Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Juwelenmaker Swarovski en couturehuis Maison Martin Margiela hebben samen een dubbele sieradencollectie ontworpen, die ze dit najaar als "cobranding"-merk lanceren.

Collectie van crystalactite

De dubbele collectie sieraden - een couturelijn en een prêt-à-porterlijn - is vervaardigd van crystalactite, een materiaal waaraan vier jaar gewerkt is en dat kristal en matte witte hars samensmelt tot een glad blok, dat vervolgens versneden is in diverse druipsteenvormen.

 

"Het resultaat combineert de helderheid van kristal en de rauwe industriële esthetiek van Margiela", zegt Nadja Swarovski. "De stukken zijn echte kunstwerken en het is voor ons een doorbraak in productontwikkeling".

 

Productontwikkeling is meteen een van de redenen van deze unieke samenwerking: "Een hoop mensen zien ons als een kristalbedrijf, wat waar is, maar onze kracht is het snijden van verschillende materialen. Tegelijk is het voor ons belangrijk om de visie van designers te omarmen en die vervolgens te proberen vertalen naar de realiteit van onze producten."

 

Waarom Maison Martin Margiela in zee gaat met Swarovski, is niet bekend. Misschien wil het couturehuis eerst de mogelijkheden aftasten alvorens - naar het voorbeeld van Donatella Versace die begin juli haar eerste lijn haute couturejuwelen voorstelde - écht de sprong te wagen naar de absolute top...

 

Allereerste "cobranding"

Swarovski ging eerder al in zee met gastontwerpers, maar het is de eerste keer dat het resultaat van die samenwerking als een "cobranding" in de markt wordt gezet: "Maison Martin Margiela voor Atelier Swarovski". De couturelijn is vanaf november te koop in 130 Swarovski-winkels wereldwijd en in een selectie van Martin Margiela-boetieks.Prijzen gaan van 800 euro voor een hangertje tot 1.000 euro voor een armband. Er komt ook een aanzienlijk goedkopere pret-à-porterlijn: die zal bestaan uit drie stukken en de helft goedkoper zijn.

 

Beide huizen hebben alvast beslist hun samenwerking voor te zetten. In de lente van 2014 wordt er nog een lijn gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top