Solden starten matig

Solden starten matig

De solden zijn maar matig gestart: na de eerste week ligt de omzet 1% lager dan in dezelfde periode vorig jaar, besluit het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Een grote verrassing is de lagere verkoop niet: de koopjesperiode was immers al slechter gestart omdat die op een mandag begon. 

Crisis en koppelverkoop zetten domper op solden

Voorts bleek het gebruik van koppelverkoop al aardig ingeburgerd: veel winkeliers deden voor de start van de koopjesperiode al acties indien consumenten meerdere producten kochten. Bovendien speelt ook de crisis een rol: heel wat consumenten kopen vandaag geen zaken die ze niet strikt nodig hebben.

 

Het NSZ spreekt niettemin van een tegenvaller: door het slechte voorjaar is veel aanbod blijven hangen in de winkels. 87 procent van alle modewinkels had bij de start van deze koopjesperiode evenveel of nog meer in de rekken liggen dan bij de start van zomerkoopjes vorig jaar.

 

Toch blijft de organisatie hopen, want met nog meer dan drie weken te gaan is het te vroeg om nu al een balans op te maken. Voor de volledige koopjesperiode verwachten de meeste handelaars een analoog resultaat als vorig jaar. Slechts één op de vijf winkeliers gaat uit van een beter resultaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top