RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Onenigheid in modesector jaagt klant weg

icon
Mode23 oktober, 2020

Als de handelaars niet weten wat ze willen, hoe moet de consument het dan weten? Net als quasi heel België zwalpt de retail voortdurend tussen angst en overmoed. Vooral de modesector is in dat bedje ziek – hopelijk geen corona.

 

Conclusies na twee dagen

De belangenverenigingen in de moderetail rollen vechtend over de vloer. Stel de solden uit, roept Unizo na een spookenquête. Vreselijk idee, vinden de ketens. Verstreng de maatregelen, vraagt de vakbond. Vreselijk idee, roepen alle anderen, nu wel in koor. De consument, die stond erbij, keek ernaar en ging maar snel op zoek naar Black Friday-deals.

Amper twee dagen na de sluiting van de horeca, wéét Unizo-dochter Mode Unie immers al dat die sluitingen de Vlaamse modewinkels de helft van hun omzet kosten. De correlatie ligt onomstotelijk vast en is na twee dagen al statistisch bewezen, toch? Net zo zeker wéét de zelfstandigenorganisatie dat 80% van zijn leden voor een uitstel van de wintersolden naar februari is. Ook dat blijkt onomstotelijk uit een bevraging.

 

Denk aan deze zomer

Alleen lijkt niemand die enquête te hebben ingevuld, of zelfs maar bevraagd te zijn geweest. De leden vallen uit de lucht en laten prompt hun ongenoegen horen. Zo vragen de schoeneninkopers voor de Belgische modeketens een nieuwe enquête, eentje waarop ze wel mogen antwoorden. En dat antwoord zal vernietigend zijn, weten ook zij nu al: denk maar aan deze zomer, klinkt het. Toen werden de solden ook een maand uitgesteld, maar dat leek toch bezwaarlijk een overdeeld succes.

De omzet kwam tijdens de zomersolden zo’n 40% lager uit dan in de zomer van 2019. De koopjes begonnen toen zelfs dramatisch, meenden Comeos en NSZ. Het is overigens bijzonder dat Unizo latere solden voor herhaling vatbaar vindt: de organisatie lanceerde in augustus nog een campagne met behoorlijk cynische cartoons om de overheid te vragen mensen toch op zijn minst met twee te laten shoppen.

 

Winterschoenen in februari

Uiteraard hadden de coronamaatregelen – waaronder een lockdown in Antwerpen – veel met de lage opkomst te maken, maar het was ook opvallend dat tussen de heropening van de winkels in mei en de eigenlijke solden de koopjes nooit echt weg waren geweest. In verwoede pogingen om te redden wat er te redden viel, barstte meteen een kortingenstrijd los, die ook vlotjes zijn weg verder zette in de sperperiode. Zeker bij buitenlandse spelers en online was dat het geval, en consumenten waren het nu toch gewoon geworden om online te shoppen. Na de lockdown kregen we zo drie keer solden. Krijgen we dat nu opnieuw?

De sector is alvast erg verdeeld: onder andere JBC en Mayerline zijn voor uitstel, samen met de zelfstandigen, terwijl de meeste ketens en hun spreekbuis Comeos tegen zijn. Of zoals inkoopgroepering ABCD (Association Belge de la Chaussure au Détail) het stelt: “Bij uitstel van solden geven wij een enorm concurrentieel voordeel aan onze buitenlandse collega’s die de Belgische markt zullen overspoelen met vroegtijdige superkortingen via e-commerce. Dit is eerder duidelijk gebleken. Bovendien vrezen wij dat de consument zijn aankopen opnieuw zal uitstellen. Om nog maar te zwijgen over afstel, want wie wil in februari nog winterschoenen kopen?”

 

Boos op de vakbond

Gelukkig kunnen de verschillende actoren zich en elkaar toch nog in één iets vinden: het gedeelde verzet tegen de vakbonden. Die vragen namelijk op de koop toe om strengere maatregelen, bang voor verdere besmettingen en overstresste winkelmedewerkers. Laat mensen weer alleen winkelen, leg een tijdslimiet op en roep funshopping tot een halt, riep ACV Puls op. Dat net die dag een Colruyt-winkel dicht moest omdat het hele team na zeven besmettingen verplicht in quarantaine ging, kon de oproep alleen maar kracht bijzetten. 

Voor Comeos en Unizo was het evenwel genoeg om de strijdbijl gauw te begraven en eensluidend te schudden dat dat heus nergens voor nodig is. We moeten méér gaan shoppen in plaats van minder, op Bel Friday bijvoorbeeld, bij “échte” Belgische retailers. Anders stelt het soldenprobleem voor sommige worstelende kledingwinkels zich straks überhaupt niet…

 

Mode Unie reageert intussen verbaasd op ons opinie-artikel. Volgens directeur Isolde Delanghe gaat het niet om een “spook-enquête”: 586 respondenten van 1286 aangeschreven leden vulden de bevraging in, 82% onder hen is voorstander van een verschuiving van de wintersolden, meldt ze. 

We nemen daar akte van. Het neemt niet weg dat verschillende leden van Mode Unie RetailDetail contacteerden met bedenkingen bij de opzet van de enquête en met kritiek op het standpunt dat de belangenorganisatie inneemt met betrekking tot een uitstel van de solden. Eensgezindheid lijkt dus ook binnen de zelfstandigenorganisatie ver te zoeken. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN