Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Bijna een maand na de dodelijke ramp in een textielfabriek in Bangladesh, proberen de kledingreuzen de draad weer op te nemen. Terwijl de meesten - gelukkig maar - lessen trekken uit de ramp, volharden enkele anderen in de boosheid. Onder hen de moedermaatschappij van merken als Timberland, Wrangler en North Face.

VF blijft actief in fabriek met barsten

De Amerikaanse kledingreus VF blijft immers kleding afnemen van een fabriek in het Bengaalse Gazipur, die met serieuze veiligheidsrisico's kampt. Die risico's deden eerder Walmart al beslissen om meteen elke samenwerking met die "Liz Apparels"-fabriek stop te zetten, nadat een grondige inspectie onder meer barsten in de muren en een ondermaatse brandveiligheid aan het licht had gebracht. 

 

"We staan dagelijks in contact met de fabriek en het management van VF volgt de status van deze vestiging nauwgezet op", laat het bedrijf weten. VF houdt vol dat het gebouw goedgekeurd werd voor "normale werkzaamheden. De barsten zijn niet echt gevaarlijk, toch zeker niet voor de structuur", klinkt het. Ook de eigenaar bevestigt - uiteraard - die analyse.

 

De beslissing van de Amerikaanse kledinggigant doet wenkbrauwen fronsen, zeker na wat er zich een kleine maand geleden in Dhaka heeft afgespeeld. Daar stortte de acht verdiepingen tellende Rana Plaza-fabriek in, een dag of twee nadat een inspectie grote barsten in de muren had aangetroffen. Ook toen beweerde de eigenaar dat het gebouw structureel in orde was. De loodzware balans: ruim duizend doden.

 

H&M herdenkt productiestrategie

De handelswijze van VF Corporation staat in schril contrast met die van tientallen grote ketens, die onlangs een verregaand "Schone Kleren"-charter tekenden. Eén van hen, het Zweedse Hennes & Mauritz, heeft al te kennen gegeven dat het "zijn strategie moet herdenken, want wat in dat land gebeurt, is verschrikkelijk". In een interview met de Financial Times sluit CEO Karl-Johan Persson niet uit dat H&M een deel van de productie zal verhuizen naar Mexico en Brazilië, of zelfs naar Afrika.

 

Al zitten er achter die overweging ook commerciële redenen: "Wanneer dit deel van de wereld zich ontwikkelt, wat het geval is, wordt het alleen maar interessanter om de productie in Zuid- en Centraal-Amerika te bestuderen. Wij onderzoeken die mogelijkheid (...) en bekijken ook Afrika", klinkt het.

 

Toch zegt Persson Bangladesh niet de wacht aan: als de lokale toeleveranciers H&M's gedragscode naleven, "zullen we in het land blijven en onze partners die deze uitdagingen het best aanpakken daar ook voor belonen". Tegelijk roept de H&M-topman de overheid in Bangladesh op om het minimumloon van 38 dollar per maand (zowat 30 euro) op te trekken en het jaarlijks aan te passen. De laatste verhoging dateert inmiddels alweer van 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top