Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB

Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB
Tradities zijn er om in ere te houden. En dus start modeketen ZEB vanaf vrijdag 14 juni - ruim een halve maand te vroeg - met de zomersolden. Daarmee zet de jeansspecialist zijn strijd voor de afschaffing van de sper- en soldenperiode voort. Tot grote verontwaardiging van Unizo en NSZ, die meteen in de tegenaanval gaan.

ZEB adverteert "open en bloot"

Vanaf 14 juni zijn het al solden tot -70% bij ZEB, en dat terwijl de wettelijke sperperiode nog altijd van kracht is. Daarmee zet de keten zijn jarenlange strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving in ons land onverminderd voort.

 

"Het Hof van Cassatie sprak zich in het verleden reeds uit in het voordeel van ZEB op basis van de Europese wetgeving", klinkt het bij de keten. "Het is onze overtuiging dat een afschaffing van de sperperiode in het voordeel is van de consument, die vroeger van kortingen kan genieten, en van de ondernemer, die zelf het best zijn eigen prijs- en voorraadbeheer leidt", klinkt het bij de keten.

 

Dit keer pakt ZEB - dat met 39 winkels een omzet draait van ruim 50 miljoen euro - uit met een gedurfde tv-spot in primetime op VTM, 2BE en Vitaya. In het spotje gaan drie jonge vrouwen uit de kleren om zich maximaal te kunnen voorbereiden op de solden bij ZEB.

 

ZEB: "Het opnemen van de spot zelf was een huzarenstukje, de modellen liepen volledig naakt door de winkelstraten van Leuven, wat voor heel wat beroering zorgde bij de omstaanders. Daarenboven was het een gedurfde onderneming aangezien in het openbaar naakt rondlopen niet toegestaan is, vandaar dat de vluchtwagen ook klaarstond voor het geval dat..."

 

Klacht aan de broek vanwege Unizo en NSZ

Zoals te verwachten zijn de zelfstandigenorganisaties Unizo en NSZ niet te spreken over de nieuwe ZEB-actie. Unizo dient alvast klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en de Economische Inspectie. "Tot nader orde geldt de regelgeving rond de sper- en soldenperiode voor iedereen, ook voor ZEB. Met deze reclamespot lapt ZEB die aan zijn laars. Dit is gewoon onaanvaardbaar", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kan niet lachen met de zoveelste overtreding van de sperperiode en het feit dat ZEB er "letterlijk en figuurlijk open en bloot mee adverteert". Nochtans bevestigde de federale regering recent nog dat ze pal achter de sperperiode blijft staan. "De wet is en blijft dus de wet en daarom legt NSZ opnieuw klacht neer tegen deze notoire overtreder bij de FOD Economie", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Tegelijk vraagt de zelfstandigenorganisatie de controleurs ook om vanaf vrijdag en tijdens de solden goed de prijzen te noteren en te controleren of de regels van prijsvermindering worden gerespecteerd. "Korting op korting geven is absoluut niet geloofwaardig. Meer nog, die keten speelt regelrecht met de voeten van elke consument", aldus nog Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top