Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes | RetailDetail

Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

De doorbraak van het 3D-printen zorgt ook voor een omwenteling in de productie van sportmateriaal. Producenten als Nike en Adidas gebruiken de techniek al om sneller en goedkoper nieuwe sportschoenen te maken.

Prototypes en maatwerk

Bij Nike werd voor het eerst de zool van een sportschoen met studs voor American football-spelers via 3D ontwikkeld. Tot voor kort diende dat te gebeuren via een techniek waarbij kunststof in een mal werd gespoten, nu kan dat via een printtechniek waarbij fijne kunststoflaagjes boven elkaar worden gelegd. De manier van werken laat toe om elke speler een gepersonaliseerde schoen te kunnen geven zonder dat er telkens een nieuwe mal moet worden gemaakt.


Ook concurrent Adidas maakt al gebruik van de techniek in zijn productieproces: voor de opkomst van het 3D-printen zette Adidas twaalf mensen in voor de productie van een prototype, vandaag volstaan twee werknemers. Bovendien wordt de doorlooptijd ingekort van 4 tot 6 weken naar 1 à 2 dagen.


Nog te traag voor massaproductie

“We zijn nog een heel eind verwijderd van het inzetten van 3D-printers voor de massaproductie van goederen, maar we zullen er absoluut toe komen”, zei Shane Kohatsu, marketingdirecteur bij Stratasys, het bedrijf dat instaat voor 3D-printing bij onder meer Adidas, Nike en Reebok, in een gesprek met de Financial Times.


De grootste belemmering voor massaproductie vormt de snelheid: het duurt nog zowat twee uur om een zool te fabriceren via 3D.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.