Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB

Unizo en NSZ dienen klacht in tegen te vroege solden ZEB
Tradities zijn er om in ere te houden. En dus start modeketen ZEB vanaf vrijdag 14 juni - ruim een halve maand te vroeg - met de zomersolden. Daarmee zet de jeansspecialist zijn strijd voor de afschaffing van de sper- en soldenperiode voort. Tot grote verontwaardiging van Unizo en NSZ, die meteen in de tegenaanval gaan.

ZEB adverteert "open en bloot"

Vanaf 14 juni zijn het al solden tot -70% bij ZEB, en dat terwijl de wettelijke sperperiode nog altijd van kracht is. Daarmee zet de keten zijn jarenlange strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving in ons land onverminderd voort.

 

"Het Hof van Cassatie sprak zich in het verleden reeds uit in het voordeel van ZEB op basis van de Europese wetgeving", klinkt het bij de keten. "Het is onze overtuiging dat een afschaffing van de sperperiode in het voordeel is van de consument, die vroeger van kortingen kan genieten, en van de ondernemer, die zelf het best zijn eigen prijs- en voorraadbeheer leidt", klinkt het bij de keten.

 

Dit keer pakt ZEB - dat met 39 winkels een omzet draait van ruim 50 miljoen euro - uit met een gedurfde tv-spot in primetime op VTM, 2BE en Vitaya. In het spotje gaan drie jonge vrouwen uit de kleren om zich maximaal te kunnen voorbereiden op de solden bij ZEB.

 

ZEB: "Het opnemen van de spot zelf was een huzarenstukje, de modellen liepen volledig naakt door de winkelstraten van Leuven, wat voor heel wat beroering zorgde bij de omstaanders. Daarenboven was het een gedurfde onderneming aangezien in het openbaar naakt rondlopen niet toegestaan is, vandaar dat de vluchtwagen ook klaarstond voor het geval dat..."

 

Klacht aan de broek vanwege Unizo en NSZ

Zoals te verwachten zijn de zelfstandigenorganisaties Unizo en NSZ niet te spreken over de nieuwe ZEB-actie. Unizo dient alvast klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en de Economische Inspectie. "Tot nader orde geldt de regelgeving rond de sper- en soldenperiode voor iedereen, ook voor ZEB. Met deze reclamespot lapt ZEB die aan zijn laars. Dit is gewoon onaanvaardbaar", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kan niet lachen met de zoveelste overtreding van de sperperiode en het feit dat ZEB er "letterlijk en figuurlijk open en bloot mee adverteert". Nochtans bevestigde de federale regering recent nog dat ze pal achter de sperperiode blijft staan. "De wet is en blijft dus de wet en daarom legt NSZ opnieuw klacht neer tegen deze notoire overtreder bij de FOD Economie", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Tegelijk vraagt de zelfstandigenorganisatie de controleurs ook om vanaf vrijdag en tijdens de solden goed de prijzen te noteren en te controleren of de regels van prijsvermindering worden gerespecteerd. "Korting op korting geven is absoluut niet geloofwaardig. Meer nog, die keten speelt regelrecht met de voeten van elke consument", aldus nog Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Lichte omzetgroei voor Marie Jo & Co

11/01/2018

De Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde heeft in 2017 een lichte omzetgroei geboekt tot 208,7 miljoen euro. De retailtak scoorde daarbij een stuk beter deed dan de groothandelsactiviteiten.

Back to top