Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh | RetailDetail

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Moederbedrijf Timberland trekt geen lessen uit ramp Bangladesh

Bijna een maand na de dodelijke ramp in een textielfabriek in Bangladesh, proberen de kledingreuzen de draad weer op te nemen. Terwijl de meesten - gelukkig maar - lessen trekken uit de ramp, volharden enkele anderen in de boosheid. Onder hen de moedermaatschappij van merken als Timberland, Wrangler en North Face.

VF blijft actief in fabriek met barsten

De Amerikaanse kledingreus VF blijft immers kleding afnemen van een fabriek in het Bengaalse Gazipur, die met serieuze veiligheidsrisico's kampt. Die risico's deden eerder Walmart al beslissen om meteen elke samenwerking met die "Liz Apparels"-fabriek stop te zetten, nadat een grondige inspectie onder meer barsten in de muren en een ondermaatse brandveiligheid aan het licht had gebracht. 

 

"We staan dagelijks in contact met de fabriek en het management van VF volgt de status van deze vestiging nauwgezet op", laat het bedrijf weten. VF houdt vol dat het gebouw goedgekeurd werd voor "normale werkzaamheden. De barsten zijn niet echt gevaarlijk, toch zeker niet voor de structuur", klinkt het. Ook de eigenaar bevestigt - uiteraard - die analyse.

 

De beslissing van de Amerikaanse kledinggigant doet wenkbrauwen fronsen, zeker na wat er zich een kleine maand geleden in Dhaka heeft afgespeeld. Daar stortte de acht verdiepingen tellende Rana Plaza-fabriek in, een dag of twee nadat een inspectie grote barsten in de muren had aangetroffen. Ook toen beweerde de eigenaar dat het gebouw structureel in orde was. De loodzware balans: ruim duizend doden.

 

H&M herdenkt productiestrategie

De handelswijze van VF Corporation staat in schril contrast met die van tientallen grote ketens, die onlangs een verregaand "Schone Kleren"-charter tekenden. Eén van hen, het Zweedse Hennes & Mauritz, heeft al te kennen gegeven dat het "zijn strategie moet herdenken, want wat in dat land gebeurt, is verschrikkelijk". In een interview met de Financial Times sluit CEO Karl-Johan Persson niet uit dat H&M een deel van de productie zal verhuizen naar Mexico en Brazilië, of zelfs naar Afrika.

 

Al zitten er achter die overweging ook commerciële redenen: "Wanneer dit deel van de wereld zich ontwikkelt, wat het geval is, wordt het alleen maar interessanter om de productie in Zuid- en Centraal-Amerika te bestuderen. Wij onderzoeken die mogelijkheid (...) en bekijken ook Afrika", klinkt het.

 

Toch zegt Persson Bangladesh niet de wacht aan: als de lokale toeleveranciers H&M's gedragscode naleven, "zullen we in het land blijven en onze partners die deze uitdagingen het best aanpakken daar ook voor belonen". Tegelijk roept de H&M-topman de overheid in Bangladesh op om het minimumloon van 38 dollar per maand (zowat 30 euro) op te trekken en het jaarlijks aan te passen. De laatste verhoging dateert inmiddels alweer van 2010.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.