Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

De doorbraak van het 3D-printen zorgt ook voor een omwenteling in de productie van sportmateriaal. Producenten als Nike en Adidas gebruiken de techniek al om sneller en goedkoper nieuwe sportschoenen te maken.

Prototypes en maatwerk

Bij Nike werd voor het eerst de zool van een sportschoen met studs voor American football-spelers via 3D ontwikkeld. Tot voor kort diende dat te gebeuren via een techniek waarbij kunststof in een mal werd gespoten, nu kan dat via een printtechniek waarbij fijne kunststoflaagjes boven elkaar worden gelegd. De manier van werken laat toe om elke speler een gepersonaliseerde schoen te kunnen geven zonder dat er telkens een nieuwe mal moet worden gemaakt.


Ook concurrent Adidas maakt al gebruik van de techniek in zijn productieproces: voor de opkomst van het 3D-printen zette Adidas twaalf mensen in voor de productie van een prototype, vandaag volstaan twee werknemers. Bovendien wordt de doorlooptijd ingekort van 4 tot 6 weken naar 1 à 2 dagen.


Nog te traag voor massaproductie

“We zijn nog een heel eind verwijderd van het inzetten van 3D-printers voor de massaproductie van goederen, maar we zullen er absoluut toe komen”, zei Shane Kohatsu, marketingdirecteur bij Stratasys, het bedrijf dat instaat voor 3D-printing bij onder meer Adidas, Nike en Reebok, in een gesprek met de Financial Times.


De grootste belemmering voor massaproductie vormt de snelheid: het duurt nog zowat twee uur om een zool te fabriceren via 3D.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top