Swarovski doet het met Maison Martin Margiela | RetailDetail

Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Swarovski doet het met Maison Martin Margiela

Juwelenmaker Swarovski en couturehuis Maison Martin Margiela hebben samen een dubbele sieradencollectie ontworpen, die ze dit najaar als "cobranding"-merk lanceren.

Collectie van crystalactite

De dubbele collectie sieraden - een couturelijn en een prêt-à-porterlijn - is vervaardigd van crystalactite, een materiaal waaraan vier jaar gewerkt is en dat kristal en matte witte hars samensmelt tot een glad blok, dat vervolgens versneden is in diverse druipsteenvormen.

 

"Het resultaat combineert de helderheid van kristal en de rauwe industriële esthetiek van Margiela", zegt Nadja Swarovski. "De stukken zijn echte kunstwerken en het is voor ons een doorbraak in productontwikkeling".

 

Productontwikkeling is meteen een van de redenen van deze unieke samenwerking: "Een hoop mensen zien ons als een kristalbedrijf, wat waar is, maar onze kracht is het snijden van verschillende materialen. Tegelijk is het voor ons belangrijk om de visie van designers te omarmen en die vervolgens te proberen vertalen naar de realiteit van onze producten."

 

Waarom Maison Martin Margiela in zee gaat met Swarovski, is niet bekend. Misschien wil het couturehuis eerst de mogelijkheden aftasten alvorens - naar het voorbeeld van Donatella Versace die begin juli haar eerste lijn haute couturejuwelen voorstelde - écht de sprong te wagen naar de absolute top...

 

Allereerste "cobranding"

Swarovski ging eerder al in zee met gastontwerpers, maar het is de eerste keer dat het resultaat van die samenwerking als een "cobranding" in de markt wordt gezet: "Maison Martin Margiela voor Atelier Swarovski". De couturelijn is vanaf november te koop in 130 Swarovski-winkels wereldwijd en in een selectie van Martin Margiela-boetieks.Prijzen gaan van 800 euro voor een hangertje tot 1.000 euro voor een armband. Er komt ook een aanzienlijk goedkopere pret-à-porterlijn: die zal bestaan uit drie stukken en de helft goedkoper zijn.

 

Beide huizen hebben alvast beslist hun samenwerking voor te zetten. In de lente van 2014 wordt er nog een lijn gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.