Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh | RetailDetail

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Bijna een maand na de dodelijke ramp in een textielfabriek in Bangladesh, proberen de kledingreuzen de draad weer op te nemen. Terwijl de meesten - gelukkig maar - lessen trekken uit de ramp, volharden enkele anderen in de boosheid. Onder hen de moedermaatschappij van merken als Timberland, Wrangler en North Face.

VF blijft actief in fabriek met barsten

De Amerikaanse kledingreus VF blijft immers kleding afnemen van een fabriek in het Bengaalse Gazipur, die met serieuze veiligheidsrisico's kampt. Die risico's deden eerder Walmart al beslissen om meteen elke samenwerking met die "Liz Apparels"-fabriek stop te zetten, nadat een grondige inspectie onder meer barsten in de muren en een ondermaatse brandveiligheid aan het licht had gebracht. 

 

"We staan dagelijks in contact met de fabriek en het management van VF volgt de status van deze vestiging nauwgezet op", laat het bedrijf weten. VF houdt vol dat het gebouw goedgekeurd werd voor "normale werkzaamheden. De barsten zijn niet echt gevaarlijk, toch zeker niet voor de structuur", klinkt het. Ook de eigenaar bevestigt - uiteraard - die analyse.

 

De beslissing van de Amerikaanse kledinggigant doet wenkbrauwen fronsen, zeker na wat er zich een kleine maand geleden in Dhaka heeft afgespeeld. Daar stortte de acht verdiepingen tellende Rana Plaza-fabriek in, een dag of twee nadat een inspectie grote barsten in de muren had aangetroffen. Ook toen beweerde de eigenaar dat het gebouw structureel in orde was. De loodzware balans: ruim duizend doden.

 

H&M herdenkt productiestrategie

De handelswijze van VF Corporation staat in schril contrast met die van tientallen grote ketens, die onlangs een verregaand "Schone Kleren"-charter tekenden. Eén van hen, het Zweedse Hennes & Mauritz, heeft al te kennen gegeven dat het "zijn strategie moet herdenken, want wat in dat land gebeurt, is verschrikkelijk". In een interview met de Financial Times sluit CEO Karl-Johan Persson niet uit dat H&M een deel van de productie zal verhuizen naar Mexico en Brazilië, of zelfs naar Afrika.

 

Al zitten er achter die overweging ook commerciële redenen: "Wanneer dit deel van de wereld zich ontwikkelt, wat het geval is, wordt het alleen maar interessanter om de productie in Zuid- en Centraal-Amerika te bestuderen. Wij onderzoeken die mogelijkheid (...) en bekijken ook Afrika", klinkt het.

 

Toch zegt Persson Bangladesh niet de wacht aan: als de lokale toeleveranciers H&M's gedragscode naleven, "zullen we in het land blijven en onze partners die deze uitdagingen het best aanpakken daar ook voor belonen". Tegelijk roept de H&M-topman de overheid in Bangladesh op om het minimumloon van 38 dollar per maand (zowat 30 euro) op te trekken en het jaarlijks aan te passen. De laatste verhoging dateert inmiddels alweer van 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.