Slachtoffers Bengaalse textielramp worden vergoed door Primark

Slachtoffers Bengaalse textielramp worden vergoed door Primark

De Ierse kledingketen Primark is een compensatieplan aan het uitwerken voor de slachtoffers van de ramp in de Bengaalse textielfabriek Rana Plaza. Primark was één van de bedrijven die kledij liet maken in de bewuste fabriek in Dhaka, die onlangs instortte met meer dan duizend slachtoffers als gevolg.

Op korte en lange termijn

Primark liet in april al weten dat het de slachtoffers van de ramp zou vergoeden en lijkt zich nu aan zijn woord te houden. Het moederbedrijf van Primark, Associated British Foods, hoopt vanaf volgende week te kunnen starten met de vergoedingen.

 

In een eerste fase zullen er vergoedingen komen op korte termijn. Er wordt ook gewerkt aan een tweede fase, waar op basis van een lijst van de toenmalige arbeiders fabriek berekend zal worden in welke mate zij en hun familie op de lange termijn vergoed moeten worden. Ten slotte zal Primark ook wekelijks voedselhulp geven aan de families van de meer dan duizend slachtoffers.

 

"Ons bedrijf was de eerste om te erkennen dat onze leveranciers gehuisvest waren in het Rana Plaza Complex. Ook waren we de eerste om ons te engageren tot het betalen van een compensatie aan de werknemers en hun nabestaanden”, vertelde Primark aan Women’s Wear Daily. "Primark breidt zijn hulp verder uit naar arbeiders die kleding maakten voor onze concurrenten, en we werken ook zo snel mogelijk aan een plan om op lange termijn hulp te bieden aan de arbeiders van de textielfabriek."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top