Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB

Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB
Tradities zijn er om in ere te houden. En dus start modeketen ZEB vanaf vrijdag 14 juni - ruim een halve maand te vroeg - met de zomersolden. Daarmee zet de jeansspecialist zijn strijd voor de afschaffing van de sper- en soldenperiode voort. Tot grote verontwaardiging van Unizo en NSZ, die meteen in de tegenaanval gaan.

ZEB adverteert "open en bloot"

Vanaf 14 juni zijn het al solden tot -70% bij ZEB, en dat terwijl de wettelijke sperperiode nog altijd van kracht is. Daarmee zet de keten zijn jarenlange strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving in ons land onverminderd voort.

 

"Het Hof van Cassatie sprak zich in het verleden reeds uit in het voordeel van ZEB op basis van de Europese wetgeving", klinkt het bij de keten. "Het is onze overtuiging dat een afschaffing van de sperperiode in het voordeel is van de consument, die vroeger van kortingen kan genieten, en van de ondernemer, die zelf het best zijn eigen prijs- en voorraadbeheer leidt", klinkt het bij de keten.

 

Dit keer pakt ZEB - dat met 39 winkels een omzet draait van ruim 50 miljoen euro - uit met een gedurfde tv-spot in primetime op VTM, 2BE en Vitaya. In het spotje gaan drie jonge vrouwen uit de kleren om zich maximaal te kunnen voorbereiden op de solden bij ZEB.

 

ZEB: "Het opnemen van de spot zelf was een huzarenstukje, de modellen liepen volledig naakt door de winkelstraten van Leuven, wat voor heel wat beroering zorgde bij de omstaanders. Daarenboven was het een gedurfde onderneming aangezien in het openbaar naakt rondlopen niet toegestaan is, vandaar dat de vluchtwagen ook klaarstond voor het geval dat..."

 

Klacht aan de broek vanwege Unizo en NSZ

Zoals te verwachten zijn de zelfstandigenorganisaties Unizo en NSZ niet te spreken over de nieuwe ZEB-actie. Unizo dient alvast klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en de Economische Inspectie. "Tot nader orde geldt de regelgeving rond de sper- en soldenperiode voor iedereen, ook voor ZEB. Met deze reclamespot lapt ZEB die aan zijn laars. Dit is gewoon onaanvaardbaar", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kan niet lachen met de zoveelste overtreding van de sperperiode en het feit dat ZEB er "letterlijk en figuurlijk open en bloot mee adverteert". Nochtans bevestigde de federale regering recent nog dat ze pal achter de sperperiode blijft staan. "De wet is en blijft dus de wet en daarom legt NSZ opnieuw klacht neer tegen deze notoire overtreder bij de FOD Economie", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Tegelijk vraagt de zelfstandigenorganisatie de controleurs ook om vanaf vrijdag en tijdens de solden goed de prijzen te noteren en te controleren of de regels van prijsvermindering worden gerespecteerd. "Korting op korting geven is absoluut niet geloofwaardig. Meer nog, die keten speelt regelrecht met de voeten van elke consument", aldus nog Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top