Nahman Andic, telt vandaag wereldwijd 2.600 winkels in 109 landen. De groep, die 84% van zijn omzet buiten Spanje realiseert, wil de komende jaren 265 miljoen euro investeren in expansie. Die moet verlopen a rato van vier nieuwe winkels per week.

 

Daarbij komt de nadruk te liggen op Europa, waar Mango grote megastores wil openen. Buiten Europa plant Mango dit jaar nog winkelopeningen in vier nieuwe landen, waaronder Mongolië en Angola.

 

Mango wordt 'paraplumerk'

Mango wil daarnaast ook inzetten op nieuwe collecties om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Naast de bestaande lijn komt er onder meer een mannenmodelijn H.E. Mango en later volgen ook nog kindermode en accessoires onder het Mango Touch-label.

 

Nog deze zomer lanceert Mango een eigen ondergoed- en sportlijn, en voor volgend jaar staan al collecties gepland voor rijpere vrouwen en voor tieners.

 

Op die manier wil Mango verbreden tot een heus 'paraplumerk'. In zijn Spaanse designcenter El Hangar (12.000 m² groot)  is alvast een pilootshop ingericht, waar de nieuwe formats worden ontwikkeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top