Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh | RetailDetail

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Bijna een maand na de dodelijke ramp in een textielfabriek in Bangladesh, proberen de kledingreuzen de draad weer op te nemen. Terwijl de meesten - gelukkig maar - lessen trekken uit de ramp, volharden enkele anderen in de boosheid. Onder hen de moedermaatschappij van merken als Timberland, Wrangler en North Face.

VF blijft actief in fabriek met barsten

De Amerikaanse kledingreus VF blijft immers kleding afnemen van een fabriek in het Bengaalse Gazipur, die met serieuze veiligheidsrisico's kampt. Die risico's deden eerder Walmart al beslissen om meteen elke samenwerking met die "Liz Apparels"-fabriek stop te zetten, nadat een grondige inspectie onder meer barsten in de muren en een ondermaatse brandveiligheid aan het licht had gebracht. 

 

"We staan dagelijks in contact met de fabriek en het management van VF volgt de status van deze vestiging nauwgezet op", laat het bedrijf weten. VF houdt vol dat het gebouw goedgekeurd werd voor "normale werkzaamheden. De barsten zijn niet echt gevaarlijk, toch zeker niet voor de structuur", klinkt het. Ook de eigenaar bevestigt - uiteraard - die analyse.

 

De beslissing van de Amerikaanse kledinggigant doet wenkbrauwen fronsen, zeker na wat er zich een kleine maand geleden in Dhaka heeft afgespeeld. Daar stortte de acht verdiepingen tellende Rana Plaza-fabriek in, een dag of twee nadat een inspectie grote barsten in de muren had aangetroffen. Ook toen beweerde de eigenaar dat het gebouw structureel in orde was. De loodzware balans: ruim duizend doden.

 

H&M herdenkt productiestrategie

De handelswijze van VF Corporation staat in schril contrast met die van tientallen grote ketens, die onlangs een verregaand "Schone Kleren"-charter tekenden. Eén van hen, het Zweedse Hennes & Mauritz, heeft al te kennen gegeven dat het "zijn strategie moet herdenken, want wat in dat land gebeurt, is verschrikkelijk". In een interview met de Financial Times sluit CEO Karl-Johan Persson niet uit dat H&M een deel van de productie zal verhuizen naar Mexico en Brazilië, of zelfs naar Afrika.

 

Al zitten er achter die overweging ook commerciële redenen: "Wanneer dit deel van de wereld zich ontwikkelt, wat het geval is, wordt het alleen maar interessanter om de productie in Zuid- en Centraal-Amerika te bestuderen. Wij onderzoeken die mogelijkheid (...) en bekijken ook Afrika", klinkt het.

 

Toch zegt Persson Bangladesh niet de wacht aan: als de lokale toeleveranciers H&M's gedragscode naleven, "zullen we in het land blijven en onze partners die deze uitdagingen het best aanpakken daar ook voor belonen". Tegelijk roept de H&M-topman de overheid in Bangladesh op om het minimumloon van 38 dollar per maand (zowat 30 euro) op te trekken en het jaarlijks aan te passen. De laatste verhoging dateert inmiddels alweer van 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top