Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Juwelenmaker Swarovski en couturehuis Maison Martin Margiela hebben samen een dubbele sieradencollectie ontworpen, die ze dit najaar als "cobranding"-merk lanceren.

Collectie van crystalactite

De dubbele collectie sieraden - een couturelijn en een prêt-à-porterlijn - is vervaardigd van crystalactite, een materiaal waaraan vier jaar gewerkt is en dat kristal en matte witte hars samensmelt tot een glad blok, dat vervolgens versneden is in diverse druipsteenvormen.

 

"Het resultaat combineert de helderheid van kristal en de rauwe industriële esthetiek van Margiela", zegt Nadja Swarovski. "De stukken zijn echte kunstwerken en het is voor ons een doorbraak in productontwikkeling".

 

Productontwikkeling is meteen een van de redenen van deze unieke samenwerking: "Een hoop mensen zien ons als een kristalbedrijf, wat waar is, maar onze kracht is het snijden van verschillende materialen. Tegelijk is het voor ons belangrijk om de visie van designers te omarmen en die vervolgens te proberen vertalen naar de realiteit van onze producten."

 

Waarom Maison Martin Margiela in zee gaat met Swarovski, is niet bekend. Misschien wil het couturehuis eerst de mogelijkheden aftasten alvorens - naar het voorbeeld van Donatella Versace die begin juli haar eerste lijn haute couturejuwelen voorstelde - écht de sprong te wagen naar de absolute top...

 

Allereerste "cobranding"

Swarovski ging eerder al in zee met gastontwerpers, maar het is de eerste keer dat het resultaat van die samenwerking als een "cobranding" in de markt wordt gezet: "Maison Martin Margiela voor Atelier Swarovski". De couturelijn is vanaf november te koop in 130 Swarovski-winkels wereldwijd en in een selectie van Martin Margiela-boetieks.Prijzen gaan van 800 euro voor een hangertje tot 1.000 euro voor een armband. Er komt ook een aanzienlijk goedkopere pret-à-porterlijn: die zal bestaan uit drie stukken en de helft goedkoper zijn.

 

Beide huizen hebben alvast beslist hun samenwerking voor te zetten. In de lente van 2014 wordt er nog een lijn gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top