Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer

Primark groeit opnieuw dankzij beter mei- en juniweer
Twee zonnige maanden volstonden voor Primark om in zijn derde kwartaal weer uit te pakken met mooie groeicijfers. De omzet ging liefst 20% omhoog, ondanks een zeer tegenvallende (want druilerige) maand april.

Koude en natte lente goedgemaakt

Sinds het begin van het jaar bedraagt de stijging zelfs 22%, dankzij een uitstekende eerste helft van het gebroken boekjaar, toen Primark er 24% bijdeed dankzij de enorme toename van het aantal winkels in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Primarks derde kwartaal (dat loopt tot 22 juni) had eerst serieus last van de koude en natte maand april, maar het betere weer van mei en juni hebben voor een opmerkelijke kentering gezorgd, klinkt het.

 

Moederconcern ABF geeft geen groeicijfers op vergelijkbare basis, maar volgens een analist van Investec Securities zou de vergelijkbare omzet 2 à 3% hoger liggen dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat is weliswaar heel wat minder dan de +7% uit het eerste halfjaar, maar toch een pak beter dan de Britse concurrenten van Marks & Spencer, die onlangs al voor het achtste kwartaal op rij een omzetdaling op vergelijkbare basis bekend maakte.

 

Op 22 juni telde Primark 257 winkels. Het concern is van plan volgend fiscaal jaar zijn expansie nog te versnellen - onder meer Gent krijgt een Primark - en, zoals al aangekondigd, zijn eerste Franse vestiging te openen in Marseille

 

"Diep bedroef" om Rana Plaza

In zijn statement komt het management ook nog eens terug op de verschrikkelijke ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 textielarbeiders het leven lieten. Een van Primarks leveranciers had daar een atelier op de tweede verdieping.

 

"We hebben kort na het vooral meteen voedsel bedeeld aan zo'n 1.300 getroffen families en meer dan 3.300 arbeiders hebben al een financiële compensatie op de korte termijn uitbetaald gekregen, ongeacht voor wie ze werkten", klinkt het. Primark herhaalt zijn engagement op de lange termijn voor alle getroffenen die aan het werk waren bij haar toeleverancier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top